صنایع غذایی> با وجود آنکه صنایع لبنی از خریداری شیر به قیمت یک‌هزار و 400 تومان سر باز زده‌اند، دولت شیر مازاد مصرف را از چرخه خارج کرده و با تبدیل آن به پودر شیر و خامه، آن را برای صادرات به کشورهای پاکستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان و همچنین کشورهای شمالی دریای خزر آماده‌سازی می‌کند.



معاون وزیر جهاد کشاورزی  با اعلام این خبر گفت: با وجود آنکه خرید توافقی شیر آغاز شده و حجم قابل توجهی از مازاد شیر تولیدشده به‌صورت پودر شیر و خامه درآمده و قابلیت نگهداری و صادرات دارد، اما صنایع لبنی همچنان از خرید شیر به قیمت یک‌هزار و 400 تومان خودداری می‌کنند.

حسین صفایی افزود: در حالی که ستاد تنظیم بازار به‌منظور جلوگیری از تورم در وضعیت شیر و فرآورده‌های آن از افزایش قیمت شیر خودداری کرد و قیمت پایه سال 93 را برای سال 94 تکرار کرد، باز هم صنایع لبنی از همراهی با دامداران خودداری کرده و قیمت شیر را پایین‌تر از حد تعیین‌شده خریداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: خریداری به نرخ پایین از دامداران توسط صنایع شیر در حالی صورت می‌گیرد که افزایش نرخ نیز در محصولات لبنی مشاهده شده و افزایش چندمرحله‌ای قیمت برای برخی برندهای معروف نیز توجیه کافی برای همراهی آنان نداشته است.

صفایی ادامه داد: شیر مازاد بر مصرف باعث شده قدرت چانه‌زنی دامداران کاهش پیدا کند و کارخانه‌داران به جولان‌دهی خود افزایش دهند.

وی تصریح کرد: با این وجود، شیر مازاد بر تقاضا از چرخه مصرف خارج شده و تبدیل به پودر شیر و خامه شده و به کشورهایی نظیر پاکستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان و همسایه‌های شمالی کشور صادر شده است.


500 غرفه در فودسیتی روسیه رزرو شده است


رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یادآور شد: در بزرگ‌ترین بازار مواد غذایی روسیه به نام فودسیتی که در ماه‌های اخیر افتتاح شده است، 500 غرفه برای تجار تولیدکننده محصولات غذایی و کشاورزی رزرو شده است.

صفایی تأکید کرد: این بازار می‌تواند زمینه تبادل تجاری بین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران و روسیه را در بالاترین حد و مرز خود افزایش دهد و فرصت بسیار مغتنمی برای تجار و بازرگانان است که با دایر کردن غرفه‌ها و محصولات خود و حضور در نمایشگاه‌ها برای صادرات محصولات خود در بازار بزرگ روسیه دست به کار شوند.


مناقشات با بانک مرکزی برای تأسیس بانک به قوت خود باقی است


وی اظهار داشت: هرچند پیشنهاد تأسیس یک بانک ثانوی تخصصی کشاورزی به بانک مرکزی داده شده است، اما هنوز مذاکرات دنبال شده و موافقت بانک مرکزی حاصل نشده است.

صفایی در پایان گفت: تأسیس یک بانک ثانوی برای بخش کشاورزی می‌تواند در تزریق نقدینگی به این حوزه و حمایت از حوزه کشاورزی نقش اساسی ایفا کند، اما به‌علت شرایط اقتصادی فعلی کشور و تمرکز بر حل مسائل موجود، بانک مرکزی تاکنون با تأسیس رسمی این بانک موافقت نکرده است.

منبع:ایانا
کد خبر 36b74dced2fb46de921a0cf87e5b3aa9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =