مواد غذایی> نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه به ۸ مانع صادرات و ورود کالاهای ایرانی به بازار روسیه اشاره کرد که به رغم زمینه مناسب موفقیتی حاصل نشده است.

غدیر قیافه در نشست بررسی موانع صادرات به روسیه که با حضور اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، رئیس سازمان توسعه تجارت و مدیرعامل بانک توسعه صادرات برگزار شد به چالش‌های ورود به بازار روسیه اشاره کرد و گفت: موضوعی که به عنوان یکی از چالش‌های اساسی کالای ایرانی به ویژه محصولات کشاورزی در بازار روسیه مطرح بود بحث بالای تعرفه بود که به نظر می‌رسید نامناسب به رئیس جمهور ارائه شده است.

وی افزود:روسیه تعرفه‌هایش برای تمامی کشورها یکسان است اما آن چیزی که سبب ایجاد اختلاف شده و به نظر می‌رسد کالای ایرانی با تعرفه بالاتر ترخیص می‌شود، بحث ارزش‌گذاری کالا است.

وی به سهم اندک ایران از بازار روسیه اشاره‌ای کرد و گفت: از مجموع واردات 300 میلیارد دلاری روسیه سهم ما کمتر از یک دهم درصد است که در شأن جایگاه ایران نیست و طبق آمار سازمان توسعه تجارت در 9 ماهه امسال واردات ایران از روسیه 390 میلیون دلار بوده در حالیکه علیرغم فراهم شدن زمینه همکاری با این کشور صادرات ما به روسیه به 152 میلیون دلار کاهش یافته است.

غدیر قیافه عمده موانع صادرات به روسیه را عدم وجود زیرساختهای مناسب، فقدان پوشش خطرات بازار و نبود زیرساخت‌های حمل و نقل عنوان کرد و افزود: نداشتن استراتژی صادراتی چه در بنگاه‌ها و چه در دولت و اتاق‌های بازرگانی سبب شده است که آن طور که باید و شاید نتوانیم به بازار روسیه راه پیدا کنیم.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه تصریح کرد: همچنین در حوزه بازاریابی کاری نکرده‌ایم و یکی از مشکلات ما ظرفیت‌های صادراتی متنوع است چرا که اقتصاد ما درون گرا است و هرچه تولید کرده‌ایم برای مصرف داخل بوده و در نهایت سرریز مصرف داخل را صادر می‌کنیم.

عدم تطابق قیمت‌های صادراتی با قیمت‌های موجود در روسیه و رقابتی نبودن یکی دیگر از مشکلات ورود به بازار روسیه است که اتفاقاً یکی از اعضای اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این جلسه بر این نکته صحه گذاشت.

این عضو اتاق بازرگانی ارومیه گفت: امسال 600 هزار تن سیب آذربایجان غربی روی دست استان در سردخانه‌ها مانده است چرا که کرایه حمل و نقل هر کامیون به روسیه 3 هزار و 800 دلار است و 1000 تومان تعرفه واردات هرکیلو سیب به روسیه تعیین شده است یعنی قیمت تمام شده سیب صادراتی ما در روسیه می‌شود کیلویی 4 هزار و 300 تومان در حالیکه قیمت سیب موجود در روسیه 80 سنت (حدود 2500 تومان) است و در نتیجه سال گذشته تمام سیب‌ها با قیمت 300 تومان تبدیل به پوره شد و امسال هم در نهایت توانسته‌ایم یک کامیون سیب صادر کنیم.

در ادامه نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه به این نکته اشاره کرد که حمایت مناسب از سوی دولت برای صادرات به روسیه انجام نمی‌گیرد و سیاست‌های اقتصادی و تجاری ایران غیرقابل پیش‌بینی است که یک‌ شبه حل نمی‌شود و نیاز به زمان دارد.

وی به ایجاد دیوار بی‌اعتمادی بین فعالان اقتصادی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: همه فکر می‌کنند روسیه یعنی مافیا و فضای ناامنی که پول تو را می‌خورند در صورتیکه اگر با شرکت‌های معتبر روسی کار کنید چنین چیزی صحت ندارد و با توجه به ارتباطات فراهم شده این مسئله حل خواهد شد.

منبع:فارس
کد خبر 4a72f7b43a3146aa8bf41f7b64defb33

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =