مواد غذایی> در حالی که برخی اخبار از توزیع برنج تاریخ گذشته در سبد غذایی ماه رمضان محرومان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حکایت دارد، سازمان‌های مربوطه و مسئولان هر یک به گونه‌ای کار خود را توجیه می‌کنند.

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  طی چند سال گذشته، سالانه چند نوبت سبد کالا (شامل برنج، روغن، مرغ) در بین نیازمندان از طریق مباشران خود یعنی برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان مرکزی تعاونی روستایی توزیع می‌کند، اما ظاهرا امسال توزیع سبد کالایی ویژه ماه مبارک رمضان داستان‌ساز شده است.

بر اساس این گزارش اواخر سال 94 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مباشرت سازمان تعاون روستایی و چند فروشگاه زنجیره‌ای مقدمات توزیع سبد کالا به نیازمندان را فراهم کرد که برنج، مرغ و کنسرو مرغ مورد نیاز برای سبد کالا را به ترتیب از شرکت‌های بازرگانی دولتی ایران و همچنین شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرد اما ظاهرا بخشی از اقلام تهیه شده برای  سبد کالا اواخر سال 94 بعد از اتمام طرح توزیع نشده و هم‌اکنون تاریخ مصرف آن گذشته و یا در آستانه انقضاء تاریخ مصرف قرار دارد.

براساس نامه‌ای که مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در تاریخ 95.3.19 به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نوشته این گونه آمده است: « از آنجا که مقرر بود چنانچه بخشی از اقلام مذکور پس از اتمام طرح باقی بماند، به شکل فروش آزاد توزیع شود و با عنایت به اینکه ظاهرا بنابر اعلام استان‌ها برنج مذکور تاریخ مصرف آن منقضی بوده و استقبال مناسبی جهت فروش به شکل آزاد بعمل نیامده، لذا بخشی از سبد مذکور حدود 45 درصد آن باقی مانده که به جهت شرایط دمای بالای مقطع کنونی امکان‌ فساد‌پذیری آن بسیار زیاد است (مرغ منجمد و مرغ) و براساس پیگیری صورت گرفته و اعلام شرکت پشتیبانی امور دام و آن شرکت، امکان مرجوع نمودن اقلام فوق وجود ندارد.

براساس این گزارش: در حالی که در این نامه به صراحت قید شده است که به علت منقضی شدن تاریخ مصرف برنج مذکور استقبال مناسبی برای خرید در بازار آزاد از آن نشده است، حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در گفت‌وگو با فارس می‌‌گوید: قبل از اینکه تاریخ مصرف برنج‌ها منقضی شود از شرکت بازرگانی دولتی خواسته‌ایم برنج‌های باقیمانده را پس بگیرد.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران هم به فارس گفت: زمان تحویل برنج به سازمان تعاون روستایی برنج‌ها حدود 6 ماه و تا پایان خرداد 95 تاریخ مصرف داشته و در حال حاضر هم یک هفته تا تاریخ انقضای آن باقی مانده است.بنابراین وقتی ما برنج را سالم و با تاریخ انقضاء تحویل داده‌ایم دیگر مسئولیتی در قبال آن نداریم.

این گزارش اضافه می‌کند: در راستای پی بردن به دلیل کشمکش پس دادن و پس نگرفتن برنج گفت‌وگوهایی با مسئولان شرکت بازرگانی و سازمان تعاون روستایی انجام شده که در ادامه آمده است:

حسن عباس معروفان گفت: برای توزیع سبد کالا به اقشار محروم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته 7 مباشر (شهروند، اتکا، رفاه، سازمان تعاون روستایی و ....) را برای خرید برنج به شرکت بازرگانی دولتی ایران معرفی کرد.

وی با بیان اینکه مقرر شده بود که این کالا به صورت رایگان به اقشار آسیب‌پذیر جامعه توزیع شود، گفت: بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی حواله‌ای سازمان تعاون روستایی را به شرکت بازرگانی دولتی ایران معرفی کرد تا این سازمان مقدار برنج تعیین شده را از شرکت بازرگانی دولتی ایران تحویل بگیرد.

معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه فروشگاه‌های دیگر این برنج را از ما تحویل گرفتند و به موقع توزیع کردند، تصریح کرد: مقرر شده بود که سازمان تعاون روستایی هم برنج را بعد از تحویل در بین محرومان نقاط روستایی کشور توزیع کند.

وی با بیان اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم مشمولین دریافت سبد کالا را خودش تعیین می‌کرد، اظهار داشت: طبق صحبت‌هایی که در آن زمان صورت گرفت ظاهرا 7 میلیون نفر در کشور مشمول دریافت سبد کالا شده بودند.

* معروفان: مسئولیتی در قابل برنج فروخته شده نداریم

معروفان با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران 6 ماه پیش در حالیکه که برنج سالم، و دارای تاریخ مصرف بوده است به سازمان تعاون روستایی ایران تحویل داده است، گفت: طی نامه‌ای که مدیرعامل سازمان تعاون روستایی به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نوشته، اعلام کرده که 45 درصد از آن برنج‌هایی را که تحویل گرفته توزیع نشده و به فروش رفته است و به دنبال این اتفاق خواستار مرجوع برنج‌های باقی مانده شده است.

وی با بیان اینکه طبق قرارداد امکان مرجوع شدن برنج‌ها منتفی است، اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی باید آن برنج‌ها را توزیع می‌کرد و یا به فروش می‌رساند و اگر موفق به این کار نشده، ما در قبال آن مسئولیتی نداریم.

معروفان تصریح کرد: احتمالا سازمان تعاون روستایی نتوانسته که برنج را خوب توزیع کند و یا وزارت کار رفاه و تعاون مشمولان سبد کالا را به این سازمان معرفی نکرده است.

معاون شرکت بازرگانی دولتی تصریح کرد: زمان تحویل برنج به سازمان تعاون روستایی 6 ماه و تا پایان خرداد 95  تاریخ مصرف داشته و هم‌اکنون هم یک هفته تا تاریخ انقضاء آن باقی است بنابراین وقتی ما برنج را سالم، و با تاریخ انقضا تحویل داده‌ایم دیگر مسئولیتی در قبال آن نداریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این برنج‌ها همان برنج‌هایی بود که مبحث آلودگی آن در اواخر سال 94 مطرح شد، گفت: خیر، ما هیچ‌گونه برنج آلوده‌ای به سازمان تعاون روستایی تحویل نداده‌ایم.

معروفان تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی تأمین کننده سبد کالا بوده است و در حال حاضر هم هیچ مسئولیتی در قبال کالای تحویلی در حدود 6 ماه پیش که با تاریخ مصرف تا پایان خرداد ماه 95 تحویل شده ، ندارد.

وی همچنین از مقدار برنج تحویل داده شده به سازمان تعاون روستایی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: به خاطر ندارم که چه میزان برنج به سازمان تعاون روستایی تحویل شد ولی اکنون سازمان تعاون روستایی مدعی شده است که 45 درصد از آن برنج‌ها باقی مانده است.

* صفایی: کالای تاریخ مصرف گذشته توزیع نشده است

در حالی که شرکت بازرگانی دولتی هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال بازپس‌گیری برنج‌ها نمی‌پذیرد، حسین صفایی مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: قبل از اینکه تاریخ مصرف برنج‌ها منقضی شود از شرکت بازرگانی دولتی خواسته‌ایم که این برنج‌ها را پس بگیرد اما از آنجا که به تازگی درخواست خود را مطرح کرده‌ایم هنوز پاسخی نگرفته‌ایم اما قاعدتا برگشت می‌خورد.

وی افزود: از نامه‌ای که ما برای مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نوشتیم یکی از رسانه‌ها اینگونه استنباط کرده که برنج تاریخ مصرف گذشته از طریق سبد کالا در بین محرومان توزیع شده، که چنین چیزی نبوده است.

صفایی گفت: در زمان توزیع سبد کالا کلیه محصولات توزیع شده دارای تاریخ مصرف بوده است و هیچ گونه کالای تاریخ مصرف گذشته‌ای به محرومان و افراد واجد شرایط توزیع نشده و با وجود دستگاه‌های نظارتی  اصلا امکان توزیع کالای تاریخ مصرف گذشته وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی تصریح کرد: دوره توزیع سبد کالای اخیر که از وزارت رفاه برای توزیع در فروشگاه‌ها گرفته بودیم به پایان رسیده و تاریخ مصرف برخی از اقلام آن از جمله برنج و مرغ در حال به اتمام رسیدن است و به همین دلیل نامه‌ای برای مرجوع کردن برنج به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی نوشتم و در صورتی که تاریخ مصرف این محصولات گذشته بود قطعا چنین اقدامی صورت نمی گرفت.

وی با تأکید بر اینکه این برنج‌ها در قالب یک سبد کالا و برای توزیع در بین اقشار محروم و نیازمند از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تهیه شده بود، افزود: قیمتی برای این سبد مصوب شده بود تا افراد واجد شرایط در فروشگاه‌های محل توزیع این کالا‌ها را خریداری کنند.

صفایی با بیان اینکه هیچ برنج تاریخ مصرف گذشته‌ای توزیع نشده است، گفت: با توجه به گرمای هوا و نزدیک شدن به تاریخ انقضاء برنج از شرکت بازرگانی تقاضا کرده‌ایم تا برنج‌ها را پس بگیرد.

وی میزان برنج دریافتی از شرکت بازرگانی دولتی را 2 هزار و 300 تن عنوان کرد و تصریح کرد: براساس توافق با فروشگاه‌ها قرار بود در صورتی که زمان توزیع سبد کالا به اتمام رسید ، بخشی از کالاهایی که مانده است در بازار آزاد به فروش برسد اما از آنجا که برنج خارجی مشتری چندانی ندارد این کالا به فروش نرفت.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه 45 درصد از برنج تحویل گرفته از شرکت بازرگانی دولتی مانده است، تصریح کرد: اگر تاریخ مصرف این برنج‌ها تمام شود بصورت قهری این کالاها عودت داده می‌شود.

صفایی در پاسخ به این سؤال که چه مقدار از مرغ‌هایی که برای توزیع در سبد کالا از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل گرفته شده باقی مانده است، گفت: بحث ما در این نامه ارجاع برنج به شرکت بازرگانی دولتی ایران بوده است و موضوع بازگشت مرغ منجمد نبوده است، اما بخشی از مرغی را که از شرکت پشتیبانی امور دام برای توزیع در قالب سبد کالا تحویل گرفته‌ایم بودیم هنوز باقی مانده است که میزان آن قابل توجه نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنج‌های تحویل گرفته شده از شرکت بازرگانی دولتی همان برنج‌هایی بوده که بحث آلودگی آن در اواخر سال 94 مطرح بود، گفت: چنین برنجی وارد شبکه توزیع نمی‌شود و قطعا وزارت رفاه هم چنین برنجی را برای توزیع در بین مردم نمی‌پذیرد.

وی در مورد دلیل عدم استقبال از برنج‌های وارداتی گفت: تقاضا برای برنج‌های وارداتی نسبت به برنج ایرانی کمتر است و مردم از آن استقبال چندانی ندارند.

*  ولی: اطلاعی از تقاضا برای ارجاع مرغ منجمد خریداری شده برای سبد کالا ندارم

علیرضا ولی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم در این رابطه گفت: در جریان درخواست برای ارجاع مرغ منجمد باقی مانده از طرح سبد کالا نیستم.

وی افزود: تمام مرغ منجمدی که برای توزیع در سبد کالا از ما خریداری شد به فروش رفته است.

این گزارش می‌افزاید: براساس نامه نگارش شده توسط مدیرعامل سازمان تعاون روستایی به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی برای بازپس‌گیری برنجی که شاید یک هفته از تاریخ مصرفش باقی مانده باشد و یا اینکه تاکنون تاریخ مصرفش به پایان رسیده باشد باید گفت در صورت هر گونه کوتاهی این برنج‌ها ممکن است به سرنوشت دفن 1700 تن سیب‌زمینی توسط شرکت تعاون روستایی در سال گذشته و همچنین چند هزار تن پرتقال‌های فاسد شب عید گرفتار شود، اقدامی که نتیجه بدیهی آن چیزی جز هدر دادن بیت‌المال در فرایند سوء مدیریت و بروکراسی دولتی نیست.بماند که قراردادن این اقلام در سبد اقشار محروم نیز خود حکایت دیگری است.

منبع:فارس
کد خبر 3b9b58b463774f80be4c083497fab3f5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =