40 محصول صنایع غدایی متخلف که از واژه ارگانیک بدون داشتن شرایط و تأییدیه بر روی محصول خود درج می‌کردند شناسایی و به تخلف آنها رسیدگی شد.

دبیر انجمن ارگانیک ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برای شناسایی محصولات کشاورزی و غذایی ارگانیک از سایر محصولات، انجمن ارگانیک ایران بازرسی خود را برای برخورد با صنایع متخلف، گسترش داده است.

مهدی مهدی‌پور افزود: در خرده‌فروشی‌های سطح کوچه و بازار مواردی از سوءاستفاده از نام ارگانیک مشاهده می‌شود که به‌دلیل گستردگی و نامشخص بودن این مراکز قابل کنترل نیستند، اما این نظارت بر روی محصولات بسته‌بندی‌شده به‌درستی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز بیش از 40 محصول غذایی که از واژه ارگانیک بدون داشتن شرایط و تأییدیه‌های لازم استفاده می‌کردند شناسایی و به تخلف آنها رسیدگی شده است.

دبیر انجمن ارگانیک ایران ادامه داد: این تولیدکنندگان در مرحله نخست راهنمایی و فعالیت آنها اصلاح می‌شود، اما در صورتی که بر انجام این تخلف اصرار ورزند، با معرفی به سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

مهدی‌پور تصریح کرد: بر اساس قانون، صنایعی که از واژه ارگانیک به صورت نامعتبر برای محصول خود استفاده می‌کنند، بعد از بررسی در کمیته استاندارد به مراجع غذایی معرفی و در صورت تغییر مسیر، انجمن از آنها برای حرکت به سمت ارگانیک حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، از آنجا که قانون‌گذار هنوز به‌درستی مرجع مشخصی برای اعطای نشان ارگانیک به محصولات کشاورزی و صنایع غذایی مشخص نکرده است، انجمن ارگانیک ایران تنها مرجعی است که امکان کنترل تولیدات صنایع غذایی بسته‌بندی‌شده را دارد.

بعد از گذشت بیش از دو سال از مطرح شدن اعطای نشان ملی ارگانیک با همکاری مشترک سازمان ملی استاندارد، وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت و انجمن ارگانیک به صنایع غذایی، هنوز این موضوع به نتیجه خاصی نرسیده است.

گفتنی است، در 21 اردیبهشت‌ماه سال جاری، دومین همایش بین‌المللی توسعه تجارت محصولات ارگانیک همزمان با افتتاح دفتر فدراسیون بین‌المللی کشاورزی ارگانیک در ایران به همت انجمن ارگانیک ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 28548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =