کشاورزی> معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تدوین برنامه جامع برای 8 محصول کشاورزی گفت: خودکفایی در تولید کودهای اصلی تا 3 سال آینده محقق می‌شود.

عباس کشاورز در نشست خبری با خبرنگاران، به آخرین وضعیت بخش زراعی کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم، بخش کشاورزی 23 میلیون تن واردات داشت که ارزش این واردات 14.5 میلیارد دلار بود. 

وی با اشاره به اینکه تدارکی در عرصه کود دیده نشده بود، خاطرنشان کرد: کود موجودی در انبارها نیز فاقد استاندارد بود و در بخش مکانیزاسیون نیز کار تقریباً رها شده بود. 

وی افزود: در بخش بذر نیز ساماندهی اندکی صورت گرفته بود و با آنکه قرار بود در بخش آب طبق برنامه چهارم توسعه افزایش 25 درصدی در بهره‌وری اتفاق بیفتد، اما از سال 86 تا 92 بهره‌وری هیچ تغییری نکرده بود. 

کشاورز به آسیب‌شناسی‌های انجام شده طی دو سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: مشخص شد که سطح زیر کشت گندم بسیار زیاد شده و تناوب اکولوژیک از تناسب خارج شده بود. موضوع دیگر اینکه محصولات اساسی مانند چغندر، کلزا و پنبه سطح زیر کشت‌شان رو به افول بود. 

* تدوین برنامه جامع برای 8 محصول اساسی

وی با بیان اینکه عملکرد تولید در تمام محصولات روند کاهشی داشت، تصریح کرد: بر این اساس، کشاورزی کشور دچار یک ناپایداری ذاتی شده بود که ما در ابتدای کار دولت یازدهم برای 8 محصول اساسی برنامه جامع تهیه کردیم و انتظارات خود را از بخش‌های مختلف به طور مشخص اعلام کردیم و سیاستی که در نظر گرفتیم، این بود که ابتدا بحران آب حل شود. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: حتی برای برخی محصولاتی مانند گندم در نظر گرفتیم که سطح زیرکشت‌شان کم شود و برای برخی محصولات مانند چغندر تصمیم گرفتیم که تاریخ کشت‌شان را تغییر دهیم و برای برخی محصولات دیگر مانند برنج، محل کشت‌شان به نقاطی پر آب محدود شود. 

به گفته مسئول زراعت کشور، نگرانی بابت ظرفیت تولید علوفه در کشور نیز نکته دیگری بود که به دلیل تأثیر آن در تولید شیر باید برای آن چاره‌ای می‌اندیشیدیم. 

* 3 راهکار وزارت جهاد برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

وی به راهکار کشت نشایی، آبیاری میکرو و معرفی گیاهان با طول رشد کوتاه‌تر را راهکارهای وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب عنوان کرد و گفت: حتی در کشت کلزا، در راستای افزایش تولید روغن و همچنین پایداری کشت محصول استراتژیکی مانند گندم تأکید کردیم. 

وی این را هم گفت که در شرایط فعلی، بازار کود ساماندهی شده و پیش‌بینی می‌شود، ظرف سه سال آینده در تولید کودهای اصلی در کشور به خودکفایی برسیم. 

* تا 3 سال آینده در تولید کودهای اصلی به خودکفایی می‌رسیم

وی همچنین به استراتژی وزارت جهاد کشاورزی در تولید بذر اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم تولید بذر به بخش خصوصی واگذار شود و 3 شرکت ایرانی در استان‌های مختلف تاکنون، بذر خیار و خربزه را تولید کرده‌اند.

به گفته کشاورز از سال 92 تاکنون برای مکانیزاسیون در بخش کشاورزی 4 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده که فقط 60 هزار دستگاه تراکتور به بخش کشاورزی اضافه شده است. همچنین در مکانیزاسیون ماشین‌آلات برنج تحولات زیادی اتفاق افتاده است. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، یکی از نارسایی مهم در بخش کشاورزی را تکمیل نبودن سبد آفت‌کش‌ها دانست و افزود: طبق قوانین علمی، برای هر آفتی 3 تا 4 آفت‌کش باید داشته باشیم، ولی در این زمینه کمبودهایی داریم، اگرچه در طول یک سال گذشته 60 تا 70 آفت‌کش جدید ثبت شده که در تاریخ 60 ساله سازمان حفظ نباتات بی‌نظیر است. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، همچنین از پیشنهاد جدید برای کاهش تعرفه واردات سموم توسط این وزارتخانه خبر داد و گفت: امیدواریم طی هفته آینده تعرفه جدید عملیاتی شود. 

وی از ارائه جزئیات بیشتر در مورد میزان کاهش تعرفه واردات سموم خودداری کرد. 

وی در توضیح بیشتر کشت نشأیی محصولات آب‌بر نیز گفت: اکنون محصولاتی همچون چغندر، پنبه و ذرت به روش نشأیی کشت می‌شود که 30 تا 40 درصد صرفه‌جویی آب در پی دارد و همه این نوع کشت‌ها موفق بوده است و بسیاری از کشاورزان سیستم کشت نشأیی را در کشت‌های موفق خود به کار گرفته‌اند. 

وی اظهار امیدواری کرد تا طی 3 سال آینده سطح زیر کشت گندم آبی به یک میلیون و 900 هزار هکتار برسد، چرا که از سال 60 تاکنون سطح زیر کشت گندم 2 میلیون و 160 هزار هکتار تا 2 میلیون و 700 هزار هکتار بوده و حتی در سال‌های خشکسالی 73 و 87 نیز این سطح زیر کشت کاهش نیافته، اگرچه عملکرد در هکتار کم شده بود. 

کشاورز تأکید کرد که تمرکز ما این است که میزان برداشت گندم در هر هکتار به 5 تن برسد و امیدواریم با بارش 300 میلی متری و اصلاح بذور بتوانیم گندم بیشتری به دست بیاوریم. 

* افزایش 20 درصدی بهره‌وری در بخش کشاورزی/ برای مدیریت آب با ما همکاری نمی‌کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از آنهایی که در راستای کاهش سطح زیر کشت بر نسخه مدیریت آب در بخش کشاورزی همکاری نمی‌کنند، گفت: عده‌ای با احساسات یا نگرانی می‌خواهند این روش‌ها را زیر سؤال ببرند، در حالی که طی 3 سال گذشته با اجرای روش‌های نوین آبیاری و روش‌های اصلاح بذور توانسته‌ایم، بهره‌وری در بخش کشاورزی را 20 درصد بالا ببریم. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، همچنین به ضرورت انتقال کشت سبزی و صیفی از مزارع، به گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در عین حال، به آنهایی که در مزارع سبزی و صیفی می‌کارند توصیه می‌کنیم، از روش کشت نشأیی، آبیاری نوین و مالت استفاده کنند، چرا که برای نگه داشتن کشاورزان و عقب نگه داشتن آنها از تکنولوژی روز هنر نیست. 

وی تأکید کرد که ما باید یک شعار داشته باشیم که کشاورزان کشور بدون داشتن نگرانی و به راحتی به تکنولوژی‌های مناسب پیشرفته دسترسی داشته باشند. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، به سیاست وزارت جهاد کشاورزی به ساماندهی بذرهای مناسب در داخل کشور اشاره کرد و گفت: تمام بذرهای وارداتی ثبت، قرنطینه و ارزیابی می‌شود و سیاست ما این است که هر بذر مناسبی را که کشاورزان انتخاب می‌کنند، باید در داخل تولید و ساماندهی شود، به عنوان مثال؛ با استفاده از بذر مناسب، عملکرد چغندرقند از 42 تن ظرف 3 سال به 55 تن در هر هکتار رسیده است، تا حدی که تولید شکر ما از یک میلیون و 100 هزار تن به یک میلیون و 650 هزار تن یعنی 550 هزار تن افزایش تولید داشته است که اگر بخواهیم با قیمت جهانی شکر محاسبه کنیم، 200 میلیون یورو در کاهش واردات صرفه‌جویی کرده‌ایم، در حالی که برای واردات بذر اینها فقط یک میلیون دلار هزینه شده است. 

کشاورز با اشاره به اینکه دانش ما در حوزه سبزی و صیفی‌جات بسیار کم است، اظهار داشت: در مورد ذرت تا 6 سال پیش 95 درصد ذرت‌مان با طول کشت پنج ماهه به دست می‌آمد، اما با توجه به کمبود آب و از طرفی نیاز به ذرت و علوفه آن برای تولید شیر، از تولیدکنندگان بذر خواستیم، تا گونه‌ای از بذر با طول رویش کوتاه‌تر معرفی کند که این اتفاق افتاد و اکنون تولید ذرت ما به 11 میلیون تن رسیده است. 

وی برداشتن انحصار را یکی دیگر از راه‌های ترقی بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: اکنون تنها 50 درصد محصولات کشاورزی دوره کشت طولانی پنج ماهه دارند و در گروه 700 قرار گرفته‌اند. 

معاون حجتی در مورد اجرای طرح الگوی کشت در کشور به خبرنگاران گفت: برنج، علوفه، چغندرقند و هدایت کشت سبزی و صیفی به گلخانه، تماماً جزو الگوی کشت است و به صورت پایلوت در برخی نقاط آغاز شده است و بخش کشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت آمادگی لازم را دارد و تعهدمان این است که تا شش ماه آینده یک پیش‌نویس ملی برای این موضوع ارائه دهیم. 

وی تصریح کرد: حتی با اجرای طرح الگوی کشت می‌توانیم 40 درصد از آب کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه را کم کنیم و در عین حال تولیداتش را 25 درصد افزایش دهیم چرا که ما نسخه‌هایی داریم که اگر عملیاتی شود جواب خواهد داد. 

وی در مورد کاهش تعرفه 8 قلم کالای اساسی و تأثیر آن بر بازار تولید این محصول در داخل، گفت: وظیفه وزارت جهاد، عرضه مناسب، کافی و به موقع کالاها در حد قیمت‌های کلان است و اگر کاهش تعرفه در فصل عرضه تولید محصولات داخلی اتفاق بیفتد و رقیب محصولات داخلی شود، از نظر ما خسارت‌زاست، ولی اگر خارج از فصل عرضه باشد، به تولید لطمه‌ای نمی‌زند، ضمن آنکه باید مراقب باشیم تا میزان واردات بیش از تقاضا نباشد و کنترل عرضه در بازار ارزشش کمتر از کاهش تعرفه نیست. 

* وزارت جهاد مسئول تنظیم بازار در بخش خرده‌فروشی نیست

وی با ذکر مثالی در زمینه بازار شکر گفت: امروز نزدیک به یک میلیون تن شکر در کشور یعنی به اندازه نیاز 6 ماه موجود است و همه می‌توانند به طور عمده با قیمت مصوب 2520 تومان از بورس کالا آن را خریداری کنند، اما اگر مغازه‌ای آن را کیلویی 3400 تومان می‌فروشد چه کسی باید پاسخگو باشد؟ چرا که وزارت جهاد مسئول تنظیم بازار در بخش خرده‌فروشی نیست و در قانون انتزاع هم بر آن تأکید شده است. 

کشاورز اذعان داشت که همه باید فشار بیاورند تا قانون سال 61 در مورد توزیع عادلانه آب اجرا شود، چرا که این قانون می‌گوید آب به صورت حجمی باید تحویل کشاورز شود، وقتی نزدیک به 300 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر می‌شود، چرا کشاورز را متهم می‌کنید و از آن طرف سرعت انسداد چاه‌ها بسیار کند است در حالی که 3 هزار حلقه را مسدود کرده‌ایم. 

منبع:فارس
کد خبر 2ec41417b58148bf93cfe0d83e6064f8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =