۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی گفت: بیماری لمپی اسکین تاکنون در ۵ استان کشور مشاهده شده و با بسیج امکانات اقدامات پیشگیرانه‌ از سوی اداره کل دامپزشکی انجام شده اما کنترل آن به دلیل انتقال از طریق حشرات کمی سخت است.

 محسن مشکات معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بیماری لمپی اسکین و اینکه چه اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از توسعه و شیوع این بیماری تاکنون صورت گرفته است، گفت: تاکنون اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با  این بیماری از قبیل معدوم سازی دام‌های مبتلا، سم‌پاشی برای کاهش جمعیت پشه‌ها و مگس‌های خونخوار که عامل انتقال بیماری دام‌ها هستند انجام شده است.

وی افزود: همچنین برای مبارزه با این بیماری واکسیناسیون دام‌ها در مناطق و کانون‌های آلوده و کانون‌های اطراف مناطق آلوده، جلوگیری از نقل و انتقال دام‌ها و قرنطینه کردن دام‌ها در مناطق آلوده از اقدامات دیگری است که در دست انجام است.

معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: این بیماری از طریق پشه‌ و مگس‌های خون‌خوار قابل انتقال است و تاکنون در 5 استان کشور از جمله ایلام، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان و کرمانشاه مشاهده شده است.

مشکات اظهار تصریح کرد: بروز این بیماری با تب و ایجاد لکه‌های در پوست دام است که موجب کاهش تولید شیر و تلف شدن دام می‌‌شود که البته میزان تلفات پایین است.

وی با بیان اینکه هنوز خسارت‌های وارده برآورد نشده است، گفت: اداره کل دامپزشکی با بسیج امکانات برای جلوگیری از گسترش این بیماری اقدام کرده است ولی از آنجا که این بیماری از طریق حشراتی مانند پشه و مگس‌های خونخوار قابل انتقال است کمی کنترل سخت می‌‌شود.

معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: منشأ این بیماری در قاره آفریقا گزارش شده است و در سال‌های اخیر در کشورهای مصر، اردن، سوریه، عراق، ترکیه، بحرین، عمان و از ابتدای خرداد هم در ایران مشاهده شده است.

مشکات اظهار داشت: این بیماری منشاء ویروسی دارد و با تزریق واکسن آبله گوسفندی به دام‌ها در صدد مبارزه با این بیماری هستیم که برای جلوگیری از شیوع این بیماری توصیه می‌شود که دام های واقع در مناطق آلوده و دام‌های واقع تا شعاع 10 کیلومتری مناطق آلوده واکسینه شوند.

وی گفت: وقتی بیماری در بین دام‌ها شیوع می‌یابد اقدام به واکسینه کردن دام‌ها می‌کنیم و نیازی به واکسینه کردن دام‌ها در سطح کل کشور نیست.
کد خبر شیوع بیماری لمپی اسکین در ۵ استان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =