مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران با تاکید براینکه بخش کشاورزی مزیت کشور برای دستیابی به خودکفایی است، گفت: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید برنامه های بلندمدت با نگاه صادرات محور در این بخش داشته باشیم.

حسین چمنی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص تاثیر اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، افزود: امروز زمان آن رسیده که با سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه های موثری در خودکفایی تولید داخل و صدور محصول به خارج از مرزهای کشور داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در صورتی که نگاه صادرات محور داشته باشیم به طور حتم در تولید داخل به خودکفایی خواهیم رسید.

وی با بیان آنکه امکان ایجاد بازار صادراتی در بخش کشاورزی ایران نسبت به دیگر بخش ها مهیا تر است، گفت: بخش کشاورزی ما به خاطر وجود شرایط آب و هوایی مناسب و پتانسیل های موجود، دارای مزیت های فراوانی نسبت به دیگر بخش ها است که باید با برنامه ریزی مناسب از این امکان استفاده نماییم.

وی کم توجهی به مزیت های بخش کشاورزی را یکی از اشتباهات تمام دولت های ایران دانست و تصریح کرد: به طور مثال کشور ترکیه با مزیت در بخش کشاورزی توانست در صنایع غذایی و پوشاک جایگاه مناسبی را در دنیا به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون کشور ما در تولید شیر خام و محصولات لبنی دارای پتانسیل ها و مزیت های بالایی است که با افزایش تولید می توان بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی را بیش از گذشته توسعه و گسترش داد.

به گفته چمنی، در حال حاضر 10 درصد تولید لبنیات کشور به اروپا و کشورهای منطقه صادر می شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده دامداری ها و صنایع تولیدی کشور با نیمی از ظرفیت خود تولید می کنند، افزود: در صورتی که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی، دامداری ها و صنایع نیمه فعال و غیرفعال با تمام ظرفیت خود فعالیت شوند امکان صادرات بیش از میزان فعلی محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به خودکفایی در تولید و افزایش صادرات باید روابط و مقررات صادراتی نیز اصلاح و از دست اندازی به مقررات بدون توجه به نیازهای تولید جلوگیری شود، بنابراین دولت باید شرایط و تسهیلاتی برای سهولت در تولید و صادرات تولیدکنندگان فراهم کند.

مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران ادامه داد: متاسفانه در دولت دهم، لطمه جبران ناپذیری به صنایع شیر کشور به دلیل تغییرات مداوم مقررات و تعرفه های صادراتی وارد و موجب شد تا بازار صادراتی را که پس از گذشت 10 سال بدست آورده بودیم به علت تغییر تعرفه و قوانین و مقررات دست و پاگیر در مدت 3 ماه از دست بدهیم.

وی با اشاره به اینکه دولت های نهم و دهم در تغییر مداوم مقررات و تعرفه های صادراتی دارای عملکرد منفی بوده است، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید از تجربیات تلخ گذشته استفاده کند و برای ثبات تولید و افزایش صادرات، قانون و مقررات و تعرفه های صادراتی را کنترل کرده و استراتژیک درازمدتی را در این راستا تدوین کند.

وی اضافه کرد: با وجود تمام این مشکلات ایران در صادرات برخی از محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در کنار رقبای اروپایی و کشورهای منطقه بهترین بازار را دارد و این مهم به اثبات رسیده است.

چمنی گفت: طی سالهای اخیر ایران از یک کشور کاملا وارداتی به یک کشور صادرکننده تبدیل شده و هم اکنون جزء قدرتمندترین صادرکنندگان منطقه به شمار می رود.

وی افزود: بنابراین نیاز است با توجه به ظرفیت ها و مزیت های بخش کشاورزی از سیاست های اقتصاد مقاومتی در برنامه ریزی های این بخش بهره مند شویم تا به خوداتکایی کامل برسیم.

وی اظهار داشت: کشور ما از لحاظ تولید کیفی، فرمالیسیون و تجهیزات در صنایع تبدیلی و تکمیلی از شرایط خوبی برخوردار است، بنابراین دولت باید با ثبات قوانین و مقررات صادراتی، معافیت بخش تولید و صادرات از پرداخت مالیات و عوارض سنگین ، با افزایش حمایت ها، ارایه یارانه غیرمستقیم به تولید و ایجاد مشوق های تولید بخش کشاورزی را به سمت خودکفایی و دستیابی به اقتصاد مقاومتی هدایت کند.

کد خبر 27887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =