کشاورزی> وزارت نیرو فقط متولی اعلام مبلغ خسارات وارده به کشاورزان در اعطای حقابه کشاورزان به آب شرب و صنایع است و پرداخت خسارت به این گروه به عهده این وزارتخانه نیست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمید چیت چیان وزیر نیرو در پاسخ به پرسش کامران نماینده مردم اصفهان در خصوص پرداخت سهم حقابه کشاورزان اصفهان، اظهار داشت: طی سال های گذشته و به رغم شرایط بسیار سخت خشکسالی، مدیریت بسیار خوبی بر حوضه آبریز زاینده رود اعمال شده است.

وی گفت: به گواهی تاریخ استان اصفهان و حوضه زاینده رود با مشکل خشکسالی مواجه بوده، به طوری که این حوضه در 59 سال اخیر شاهد 26 سال ترسالی، هشت سال نرمال و 25 سال خشکسالی بوده و روند کلی 20 ساله آب ورودی به زاینده رود کاهش داشته است.

چیت چیان افزود: این در حالی است که میزان سطح زیرکشت اراضی زراعی این حوضه پنج برابر شده، جمعیتی که در زمان صفویه فقط 100 هزار نفر بوده، امروز به بیش از پنج میلیون نفر رسیده و صنایع اصفهان نیز بیش از 200 میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند که نتیجه می گیریم شرایط بسیار سخت تر شده است.

وی تصریح کرد: برای پرداخت خسارت های وارده به کشاورزان به استناد ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت برای تنظیم اعتبارات و ماده 12 تشکیل سازمان مدیریت بحران، دولت اعتبارات لازم را برای پرداخت خسارات طبیعی پش بینی می کند و صحبتی از وزارت نیرو نیست.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال های 93 و 94 در دو نوبت دولت براساس پیشنهاد وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت نیرو به ترتیب 600 میلیارد و 480 میلیارد ریال برای پرداخت خسارت به کشاورزان تصویب و اقدام کرد.

وی گفت: مطابق مصوبه شورای عالی آب، از آنجا که بخشی از آب کشاورزان معادل 35.8 میلیارد مترمکعب به منظور تامین آب شرب شهروندان اصفهانی داده شد، خسارت آن پرداخت و برای جبران آب کشاورزی داده شده به صنایع نیز اقدام شد.

چیت چیان اضافه کرد: مقرر بود صندوقی از سوی استانداری اصفهان به این منظور تشکیل و خسارت های مزبور به کشاورزان پرداخت شود، اما تا اینجا، وزارت نیرو جز اینکه مبلغ خسارت ها را اعلام کند هیچ نقشی نداشته و پرداخت کننده، دریافت کننده و یا توزیع کننده این خسارت ها نبوده و نیست.

وی در پاسخ به این پرسش نماینده اصفهان که چه کسی آب به فولاد مبارکه، ذوب آهن و پالایشگاه ها فروخته، تصریح کرد: نماینده اصفهان این مطلب را روشن نکرد که اگر بارندگی کم شد، خشکسالی به وقوع پیوست و یا اگر آب در رودخانه نبود، وزارت نیرو با چه قانونی باید خسارت پرداخت کند؟ در حالی که اصلا این موضوع ارتباطی به این وزارتخانه ندارد.

مقام عالی وزارت نیرو ادامه داد: آنچه شورای عالی آب مصوب کرده که از حق کشاورزان برداشت شده و به بخش های صنعت یا آب شرب داده شود، یک مبنای منطقی دارد و در حالی که در اصفهان ده ها کارخانه داریم آیا امکان پذیر است که با ندادن آب به صنایع، این کارخانجات را به همراه کارکنانشان بیکار و مشکلاتی را متوجه اقتصاد منطقه و کشور کنیم؟

وی تاکید کرد: این موضوع تصمیم شورای عالی آب و نه وزارت نیرو بوده و این شورا مصوب کرده که اگر حق کشاورزان سلب شد، دولت و صنایع باید بابت آن خسارت پرداخت کنند.

چیت چیان با تشریح وظایف وزارت نیرو در این خصوص، افزود: مطابق بند 5 مصوبه شورای عالی آب مورخ سوم دی ماه سال 92، مسؤولیت تاسیس صندوق بر عهده استاندار اصفهان و مسؤولیت تعیین قیمت آب اعطایی به صنعت در زمان خشکسالی برعهده وزارت نیرو است که این وزارتخانه قیمت آب را مشخص و به وزارت کشور و استانداری اصفهان اعلام کرده است.

تشکیل شورای هماهنگی حوضه آب زاینده رود برای نخستین بار/ مشارکت کشاورزان در مدیریت منابع آب

وی همچنین در پاسخ به این پرسش نماینده اصفهان که آیا وزارت نیرو به کشاورزان کمک کرده یا نه، خاطرنشان کرد: از زمان زنده یاد شیخ بهایی که آن طومار مشهور را تدوین کردند، با توجه به منابع و مصارف جدیدی که در منطقه تعریف شده، تاکنون و تا زمان دولت یازدهم اقدام درست و مستندی صورت نگرفته بود.

وزیر نیرو گفت: با مشارکت مسؤولان و کشاورزان، یک چارچوب حقوقی روشن، مستند و قانونی تدوین شده تا اختلافات بین استان ها، شهرستان ها و بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنایع و حقوق همه آنها در این حوضه آبریز مشخص شود که یک قدم اساسی در تثبیت حقوق کشاورزان از آب زاینده رود بود.

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی حوضه آب زاینده رود برای نخستین بار، خاطرنشان کرد: با انجام این مهم، تمام برنامه های مدیریت منابع آب و اینکه سهم هر بخش چقدر باشد در این شورا مشخص شده و در سال جاری نیز به برکت نزولات نسبتا خوب جوی، با برنامه ریزی دقیق بیش از حجمی که تعیین شده بود آب به کشاورزان داده شد و کشاورزان اصفهانی کشت خوبی داشتند.

چیت چیان تصریح کرد: امسال کشاورزان شرق اصفهان 40 هزار هکتار و کشاورزان غرب این استان 37 هزار هکتار کشت داشتند و اینها نمایانگر آن است که کشاورزان این استان و سایر استان ها مورد حمایت بودند و خود و نمایندگان شان نیز در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب مشارکت مستقیم داشتند که در تاریخ کشور بی سابقه است.

وی با اشاره به مشارکت دیگر انجام شده از سوی وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: مقرر بود آب زاینده رود کماکان جریان داشته باشد، اما بنا به درخواست کشاورزان و با کسب اجازه از ریاست جمهور، به منظور انجام کشت پاییزه، آب زاینده رود را قطع کردیم.

وزیر نیرو افزود: طی هشت سال گذشته و با بروز خشکسالی، کشاورزان منطقه مجبور بودند تا هر دو سال یکبار کشت انجام دهند، اما با اقدام انجام شده می توانند هر سال دو کشت انجام دهند و در شمال اصفهان و شاهین شهر نیز آب خوبی در اختیاز کشاورزان قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: تشکیل شورای هماهنگی حوضه های آبریز فقط مختص حوضه زاینده رود نیست و در سفید رود، کرخه و سایر حوضه ها نیز در این راستا اقدام شده است و با این الگو که در سراسر کشور به اجرا گذاشته خواهد شد، کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی می توانند در مدیریت منابع آب مشارکت کنند.

یادآور می شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ حمید چیت چیان وزیر نیرو به سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس قانع شدند.

نمایندگان پس از قانع نشدن کامران از پاسخ وزیر نیرو این پاسخ به رای گذاشته شد که با 147 رای موافق، 52 رای مخالف و 16 رای ممتنع از پاسخ وزیر نیرو قانع شدند.

نماینده مردم اصفهان از وزیر نیرو سوال کرده بود چرا از حقوق حقابه داران اصفهانی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان دفاع نمی کنید و چرا خسارت درباره حقابه نمی دهید.
کد خبر 3b5350aaebca4d5c8c2669ec600e02c4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =