دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: 35 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و نمی‌توانیم تورم را مهار کنیم و به عبارتی دیگر تورم 50 سال به عنوان میراث شاه در اقتصاد ایران نفوذ کرده و تا امروز نیز در کشورمان مشاهده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رضایی ظهر چهارشنبه در همایش کشوری اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در مجموع اگر هم در مذاکرات با شکست مواجه شویم باز هم پیروز واقعی میدان هستیم زیرا ما ایستادگی کرده و تعهدی به کسی نداده ایم و از طرفی این استقامت و ایستادگی در ماجرای تغییر نماینده ایران در سازمان ملل نیز باید دنبال شود.

وی افزود: به اعتقاد من دولت یازدهم باید در خصوص فشارهایی که برای تغییر نماینده ایران در سازمان ملل از سوی آمریکا صورت گرفته، کوتاه نیاید.

جهاد سوم ما تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است

وی سپس اقتصاد مقاومتی را ضلع سوم اقتصاد کشور دانست و افزود: الگوی اقتصاد مقاومتی یکی از سیاست اقتصادی است که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده و ایشان بر تحقق آن تاکید ویژه دارند و می توان گفت که امروز جهاد سوم ما تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: عده ای اعتقاد دارند که اقتصاد مقاومتی به معنای مقاومت مردم در مقابل فشارهای بیرون و ریاضت اقتصادی است اما این تعبیر غلط است زیرا اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد در برابر فشارها و تحریم های دشمنان و جهاد مردم است و در این مسیر باید از دیپلماسی نیز به درستی بهره برداری کرد البته دیپلماسی در مقابل جهاد قرار ندارد اما باید مذاکره و دیپلماسی با رویکرد جهاد انجام شود.

اقتصاد مقاومتی مکمل دیپلماسی

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر عده‌ای مدعی شده‌اند که مذاکرات موجب آبادانی و توسعه در کشور می شود و درهای بهشت را به روی ما باز می کند اما در حقیقت باید گفت که اقتصاد مقاومتی مکمل دیپلماسی بوده و نظام اسلامی در مذاکرات به دنبال پوچ کردن تبلیغاتی اسلامی در ماهواره‌ها است.

وی یادآور شد: ما با اجرای اقتصاد مقاومتی میخواهیم از یک طرف دشمنان را در یک دیپلماسی انقلابی منزوی و از سویی دیگر اقتصاد را متحول کنیم  بنابراین اقتصاد مقاومتی راهکاری است برای اینکه در مقابل تحریم‌ها، غربی‌ها و آمریکایی‌ها بایستیم و آنان را به زانو در آوریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: نظام اسلامی می تواند با تحقق اقتصاد مقاومتی و پویا غربی ها را به جایی برساند که خود بگویند تحریم‌ها کاری اشتباه و غلطی بوده است.

به گفته وی تحریم های دشمنان موفق نبوده زیرا جمهوری اسلامی توانسته‌ صادرات نفت خود را افزایش دهد.

اقتصاد مقاومتی جایگزین سند چشم انداز 1404 نشده است

وی با اعلام اینکه 2 سند مکمل اقتصاد مقاومتی وجود دارد، افزود: یکی چشم‌انداز 1404 و دیگری اجرای سیاست‌های اصل 44 است و این دو باهم یک منظومه را تشکیل داده و هدف و نقشه راه را ترسیم می کنند و به هیچ وجه اقتصاد مقاومتی جایگزین این دو سند نشده و آنها سرجای خود قرار دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی همانند راهی به سمت چشم‌انداز است و باید باتوجه به آن راه و مسیر خود را مشخص و حرکت کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه ارزش‌های اقتصادی در مقوله فرهنگ اقتصادی جمع می‌شود، افزود: توسعه اقتصادی بدون فرهنگ امکان‌پذیر نیست و در این راستا اقتصاد مقاومتی با هدف تحریم‌ناپذیر کردن و استفاده از فرصتی برای شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور باید اجراء شود و نباید مدام تحریم ها را وسیله‌ای برای ضعف خود بدانیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر باید از دل این تحریم‌ها؛ اقتصاد را متحول و شکوفا کرد، تورم در تمام دولت‌ها وجود داشته و دولت یازدهم هم قول می‌دهد که این تورم را تا 25 درصد کنترل کند و وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد.  

تورم میراث شاه است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تورم مالیات غیرمشروعی است که اکثر مردم پرداخت می‌کنند، افزود: 35 سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و نمی توانیم تورم را مهار کنیم و به عبارتی دیگر تورم 50 سال به عنوان میراث شاه در اقتصاد ایران نفوذ کرده و تا امروز نیز در کشورمان مشاهده می شود.

رضایی تصریح کرد: رکود تورمی هم یک پدیده ترکیبی است که از سال 1970 همراه با بیکاری و تورم شکل گرفت و این مشکل هم‌اکنون در ایران نیز وجود دارد و در این راستا باید ساختار تولید اصلاح شود البته اگر دولتها انضباط مالی را رعایت کنند رکود تورمی اتفاق نمی افتد.

هیچ کشوری جرات حمله به ایران را ندارد/رابطه اقتصاد و فرهنگ

رضایی تاکید کرد: اصل در مبحث اقتصاد مقاومتی این است که از خام فروشی پرهیز کرده و به مرور درآمد نفت را به صندوق توسعه ارزی سوق دهیم لذا رهبری شعار سال را حکیمانه انتخاب کرده اند و باید با مدیریت جهادی آن را محقق سازیم.

وی عنوان کرد: امروز در بخش دفاعی آن قدر قوی هستیم که هیچ کشوری جرأت حمله به ایران را ندارد و جمهوری اسلامی بعد از 300 سال در دفاع قدرتمند شده و این اتفاق در حوزه اقتصاد نیز باید روی دهد.

وی با اشاره به رابطه اقتصاد و فرهنگ بیان کرد: رهبری حلقه گمشده اقتصاد و دفاع را محکم گرفته اند و با این وجود بنده تعجب می‌کنم چرا برخی از افراد انقلابی، فرهنگ را در مقابل اقتصاد قرار می‌دهند.

شیوه احمدی‌نژاد و روحانی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها قابل قبول نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هدفمندی یارانه ها، افزود: پیش‌بینی شده حدود 8 میلیون نفر یعنی یک دهک جامعه از دریافت یارانه انصراف دهند تا از این طریق برای اشتغال‌زایی اقدام شود و به اعتقاد بنده شیوه احمدی‌نژاد و روحانی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها قابل قبول نیست چرا که در حال حاضر مردم باید با انصراف خود به دولت کمک کنند تا مبلغی از طریق انصراف صرف رونق تولید و ایجاد اشتغال شود.

رضایی در خصوص مذاکرات و دیپلماسی ایران با غرب، اظهار کرد: در حال حاضر برای اظهار نظر در خصوص مذاکرات ژنو زود است البته تا حدودی در این مذاکرات موفق بوده ایم اما می توانستیم با برنامه ریزی بهتر شرط خلع سلاح شیمیایی و میکروبی رژیم صهیونیستی را پیش بکشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در مجموع اگر هم در مذاکرات با شکست مواجه شویم باز هم ما پیروز هستیم زیرا تعهدی به کسی نداده‌ایم و توانسته ایم دست دشمن را رو کنیم همچنین اقدامات پارلمان اروپا هم جوکی بیشتر نیست و نباید جدی گرفت.

وی سپس با اشاره به اختلاف میان دولت و مجلس گفت: اختلاف دیدگاه و ‌نظر میان دولت و مجلس خوب اما نباید منازعه به دنبال داشته باشد.

 

کد خبر 28573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =