منابع هندی از کاهش ۶۳ درصدی واردات کنجاله سویا از هند توسط ایران در فوریه ۲۰۱۴ خبر دادند و اعلام کردند در پی توافق هسته ای ژنو، ایران به سمت منابع دیگر برای تامین نیاز خود روی آورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس استاندارد، مقامات صنعتی هند گفتند، صادرات تقریبا انحصاری کنجاله سویای هند به ایران در حال کاهش است و با توجه به انعقاد توافق هسته ای ژنو و هموار شدن مسیر برای واردات کنجاله سویا از تامین کنندگان آمریکای جنوبی، میزان صادرات این کالا از هند به ایران ممکن است به حدود یک سوم کاهش یابد.
صادرات کل کنجاله سویای هند در سال مالی ۱۴-۲۰۱۳ که در ۳۰ سپتامبر به اتمام می رسد، به دلیل کاهش صادرات به ایران، کاهش خواهد یافت و بزرگترین صادر کننده کنجاله سویای هند را ناگزیر خواهد ساخت تا قیمت ها را برای دیگر خریداران نظیر ژاپن و ویتنام کاهش دهد.
دینش شاهرا، مدیر صنایع سویای روچی هند گفت: «ایران در این اواخر به بزرگترین خریدار کنجاله سویا تبدیل شده بود، که دلیل اصلی آن تحریم های غرب و معاملات تهاتری با هند به روپیه بود.»
وی افزود: «با توجه به دستیابی ایران و غرب به توافقی موقت، ایران درهای خود را به دیگر مقصدها باز کرده است. این امر سبب شده است تا صادرات کنجاله سویای هند به ایران کاهش یابد.»
شاهرا ادامه داد، صادرات کنجاله سویای هند به ایران در طی سه ساله منتهی به ۱۳-۲۰۱۲، رشدی چهار برابری را تجربه کرده بود. اما در سال جاری، صادرات به تهران احتمالا نسبت به ۹۶۴ هزار و ۲۵۵ تن سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش یابد.
تجارت با ایران به روپیه مزیتی برای هند در مقابل سایر عرضه کنندگان کنجاله سویا نظیر آرژانتین و برزیل محسوب می شد.
بر اساس آمار اتحادیه فرآوری کنجاله سویای هند، در ماه فوریه، صادرت کنجاله سویای هند به ایران ۶۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت، در حالی که مجموع صادرات کنجاله سویایی این کشور در این ماه ۶۸ درصد کاهش داشت.
یک صادرکننده کنجاله سویا گفت: «با توجه به اینکه ایران خرید کمتری انجام می دهد، ما باید خریداران سنتی خودمان نظیر ژاپن، ویتنام و اندونزی را با پیشنهاد کردن قیمت های رقابتی، جذب کنیم.»

کد خبر 28331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =