۰ نفر
۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت با اشاره به گرانی سیب زمینی در سال ۹۲گفت: با وجودی که این گرانی بیش از همه ما را آزار داد اما دولت و وزارتخانه به هیچ عنوان اجازه واردات سیب زمینی خوراکی را صادر نکرد و سندی هم مبنی بر این کار وجود ندارد .

 عباس کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: کمی تدارک بذر و کاهش سطح زیر کشت در بهار 92 موجب افزایش بسیار زیاد قیمت سیب زمینی در ماه های تیر، خرداد، مرداد و شهریور شد.

وی اضافه کرد: همین امر موجب شد تا سیب زمینی کاران محصول خود را پیش از رسیدگی کامل عرضه کنند و بدین ترتیب یک کاهش تولید در مزارع اتفاق افتاد.

*کاهش 15 تا 20درصدی سطح زیرکشت سیب زمینی

کشاورز ادامه داد: با توجه به این مسله و کاهشی که در سطح زیر کشت بوجود آمده بود پیش بینی ما این است که در آن زمان بین 15 تا 20 درصد سطح تولید سیب زمینی کاهش یافت.
وی افزود: از آنجایی که یک پروسه زنجیروار تامین و عرضه بذر برای سیب زمینی وجود دارد ( چراکه بذر در عملکرد سیب زمینی بسیار تاثیرگذار است) برای جبران این آثار مدتی زمان لازم است.
کشاورز با بیان اینکه این تغییرات مصادف با تغییر دولت و ورود مسئولان جدید بود، ادامه داد: مساله سیب زمینی در زمان بررسی برنامه های کشاورزی دولت جدید مطرح شد و در این راستا ما گزارشی از شرایط موجود تهیه و پیش بینی کردیم که در پاییز و زمستان با گرانی این محصول مواجه خواهیم بود.
وی افزود: چرا که در آن مقطع بذر سیب زمینی کشت استمرار که باید در شهریور و مهر کشت و در دی ماه عرضه می شد به اندازه کافی تدارک دیده نشده بود.

*سرما عامل سوم کاهش تولید سیب زمینی

کشاورز ادامه داد: سومین پدیده ای که رخ داد ، وقوع سرمایی تقریبا غیر متعارف در منطقه جنوب کشور ( جیرفت، کهنوج و..) بود که به محصول خسارت کمی وارد کرد اما برداشت آن را به تاخیر انداخت.
وی افزود: اقداماتی که تقریبا از اوایل ورود دولت جدید آغاز شد این بود که حداقل برای جلوگیری از استمرار این نا به سامانی تمهیداتی اندیشیده شود و در این راستا موضوع واردات بذر مطرح شد و ما بذوری را وارد کردیم.

*فقط مجوز واردات سیب زمینی صنعتی را دادیم

کشاورز ادامه داد:  در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل بازار و کمک به کارخانجات صنعتی مداخله و ورود پیدا کرد چرا که این کارخانجات از نظر اشتغال، رونق کسب و کار و فضای بازار دچار گرفتاری هایی شدند و بسوی تعطیلی پیش رفتند.
وی افزود: سیب زمینی گران برای آنها صرفه اقتصادی نداشت که بتوانند کارخانجات خود را اداره کنند ، مراجعات فراوانی به وزارتخانه داشتند و در نهایت ما به نتیجه رسیدیم که با رعایت مسائل قرنطینه ای و اصل کنترل مرزها ( از نظر عدم ورود آفات و بیماری های قرنطینه ای) با هماهنگی سازمان حفظ نباتات،  تنها به سیب زمینی صنعتی برای این کارخانجات اجازه واردات داده شد.
کشاورزتصریح کرد: با وجودی که این گرانی سیب زمینی بیش از همه ما را آزار داد اما دولت و وزارتخانه به هیچ عنوان اجازه واردات سیب زمینی خوراکی را صادر نکرد و سندی هم مبنی بر این کار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سیب زمینی صنعتی هم در دنیا ارزان نیست، ادامه داد: برآورد ما این است که حدود 500 هزار تن از 4 میلیون تن سیب زمینی تولیدی کشور، صرف بخش صنعت می شود .
کشاورز افزود: در حالیکه  تنها نزدیک به 10 تا 15 هزار تن از این نوع سیب زمینی وارد کشور شد بنابراین واردات زیادی انجام نشد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: تدابیری که برای رفع این بحران اتخاذ شد این بود که ما کشت سیب زمینی را پس از کشت استمرار (که باید در بهار عرضه شود) در گلستان و در مناطق جنوبی کشور از جمله خوزستان و جنوب کرمان و دیگر نقاط حمایت کردیم.

* کشت توت‌فرنگی به جای سیب زمینی را قبول ندارم

کشاورز درباره ادعای برخی ها مبنی بر اینکه کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی از کاشت سیب زمینی خودداری کرده و به جای آن توت فرنگی کاشته اند، گفت: اولا که توت فرنگی یک بوته دائمی است و امکان جابه جایی و گسترش آن در این حد وجود ندارد و بوته ای نیست که زراعت سالیانه داشته باشد، دوما این دو محصول بر سر مناطق کشت با یکدیگر رقابت ندارند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه بوته توت فرنگی سال اولی که کاشته می شود میوه نمی دهد بنابراین از نظر منطقی چنین چیزی امکان پذیر نیست.

کشاورز با بیان اینکه تعریف اگلوی کشت با تنظیم بازار متفاوت است، گفت:  ما الگوی کشت را باید متناسب با یک بهره وری سامان دهی کنیم و دنبال این مسئله نیز هستیم.
وی ادامه داد: ما این موضوع را طی یک مدت معینی قطعی خواهیم کرد که با توجه به محدودیت منابع آب، مناطق و همچنین نقش اقلیم در تولید، الگوی کشت مناسبی را در راستای حمایت دولت از تولید تعریف کنیم.
کشاورز با بیان اینکه دولت سیاست، ظرفیت و امکان دخالت در کشاورزی را ندارد، افزود: ما فقط سعی می کنیم تولیدکنندگان را راهنمایی کنیم که چه چیزی به نفع شان است اما تصمیم گیری نهایی بر عهده خود آنان است.
وی ادامه داد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی نیز سیاست های حمایتی مناسب را اعمال خواهد کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: سیب زمینی محصولی است که پس از تولید باید در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد و مصرف کنندگان آن هم در گروه های مختلفی ( از مصارف خانگی تا صنعتی) قرار دارند.
کشاورز با بیان اینکه سیب زمینی صنعتی در کشور ما خیلی معنادار نیست، گفت: حداکثر یک هشتم ( 12 درصد) سیب زمینی تولیدی صنعتی است بنابراین این کالا بطور طبیعی متاثر از بازار است.
وی ادامه داد: علاوه براین این محصول قابلیت نگهداری طولانی مدت و حتی میان مدت نیز ندارد و سیب زمینی خوراکی دارای مزیت اقتصادی نیست.
کشاورز با بیان اینکه باید برنامه ای متناسب با میزان تقاضا و ظرفیت تولید تدارک دید ، افزود: همچنین باید برنامه بذر را کنترل کنیم و کشاورزان نیز در راستای یک اقتصاد پایدار بازار را کنترل کنند.
وی تصریح کرد: ما هیچ نگرانی در زمینه تولید این محصول نداریم و اگر صادرات آن دارای مزیت باشد از این مساله نیز حمایت خواهیم کرد.
کد خبر چرا سیب‌زمینی سال ۹۲ گران شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =