اختصاص 2.5 درصد از ارزش تعرفه واردات دانه‌های روغنی و پنبه در صندوقی که بدین منظور ایجاد شده است، می‌تواند برنامه‌های مربوط به نقشه راه این محصولات را هموار کند.

رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: کلیات طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه و کشت دانه‌های روغنی روز گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

قربانعلی روشنی افزود: در این طرح با افزوده شدن پنبه به‌عنوان یکی دیگر از دانه‌های روغنی، وضعیت آینده این محصولات را بهتر از زمان حال متصور است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ارائه و بررسی این طرح آن است که به تولیدکننده‌های دانه‌های روغنی کمک شود تا محصول داخلی بتواند گسترش پیدا کند.

روشنی ادامه داد: واردکنندگان روغن و پنبه از این پس باید 2.5 درصد از مبلغی را که به‌عنوان تعرفه برای واردات پرداخت می‌کنند -که بیش از چند میلیارد تومان است- را به صندوق حمایت از توسعه و کشت دانه‌های روغنی و پنبه واریز کنند که بدین ترتیب این صندوق دارای ذخیره مناسبی خواهد شد تا طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به توسعه کشت این گیاهان، افزایش یابد.

وی تصریح کرد: این طرح در راستای حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات بی‌رویه وضع شده است و با نقشه راهی که برای پنبه و دانه‌های روغنی تدوین شده، می‌توان آینده روشنی را برای محصولات فوق متصور بود.

اجرایی شدن نقشه راه پنبه و دانه‌های روغنی نیازمند اعتبار

مدیر کانون پنبه و گیاهان لیفی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه‌های تحقیقاتی مربوطه برای اجرایی شدن نقشه راه پنبه و دانه‌های روغنی برنامه‌های مشخصی دارند که نیازمند اعتبار بود.

قربانی تأکید کرد: با فراهم شدن اعتبار مورد نیاز از طریق صندوق فوق می‌توان برنامه‌های پیش رو را عملیاتی کرد.

وی اظهار داشت: وجود واردات طی سال‌های اخیر باعث شده است که محصول داخلی کمتر مورد توجه قرار گیرد که پیش‌بینی می‌شود با توسعه کشت محصولات فوق در کشور، افق روشنی برای این محصولات به‌وجود آید.

قربانی همچنین گفت: طلای سفید باید بتواند به روزهای درخشان گذشته برسد و کشاورزان پنبه‌کار دیگر نگرانی‌های مربوط به ماندن محصول بر روی دستشان نداشته باشند.

وی در پایان از معرفی چهار رقم جدید پنبه توسط محققان تحقیقاتی کشورمان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: این ارقام هنوز به مرحله نامگذاری نرسیده است، اما پیش‌بینی می‌شود که برای سال 1393 رونمایی شود.

گفتنی است، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با کلیات طرح تشکیل صندوق حمایت از توسعه و کشت دانه‌های روغنی و پنبه موافقت کرد که با توجه به آنکه برنامه‌هایی نیز به‌عنوان نقشه راه برای توسعه محصولات فوق توسط وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، می‌توان به آینده این محصولات امیدوار بود.

کد خبر 27801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =