کشاورزی> اقتصاد غذا - وزارت جهادکشاورزی از دستیابی به رکورد بی سابقه تولید شکر در دولت یازدهم خبر داد و اعلام کرد: واردات شکر بیش از نیاز کشور همچنان ممنوع است.

به گزارش  پایگاه خبری اقتصاد غذا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، در پی انتظار مطالبی در زمینه «تداوم واردات شکر» در برخی رسانه‌ها، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی را منتشر کرد که متن این توضیحات به شرح زیر است:

از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، حل مسایل بخش کشاورزی و حمایت از تولید داخلی همواره در اولویت برنامه های این دولت قرار داشته است. در این راستا، تعیین و اعلام به موقع و منصفانه خرید تضمینی محصولات اساسی در نخستین روزهای استقرار و اهتمام برای تأمین نهاده های کشاورزی، نشان از تصمیم مدبرانه دولت داشت و موجب شکل گیری بارقه های امید در دل کشاورزان شد؛ در نتیجه تدابیر دولت، تولید داخلی که در چنگال واردات بی‌رویه انواع محصولات بویژه کشاورزی گرفتار و زمین‌گیر شده بود، امکان رشد و بالندگی پیدا کرد.

در ادامه این توضیحات آمده است: در همین راستا، دولت یازدهم با اتخاذ تدابیر مناسب نسبت به تعیین قیمت های منصفانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله چغندرقند اقدام کرد و قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی را از 1350 ریال به ازای هر کیلو در سال زراعی 1392-1391 با 56 درصد رشد به 2100 ریال در سال زراعی 1393-1392 رساند و همچنین برای سال زراعی 1394-1393 این قیمت را با 29 درصد افزایش 2700 ریال تعیین کرد که این اقدام دولت موجب اشتیاق کشاورزان به تولید و تأمین یکی از محصولات اساسی کشور شد.

این گزارش می افزاید: علاوه بر این، تأمین به موقع دیگر نهاده های کشاورزی (اعم از کود، بذر مناسب، توسعه مکانیزاسیون و...)، اعلام ممنوعیت واردات شکر از سوی وزیر جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید داخل و در اجرای قانون تمرکز وظایف کشاورزی در فروردین ماه 93 و همچنین حاکمیت آرامش و امید در فضای جامعه نیز بر همت کشاورزان تأثیر مثبت گذاشت و باعث شد کشور به رکورد بی سابقه یک میلیون و 350 هزار تن در زمینه تولید شکر دست یابد.

در ادامه این گزارش آمده است: این موارد موجب شد واردات یک میلیون و 579 هزارتنی شکر(به ارزش 832 میلیون دلار) در سال 92 با کاهش 48 درصدی به میزان 822 هزار تن (به ارزش 377 میلیون دلار) در سال 93 کاهش یابد. گرچه این میزان نیز علیرغم اعلام ممنوعیت واردات و از طریق ثبت سفارش های قبلی صورت گرفته است.

در ادامه این توضیحات آمده است: دولت در راستای تنظیم بازار داخلی و جبران فاصله بین تولید حدود یک میلیون و 350 هزار تنی شکر در داخل کشور و نیاز دو میلیون و 200 هزار تنی مصرف کشور(مصرف مستقیم مردم و صنایع) تأمین کسری را از طریق واردات و ذخیره سازی این کالای اساسی دنبال می کند و در این راستا شرکت بازرگانی دولتی ایران، تمهیدات لازم برای واردات و ذخیره سازی300 هزار تن شکر را در دستور کار دارد و این میزان واردات که برای تامین نیاز مردم صورت می گیرد به هیچ وجه نافی سیاست اصولی وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از تولید داخلی نیست.

اعلام ممنوعیت های قبلی نیز به خاطر واردات بی رویه و بیش از نیاز کشور در سال های گذشته که موجب انباشت و اشباع بازار شده بود، صورت گرفته و بر این اساس، واردات شکر بیش از نیاز کشور همچنان ممنوع است.

این گزارش می افزاید: ضمن آن که با هدف حفظ تولید و اشتغال صنعت قند و شکر کشور، تدابیری اتخاذ شده است تا بخش صنعت نیز در مقاطعی که به تولید و بازار داخلی آسیبی وارد نشود، نسبت به واردات مقداری شکر خام به منظور تصفیه، فرآوری و صادرات مجدد آن به سایر کشورها اقدام کند.

در ادامه این گزارش آمده است: وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولید داخل و مدیریت هوشمند واردات در راستای تأمین نیاز و آرامش بازار را از جمله ماموریت های اصلی خود قلمداد می کند و در راستای اجرا و تحقق اهداف سیاست های کلی نظام در حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.


کد خبر 3062bd4ae25c4a4ab155727f513ca5dc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =