۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی در کف بازار میوه و تره بار ۲۷۰۰ تومان است،گفت:سطح زیرکشت سیب زمینی نصف شد و متاسفانه دولت هم سال گذشته مجوز واردات نداد که این عوامل موجب گرانی شد.

مصطفی دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه گرانی این روزهای سیب‌زمینی به دلیل کاهش کشت این محصول در سطح استان‌های مختلف است، اظهار داشت: سال گذشته کشاورزان به دلیل افزایش کشت سیب زمینی با مشکلات متعددی روبرو شدند که به همین واسطه امسال کشت این محصول را به نصف رساندند  حال این امر باعث شده تا سطح عرضه این کالا در بازار کاهش پیدا کرده و تقاضا افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیب‌زمینی در کف بازار میوه و تره بار ۲۷۰۰ تومان است، افزود: متأسفانه عدم نظارت در کشت این محصول باعث شده تا افزایش قیمت سیب زمینی در بازار به وجود آید که این امر درصورت اتخاد تصمیم منطقی برطرف نخواهد شد.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اضافه کرد: سال گذشته طی ارسال نامه‌های متعدد افزایش قیمت سیب‌زمینی را به وزارت کشاورزی اعلام کرده‌ بودیم اما آنان با مخالفت واردات ۴ تا ۵ هزار تن سیب‌زمینی به بازار باعث شدند تا عرضه و تقاضا در این محصول نامتعادل شده و دلالان با دپوی این کالا هر روز باعث افزایش قیمت غیرمنطقی آن شوند.

دارایی با اشاره به اینکه تا ۲۰ روز آینده سیب‌زمینی دزفول وارد بازار می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در برخی از استان‌ها همانند همدان تعدادی از دلالان به دپوی این محصول پرداختند و در طول نوسان قیمت سیب‌زمینی به سودهای هنگفتی دست پیدا کرده‌اند.

وی ضمن بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت باید مانع دپوی محصولات و اقدامات دلالان جهت افزایش قیمت سیب زمینی شود، اظهار داشت: اگر اجازه واردات سیب‌زمینی در یک مقطع خاص صادر می‌شد قیمت هر کیلو سیب‌زمینی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان ارزان می‌شد اما مسئولین با این استدلال که نباید باعث ضررهایی برای کشاورزان شویم با این پیشنهاد مخالفت کردند درحالی که این امر در صورت اجرا می‌توانست به صورت مقطعی عرضه و تقاضای سیب‌زمینی در بازار را کنترل کرده و مانع اقدامات غیرقانونی دلالان شود.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار با تأکید براینکه باید کشت محصول سیب‌زمینی با برنامه ریزی صورت گیرد، گفت: قرار است وزارت جهاد کشاورزی در سال جدید با بکارگیری پیشنهادات مختلف اقدامات لازم را برای کنترل بازار و منطقی شدن عرضه و تقاضای محصولات مختلف از جمله سیب‌زمینی انجام دهد چرا که تا زمانی که یک تصمیم منطقی در این رابطه صورت نگیرد این مشکل ادامه داشته و برطرف نخواهد شد.

به اعتقاد دارایی در صورت عدم اتخاذ تصمیمی مناسب از سوی وزارت جهاد کشاورزی تا یک ماه دیگر با وجود آنکه سیب زمینی جیرفت و دزفول وارد بازار می شود عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث می‌شود تا همچنان شاهد افزایش قیمت سیب‌زمینی در سطح بازار باشیم چرا که در حال حاضر دلالان قیمت این محصول را در سطح بازار تا مرز ۳۵۰۰ تومان نیز رسانده اند که این امر برای این محصول بسیار نگران کننده است.

کد خبر 28330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =