کشاورزی>معاون دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با بارندگی‌های مناسب دو سال گذشته و نیز برنامه‌های توسعه‌ای وزارت جهاد کشاورزی، ایران دوباره جایگاه نخست تولید پسته جهان را از آمریکا پس گرفت و به دوران اوج برگشت.

علی محسنی با اعلام اینکه براساس پیش‌بینی‌ها تولید سال 93 پسته ایران از مرز 235 هزار تن گذشته است، گفت: ایران با این تولید به جایگاه نخست تولید پسته در جهان برگشت و گوی سبقت را از آمریکا ربود.

معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: به دلیل بارندگی‌های بسیار مناسبی که دو سال گذشته و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی و تلاش بهره‌برداران که وجود داشت تولید پسته ایران بسیار وضعیت مطلوبی داشته و به جایگاه نخست تولید پسته جهان برگشته‌ است و به دنبال این هستیم طیذرسال‌های آینده این جایگاه نخست تثبیت شود.

وی ادامه داد: براساس آمارهای غیر رسمی اعلام شده بود تولید پسته آمریکا 240 هزار تن شده است و بر این اساس بسیاری گفتند که آمریکا جایگاه نخست تولید پسته دنیا را به چنگ آورده است اما در همان زمان هم آمارهای فائو این را تایید نمی‌کرد.

محسنی با بیان اینکه بیشتر از اینکه این آمارها واقعیت داشته باشد سودجویان به طبل این آمارهای واهی می‌زدند.،  افزود: بسیاری سودجویان و واسطه‌ها برای اینکه پسته را با قیمت پایین‌تری از تولید کنندگان خریداری کنند با این نوع اخبار با قیمت‌ها بازی می‌کردند و زمزم‌های واردات پسته را مطرح می‌کردند.

محسنی در تحلیل اینکه ایران جایگاه نخست را از آمریکا دوباره گرفته است، گفت: طبق برآوردها 40 تا 50 هزار تن پسته مصرف داخلی وجوددارد. حدود 5 درصد هم به صورت تازه‌خوری وارد بازار می‌شود و حدود 30 تا 40 هزار تن هم طی  5 ماه آینده صادرات خواهیم داشت و با احتساب صادراتی که تاکنون انجام شده است بنابراین تولید پسته سال گذشته ایران از 235 هزار تن فراتر رفته است.

معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای حفظ این جایگاه دارید، افزود:برنامه توسعه باغات پسته در دستورکار است، در سال 92 از 56 هزار هکتار توسعه باغات میوه 13 هزار هکتار مربوط به پسته بود که بیش از 24 درصد محصولات باغبانی را شامل می‌شود که 2.5 برابر برنامه عمل شده است.

معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: همچنین الگوی کشت مناطق تغییر می‌کند و با مطالعه و بررسی‌هایی که انجام می‌شود توسعه پسته در استان‌های دیگر در حال انجام است.

وزارت جهاد کشاورزی برنامه افزایش دو برابری تولید پسته را طی 10 سال آینده در برنامه دارد که قرار است با توسعه سطح زیر کشت، اصلاح باغات موجود و نیز افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین اجرای سیستم‌های آبیاری به روش نوین به این عملکرد دست یابد.

به گفته محسنی هم‌اکنون پسته ایران در بیش از 20 استان کشور شامل 70 شهرستان کشت می‌شود و بخش عمده‌ای از این محصول از 12 استان به دست می‌آید. حدود 60 تا 70 درصد پسته تولیدی کشور از استان کرمان است.

معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیشترین توسعه و تغییر الگوی کشت، در استان‌های قم، اصفهان، سمنان، خراسان رضوی و فارس ایجاد شده است.

محسنی در پاسخ به اینکه آیا استان‌های جدیدی نیز به توسعه کشت پسته اضافه شده است، گفت: 14 استان جدید در مناطق غرب، شمال غرب، شمال شرق اضافه شده و در حال حاضر احداث جدید باغات پسته به صورت الگویی انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول سطح زیر کشت پسته در سال 92، 368 هزار و 334 هکتار بود که 225 هزار تن پسته تولید شد اما با توجه به بارندگی‌های مناسب که طی دو سال گذشته داشته است پیش‌بینی تولید پسته در سال 93 ، 235 هزار تن بود که از رشد 17 درصدی برخوردار است. با این آمار سرانه تولید پسته برای هر فرد ایرانی 2.88 کیلوگرم است.

صادرات پسته

معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 93، 180 هزار و 262 تن صادرات به ارزش یک میلیارد و 622 میلیون و 781 هزار و 60 دلار به کشورهای دیگر صادر شده است که در مقایسه با سال 92 از نظر وزنی 49 درصد و از نظر ارزشی 50 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت و میزان صادرات پسته ایران نیز رتبه نخست دنیا را دارد.

محسنی در ادامه به کل صادرات باغی اشاره کرد و گفت: یک میلیون و 85 هزار و 934 تن به ارزش بیش از 2.7 میلیارد دلار صادرات باغی بوده است و کل تولید محصولات باغی هم بیش از 15.7 15 میلیون تن در سال 93 بوده است.

وی همچنین گفت: جمع کل صادرات محصولات سردسیری خشک کشور 759 هزار و 353 تن به ارزش بیش از 2.1 میلیارد دلار شد که از نظر وزنی 70 درصد و از نظر ارزشی 78 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.


منبع:فارس
کد خبر 29de8bff869548fb966cb95e3bd51d02

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =