برای توسعه تولید محصولات لبنی کشور در برنامه راهبردی توسعه‌ای کشور در افق 1404، با تولید 895 هزار تن شیرخام درصد چربی مناسب، 60 هزار تن کره توسط صنایع داخلی کشور تولید می‌شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی پاستوریزه کشور در نشست تدوین برنامه راهبردی افق 1404 با اعلام این خبر گفت: برای جلوگیری از خروج سالانه 300 میلیون دلار ارز از کشور، لازم است تا که در افق 1404، کارخانه‌های تخصصی تولید کره در کشور ایجاد شود.

رضا باکری افزود: برای این منظور لازم است که دامداران شیرخام را با چربی 5.5 تا شش درصد در اختیار صنایع قرار دهند تا در این شرایط امکان فرآوری شیرخام برای تهیه کره در داخل کشور نیز فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: برای این کار پنج کارخانه تولیدکننده کره با ظرفیت هرکدام 12 هزار تن (جمعا 60 هزار تن)در کشور نیاز داریم تا شیرخام دریافتی را به خامه تبدیل کرده و از خامه استحصالی، کره بگیرند.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی کشور ادامه داد: برای تهیه این میزان کره در داخل کشور، احتیاج به 895 هزار تن شیرخام نژاد دام جرسی داریم که باید در برنامه توسعه‌ای افق 1404 دامداری های کشور لحاظ شود.

باکری تصریح کرد: در صورتی که برای تولید فرآورده‌های لبنی تنها 15 درصد سود لحاظ شود، صنایع لبنی مشکلی برای تأمین نقدینگی، جذب شیر و رقابت‌پذیری برای جذب مصرف‌کننده ندارند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون سالانه هشت میلیون و 200 هزار تن شیرخام به کارخانه‌ها وارد می‌شود، در حالی که صنایع کشور ظرفیت اسمی فرآوری 12 میلیون تن شیرخام را دارد.

بنابراین گزارش، در سال 92 معادل ۴میلیون و ۸۸۷ هزار کیلوگرم کره بسته بندی شده ۵۰۰گرمی به ارزش ریالی در حدود ۶۱ میلیارد و ۷۷۳میلیون تومان از امارات وارد ایران شده و بعد از امارات، آمریکا، دومین کشوری است که بیش ترین واردات کره( ۲میلیون و ۸۳۲هزار کیلوگرم کره بسته بندی شده ۵۰۰گرمی) از این کشور وارد ایران شد.

میزان ارزی که برای واردات کره ها از آمریکا خرج شده است، در حدود ۳۱میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بوده است. هلند، آلمان، نیوزیلند، اوکراین، روسیه و ترکیه کشورهای دیگری هستند که بیشترین واردات کره از آنها انجام شده است.

منبع:ایانا
کد خبر 2b1dce72ea4349de8915f3b378ad3b67

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =