دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه با اشاره به اینکه هم اکنون در تولید 70 درصد از نان سنتی کشور از جوش شیرین استفاده می شود، گفت: متاسفانه با وجود قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در تولید نان اما نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه با اشاره به اینکه هم اکنون در تولید 70 درصد از نان سنتی کشور از جوش شیرین استفاده می شود، گفت: متاسفانه با وجود قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در تولید نان اما نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی، مجید پارسایی با بیان اینکه امسال مصرف جوش شیرینی در تولید نان سنتی در کشور به شدت بالا رفت، گفت: این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی سلامت استفاده از جوش شیرین در تولید نان ممنوع است اما وزارت بهداشت نظارتی چندانی روی این موضوع نداشته و البته ابزار کافی را هم برای نظارت بر نانوایی ها ندارد.

وی افزود: قبلا روی استفاده از جوش شیرین در تولید نان سختگیری هایی شده بود اما در حال حاضر دیگر همان سخت گیری ها هم وجود ندارد. زمانی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مقررات می گذارد باید بر اجرای صحیح مقررات نیز نظارت کافی داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نان غذای اصلی مردم ایران محسوب می شود استفاده از جوش شیرین در تولید آن می توان آسیب جدی به سلامت کل کشور وارد کند. استفاده از جوش شیرین در تولید نان باعث عدم جذب کلسیم، منیزیم و آهن شده و این مواد بدون جذب از بدن خارج می شوند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در تولید چند درصد از نان سنتی کشور از جوش شیرین استفاده می شود؟ گفت: می توانم بگویم در 70 درصد از تولید نان سنتی در کشور از جوش شیرین استفاده می شود که سازمان غذا و دارو باید با تعریف سیستمی جلوی این مصرف بی رویه جوش شیرین در تولید نان را بگیرد.

پارسایی با اشاره به اینکه ایران بهترین نوع خمیرمایه را در سطح منطقه و حتی جهان تولید می کند، اظهار کرد: متاسفانه حتی در کشوری مانند افغانستان که شاید از نظر ما جزو عقب مانده ترین کشورهای دنیا باشد یک گرم از جوش شیرین در تولید نان استفاده نمی شود. از سوی دیگر خمیرمایه تولیدی ایران در حال حاضر به بسیاری از بازارهای جهانی از جمله کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و حتی آفریقا صادر می شود.

وی با اشاره به فعالیت 6 کارخانه تولید خمیرمایه در کشور گفت: ظرفیت تولید این کارخانه ها سالانه 45 هزار تن بوده که البته کارخانه هم اکنون زیرظرفیت تولید داشته و سالانه حدود 30 هزار تن محصول تولید می کنند. در صورت صفر شدن مصرف جوش شیرین در تولید نان کشور کارخانه های فعلی خمیرمایه قادر خواهند بود کل نیاز صنعت نان کشور به خمیرمایه را تامین کنند.

پارسایی گفت: جوش شیرین یک ماده صنعتی است و برای این به نان اضافه می شود که زودتر آماده پخت شود. این در حالی است که مصرف جوش شیرین عوارض منفی زیادی برای سلامت انسان دارد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان خمیرمایه همچنین با اشاره به اینکه براساس پیشنهادات ارائه شده قرار است از سال آینده قیمت‌گذاری ملاس به عنوان ماده اولیه خمیرمایه در اختیار سازمان حمایت قرار بگیرد تا جلوی نوسان قیمت آن در بازار گرفته شود، گفت: به نظر من با توجه به وضعیتی که بر صنعت غذا حاکم است و همچنین مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی، من پیش بینی می کنم این صنعت در سال آینده با رشد مواجه خواهد شد.

کد خبر 28195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =