رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مشکلات ساختاری موجود در بازار محصولات کشاورزی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در این بخش وجود داشته، هنوز لاینحل باقی مانده است.

حسین صفایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره چالش های موجود در بخش کشاورزی، افزود: از آنجا که ساختار بازار محصولات کشاورزی به دلالی و واسطه گری پیچیده گره خورده، کشاورزان نمی توانند براحتی صاحب دسترنج خود شوند و بخش عمده حاشیه بازار نصیب دلالان و واسطه ها می شود.

وی اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که بخش کشاورزی و تولیدکنندگان این بخش را تحت تاثیر قرار می دهد، ساختار معیوب بازار محصولات کشاورزی است که تاکنون چاره مناسبی برای آن اتخاذ نشده است.

وی نرخ پایین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: طی 35 سال گذشته نیز نرخ سرمایه گذاری در این بخش متناسب با سهم آن در تولید ناخالص ملی نبوده است.

وی تاکید کرد: پایین بودن نرخ سرمایه گذاری در این بخش نه تنها سبب بروز کمبود سرمایه بلکه کندی انتقال فناوری در بخش کشاورزی کشور شده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: در صورت رفع این دو مشکل به طور حتم وضعیت بخش کشاورزی شرایط مطلوبی را پیدا خواهد کرد.

صفایی افزود: سیاست گذاری های دولت تدبیر و امید باید موجب افزایش سرمایه گذاری و اصلاح ساختار بازار محصولات کشاورزی شود.

وی اضافه کرد: همواره بیش از 97 درصد تولیدات بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی صورت می گیرد که این بخش به حمایت های بیش از پیش دولت نیازمند است.

وی با تشریح بخشی از مشکلات بخش کشاورزی در دولت های نهم و دهم، گفت: متاسفانه در این دوران مداخلات غیر اصولی در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی گسترش یافت و با وجودی که با سیاستگذاری های نادرست قصد کسب رضایت مصرف کنندگان را از طریق تامین کالاها و مواد غذایی خارجی دنبال می کردند، این امر نه تنها سبب گسترش حجم بالای واردات محصولات کشاورزی بلکه وارد شدن آسیب جدی به بخش تولید و کشاورزان شد.

وی ادامه داد: این موضوع مهمی است که همواره کشاورزان و تولیدکنندگان نگران مداخله غیراصولی بخش دولتی هستند به شکلی که منافع تولید ملی را نادیده می گیرند.

وی تصریح کرد: آثار منفی و زیانبار اوج مداخلات دولت های نهم و دهم در بخش کشاورزی باعث شد میزان واردات محصولات کشاورزی از 3.5 میلیارد دلار سال های 84 و 85 به بیش از 14.2 میلیارد دلار در سال 91 برسد.

صفایی در ادامه به رویکردهای مهم و تاثیرگذار بخش کشاورزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دو رویکرد مهم و تاثیرگذار برای توسعه روستا و بخش کشاورزی کشور پیگیری شده که یکی از آنها توجه به توسعه زیرساخت ها مثل آب، برق و گاز در کل روستاهای کشور است.

وی اضافه کرد: رویکرد دوم نیز برخلاف سال های قبل از انقلاب که تمرکز توسعه کشاورزی کشور در قطب های کشاورزی بود، پس از انقلاب توسعه کشاورزی متوجه همه عرصه های کشاورزی کشور شد یعنی سیاست های حمایتی دولت که در گذشته متمرکز نقاط مستعد کشاورزی بود، تغییر جهت یافت و کل مناطقی که استعداد کشاورزی داشتند اعم از استعداد های جزیی یا کل تحت پوشش های حمایتی دولت قرار گرفتند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: شاید مهمترین اتفاقی که طی سه دهه گذشته رخ داده افزایش میزان تولیدات کشاورزی کشور به بیش از 4 برابر سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی گفت: این مهم از اتخاذ دو رویکرد توجه به توسعه زیرساخت ها در روستاهای کشور و حمایت از توسعه مجموعه نقاط مستعد کشاورزی کشور عملی شده به طوری که حتی استعدادهای کوچک کشاورزی نیز تحریک و در چرخه تولید کشاورزی و امنیت غذایی کشور قرار گرفتند.

وی افزود: توان تولید محصولات کشاورزی کشور از 25 میلیون تن در سال 57 به بیش از 100 میلیون تن در حال حاضر رسیده و با وجودی که سطح زیرکشت محصولات کشاورزی به شکل محدود گسترش یافته اما این افزایش 4 برابری ناشی از بهبود وضعیت سطح زیرکشت نیست بلکه از گسترش اراضی تحت پوشش، افزایش بهره وری و راندمان تولید ناشی می شود.

کد خبر 27626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =