کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت:در سال زراعی جاری 24 محصول زراعی و باغی در کشور مشمول اعمال قانون خرید تضمینی شدند.

حسین صفایی روز یکشنبه در نشست با مسئولان تعاون روستایی شمال خوزستان، تشکل های کشاورزی و نظام صنفی امور کشاورزی استان خوزستان به میزبانی اداره تعاون روستایی شهرستان دزفول افزود: این محصولات شامل دانه های روغنی، حبوبات، پنبه و برخی محصولات باغی مانند خرما و کشمش می باشد که مشمول حمایت های دولت است.
وی با اشاره به خرید تضمینی محصول جو و گندم گفت:در حال حاضر خرید تضمینی گندم در مراکز تعاونی روستایی کشور در حال انجام است که تا یک ماه دیگر به اتمام خواهد رسید و پیش بینی می شود تا پایان زمان خرید 10 میلیون تن محصول گندم از کشاورزان کشور خریداری شود.
صفایی با اشاره به اینکه 40 درصد محصول گندم را شبکه تعاونی های کشور خریداری کرده اند گفت:تاکنون حدود یک میلیون تن محصول جو نیز از کشاورزان کشور خریداری شده است .
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه به جز غلات و دانه های روغنی خرید سایر محصولات کشاورزی نیز بر عهده سازمان تعاون روستایی می باشد گفت:در حال حاضر مراکز تعاون روستایی آماده خرید این محصولات بوده و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص خرید شیر خام از دامداران کشور نیز گفت:2 ماه از زمان خرید شیرخام از دامداران کشور می گذرد که تاکنون 35 درصد مطالبات دامداران حاصل از فروش محصول شیر خام توسط تعاون روستایی پرداخت شده است و 400 میلیارد ریال دیگر از مطالبات آنها باقی مانده است.
صفایی در خصوص پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان خوزستان نیز گفت:به دلیل حجم بالای محصولات سبزی، صیفی و باغی تولید شده در شمال خوزستان که ماهیت صادراتی دارند ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در این منطقه ضروری است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مکانی برای نمایشگاه دائمی ،گفت و گو و استاندارد سازی صادرات محصولات کشاورزی در خوزستان وجود ندارد گفت:بیش از 10 سال از زمان تصویب احداث پایانه محصولات کشاورزی در دزفول می گذرد که پیشنهاد می شود شبکه تعاونی های کشاورزی مسئولیت اجرای این پایانه را بپذیرد.
در این نشست در خصوص نحوه اجرایی قانون قیمت تضمینی از طریق بورس که جایگزین خرید تضمینی شده است بحث و تبادل نظر شد .
صفایی در این نشست گفت:با توجه به اینکه سال گذشته استان خوزستان به عنوان استان پایلوت فروش ذرت از طریق بورس انتخاب شده بود این طرح دارای نارسایی هایی بود و اختلاف قیمت خرید تضمینی محصول ذرت دانه ای باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می شد که این امر با تاخیر انجام شد اما در حال حاضر کلیه مطالبات و کسورات کشاورزان ذرتکار خوزستانی پرداخت شده است.
در این نشست به مشکل نقدینگی خدمات اداره های تعاون روستایی شمال خوزستان و تامین تسهیلات برای سرمایه گذاران پرداخته شد و مقرر گردید عمده تسهیلات از طریق بنیاد مستضعفان و استانداری ها تامین شود. 

منبع:ایرنا
کد خبر 3576904aba18460cb4eff92a90b72f5a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =