با اعزام گروه‌های کارشناسی و بررسی وضعیت موجود کشتارگاه‌ها و دامداری‌های کشور سودان، تاکنون مجوزی برای واردات گوشت از آن کشور صادر نشده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کشورهای آفریقایی همچون سودان، ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف ازجمله تولید پروتئین دارند.

محسن مشکات افزود: سازمان دامپزشکی کشور بارها بازرسان و کارشناسان خود را برای بازدید و ارزیابی میزان خطر دامداری‌های کشور سودان فرستاده است، اما تاکنون نتوانسته‌ایم مجوز بهداشتی برای واردات گوشت یا دام زنده داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: روش‌های ارزیابی خطر به روش کتابخانه‌ای و میدانی امکان‌پذیر است.

مشکات ادامه داد: در ارزیابی کتابخانه‌ای با مراجعه به سایت‌های بهداشت جهانی و میزان خطرات موجود در کشورهای مختلف و وضعیت بهداشتی، سطح دامداری‌ها و کشتارگاه‌های موجود تحت بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود که کشتارگاه‌های موجود در کشورهای مختلف از اصول بهداشتی (HACCP) برخوردار بودند یا خیر!

پتانسیل‌های سودان بالا بوده، اما رعایت مقررات و ضوابط ضروری است

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در روش میدانی، پس از اعزام کارشناسان و ناظران بخش دامپزشکی، مشخص می‌شود که شرایط بهداشتی کشورها به چه صورت بوده است.

مشکات تأکید کرد: ملاک سازمان دامپزشکی، رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی است که مطابق استانداردهای موجود در سازمان جهانی بهداشت خواهد بود.

وی اظهار داشت: ضوابط موجود در جمهوری اسلامی ایران، مطابق ضوابط بین‌المللی بوده و در صورت سلامت و رعایت اصول بهداشتی و علاوه بر آن، وجود تجار مناسب برای واردات مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

مشکات همچنین گفت: کشور سودان از لحاظ تولید گوشت گاو و گوساله دارای پتانسیل است، اما از سنوات گذشته، بازدیدهایی توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده، اما هنوز مجوزی برای واردات گوشت از آن کشور صادر نشده است.

گفتنی است، هفته گذشته محمود حجتی با مقامات عالی‌رتبه سودان، از سوی رییس مجلس سودان پیشنهاد شد تا با همکاری ایران، راه‌های ایجاد بازار صادراتی گوشت در منطقه به‌وجود آید، اما بر اساس آنچه هست، تاکنون هیچ زمانی مجوزی برای واردات گوشت از این کشور نداشتیم. شاید ضوابط بهداشتی آنها با ضوابط بین‌المللی تفاوت دارد.

کد خبر 27759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =