با روش کشت مستقیم برنج که در استان‌هایی چون خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان علاوه بر کاهش 50 درصدی مصرف آب، میزان تولید نیز افزایش پیدا می‌کند.

مسئول مطالعات اقتصادی برنج مؤسسه تحقیقات برنج کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تولید برنج در کشور تابع شرایط آب و هوایی است و روش‌های جدید کاشت نیز توانسته است سطح تولید را تا اندازه‌ای افزایش یابد.

غلامرضا خانکشی‌پور افزود: کشت مستقیم برنج در استان خوزستان، روش جدیدی است که باعث شده در شرایط کم‌آبی نیز بتوان تولید داشت.

وی خاطرنشان کرد: در روش کشت مستقیم که از نشاءکاری استفاده نمی‌شود، به اندازه 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

مسئول مطالعات اقتصادی برنج مؤسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: استان‌هایی همچون فارس، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خوزستان، قابلیت تولید کشت مستقیم را دارا هستند.

خانکشی‌پور تصریح کرد: برای دستیابی به خودکفایی برنج، افزایش سطح مدنظر نیست و باید افزایش تولید در واحد سطح مدنظر قرار گیرد.

وی یادآور شد: در روش کشت مستقیم، خزانه‌گیری و نشاءکاری وجود ندارد و آب زیادی به مصرف نخواهد رسید؛ بنابراین یک مرحله از کاشت حذف می‌شود و در مصرف آب تا اندازه‌ای صرفه‌جویی خواهد شد.

خانکشی‌پور تأکید کرد: با کشت مستقیم برنج در استان‌های فوق، درست است که تا اندازه‌ای سطح زیر کشت در کل کشور افزایش می‌یابد، اما تولید نیز به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت و سطح زیر کشت محصول برنج در استان‌های شمالی ثابت می‌ماند.

افزایش نرخ ارز، مزیت نسبی برای محصول برنج داخلی

مسئول مطالعات اقتصادی برنج مؤسسه تحقیقات برنج کشور درباره استقبال مردم از برنج کشت‌شده در استان‌های فوق اظهار داشت: نوع برنجی که در این استان‌ها کشت می‌شود، مورد علاقه مردم همان استان خواهد بود و بدین ترتیب از واردات بین‌استانی تا اندازه‌ای کاسته می‌شود.

وی درباره وضعیت واردات و تولید داخل گفت: قیمت ارز تعیین‌کننده واردات محصولات کشاورزی است و با افزایش آن، میزان واردات تا اندازه‌ای کاسته شده است.

خانکشی‌پور همچنین افزود: در حال حاضر افزایش نرخ ارز، مزیت نسبی برای برنج محسوب شده و پیش‌بینی می‌شود که برای سال آینده، تعادل بازار وجود داشته باشد و ذخایر برنج نیز به اندازه‌ای است که تولید داخل کفاف مصرف را خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بارندگی در استان‌های شمالی نسبت به سال گذشته کمتر بوده، اما بارندگی‌های فصلی به کمک محصولات کشاورزی خواهد آمد و در صورتی که از طریق آبگیرهای طبیعی و مصنوعی و سدهای کوچک در منطقه مهار شود، مشکلی برای فصل برنج‌کاری نخواهیم داشت.

مسئول مطالعات اقتصادی برنج مؤسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: گزارش‌های هواشناسی درباره وضعیت آب حاکی از آن است که میزان آب پشت سدها نسبت به سال گذشته کمتر است، اما امید می‌رود باران‌های فصلی افزایش داشته باشد.

کد خبر 27958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =