۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳

 واردات برنج در سال گذشته که از همان ماه‌های ابتدایی سال نشان از نداشتن برنامه‌ریزی برای واردات این محصول استراتژیک داشت با رسیدن به مرز دو میلیون تن بالاخره تمام شد و با حساب تولید داخلی و حداکثر سرانه مصرف برنج هر ایرانی، برای حدود 100 میلیون نفر برنج تامین شد!

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال گذشته حدود چهار میلیون و 400 هزار تن برنج از محل تولید داخل و واردات برای کشورمان تامین شد که دو میلیون و 400 هزار تن آن از شالیزارهای کشورمان استحصال شده بود و یک میلیون و 956 هزار تن طی سال وارد شد.

در حالی که با توجه به حداکثر سرانه مصرف 45 کیلوگرمی که مورد تایید وزارت تجارت است برای تامین نیاز 75 میلیون ایرانی نهایتا به سه میلیون و 375 هزار تن برنج نیاز داشتیم اما با توجه به وجود 4.4 میلیون تن برنج داخلی و وارداتی برای 97 میلیون و 977 هزار نفر برنج کفایت می‌کرد یعنی برای 23 میلیون نفر دیگر غیر از ایرانی‌ها برنج داشتیم!

در حالیکه طبق اعلام انجمن برنج واردات 600 هزار تن برنج خارجی برای تامین بازار و ذخیره‌سازی کافی است.

جمیل علیزاده شایق - دبیر انجمن برنج - در این باره به ایسنا گفت: سالانه سه میلیون تن برنج برای تامین نیاز کشورمان کافی است و با توجه به واردات 625 هزار تنی برنج در نیمه نخست سال گذشته که جوابگوی مصرف و ذخیره‌سازی کشور بود در همان زمان اعلام شد که دیگر به واردات برنج نیازی نیست اما واردات همچنان ادامه یافت.

وی افزود: با توجه به این‌که برنج وارداتی ارزان‌تر از برنج ایرانی است واردات بیش از نیاز به کشاورزان لطمه می‌زند زیرا تا زمانی که دولت به عنوان ناظر بازار برنج از تولید داخل و کاهش هزینه‌های آن حمایت نکند واردات برنج به تولید داخلی لطمه می‌زند البته واردات و تولید برنج در دو خط موازی حرکت می‌کنند که راهشان از هم جدا است و گویا قرار هم نیست با هم ارتباطی پیدا کنند.

گرچه ثبت سفارش و تخصیص بودجه برای چنین واردات بیش از حدی در دولت گذشته صورت گرفته اما باید دید دولت تدبیر و امید که هدفش تقویت اقتصاد ایران و حمایت از تولید داخل است چگونه‌ می‌خواهد این همه واردات بی‌حساب را مدیریت کند و این روند در سال جاری نیز ادامه می‌یابد یا خیر؟

با توجه به اینکه نهایتا سالانه به حدود یک میلیون تن برنج برای تامین مصرف داخلی نیاز داریم و مازاد واردات یک میلیون و 25 هزار تنی برنج نیز از سال گذشته وجود دارد، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تنظیم‌کننده بازار کالاهای اساسی می‌تواند برنج‌های وارداتی قبل را برای تامین نیاز امسال در نظر گیرد و واردات برنج را متوقف یا در حداقل ممکن کنترل کند. از سوی دیگر با توجه به مرغوبیت برنج ایرانی باید تلاش شود میزان عملکرد این محصول در واحد سطح افزایش یابد تا نیاز کشور به واردات برنج روند کاهشی پیدا کند نه روند افزایشی.

کد خبر 28396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =