دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه صادرات تخم مرغ به ۵۱ هزار تن رسیده است، گفت: در مقابل واحدهای مدرن تولید تخم‌مرغ، بازار خرید این محصول سنتی، بدون برندسازی و غیرتجاری است.


سید فرزاد طلاکش درباره تولید تخم‌مرغ در کشور، گفت: تولید تخم‌مرغ در کشور به شدت تشویق شده و روند تولید با توجه به تسهیلات ارائه شده و برخورداری تولید‌کنندگان از سیستم‌های مدرن خوب است.

وی با بیان اینکه بازار تولید و خرید تخم مرغ بازاری ناهماهنگ دارد، افزود: در مقابل واحدهای مدرن تولید تخم‌مرغ، بازار خرید بازاری سنتی بدون برندسازی و غیرتجاری است.

دبیر ستاد ترویج مصرف تخم مرغ، بیان داشت: کشور ترکیه بخشی از گردش مالی خود را به حمایت از تولید و صادرات اختصاص می‌دهد در حالی که سیاست دولت ایران براساس صادرات تنظیم نشده است.

طلاکش با بیان اینکه دولت هیچگونه حمایت تشویقی در صادرات تخم مرغ ندارد، گفت: زمانی که قیمت تولید تخم مرغ بیشتر از نرخ جهانی می‌شود، برای ادامه روند صادرات باید مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت صادراتی از محلی تأمین شود که ممکن است محل تأمین آن صندوق صنعت مرغداری باشد، البته به شرطی که قیمت در داخل واقعی باشد.

وی افزود: در برخی کشورها مثل ترکیه نرخ تمام شده و نرخ مقرون به صرفه تولید آزاد است و بخشی از یارانه صادرات را هم صنف و بخش دیگر را دولت حمایت می‌کند.

دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه ترکیه سالانه 133 هزار تن تخم مرغ به عراق صادر می‌کند، تصریح کرد: یک شانه تخم مرغ در بازار ترکیه 17 هزار و 500 تومان است، در حالی که همان شانه تخم مرغ که از ترکیه به عراق صادر می‌شود، در بازار عراق با قیمت 9 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود و این اتفاق به این معناست که صادرات با کمک‌های یارانه‌ای که دولت در نظام اقتصادی کشور تعریف کرده انجام می‌شود.

طلاکش اظهار داشت: تا زمانی که صادرات به عنوان یک ابزار در کنار تولید قرار نگیرد و شرایط صادرات فراهم نشود نباید تولید مازاد داشته باشیم.

وی همچنین به فقدان ابزارهای تبلیغاتی برای آگاه‌سازی مردم از فواید مصرف تخم مرغ و پروتئین موجود در آن گفت: کارهای انجام شده توسط ستاد ترویج محدود است و متاسفانه در دولت هم عزمی برای فرهنگ‌سازی مصرف تخم مرغ وجود ندارد.

دبیر ستاد ترویج مصرف تخم‌مرغ بیان داشت: سرانه مصرف تخم مرغ در برخی کشورها مثل دانمارک و ژاپن 360 عدد و در کشورهایی مثل فرانسه، آمریکا و انگلستان بین 260 تا 280 عدد است.

وی افزود: سرانه مصرف در بیشتر کشورهای توسعه یافته از 250 عدد بیشتر است، اما سرانه مصرف در کشورهایی توسعه نیافته که ضعف فرهنگی و باورهای غلط فرهنگی در مورد مصرف این ماده غذایی دارند کمتر از 200 عدد است.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 191 عدد است، بیان داشت: با فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف تخم مرغ در کشور قطعا دیگر مازاد تولید نخواهیم داشت و کشور از ظرفیت 30 درصد افزایش تولید در این محصول برخوردار است.

دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار گفت: پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال جاری حدود 920 هزار تن تخم‌مرغ تولید شود که 100 هزار تن آن مرغ بومی و بقیه صنعتی است.

وی در مورد میزان صادرات تخم مرغ در سال جاری گفت: در سال جاری حدود 51 هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

منبع:فارس
کد خبر 40b9d4b681144ee4b5b1302f4a96d1f6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =