مواد غذایی> در این گزارش به صادرات لبنیات ایران به روسیه، حذف دلالان از بازار میوه شب عید، افزایش 65 درصدی سهم ایران در باراز تخم مرغ عراق و دیگر موضوعات پرداخته می‌شود.


 رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که برای صادرات به روسیه ۱۹ مرکز فرآوری شیلاتی در نظر گرفته شده است، گفت: محدودیتی در خصوص بازرگانان متقاضی صادرات محصولات شیلاتی به روسیه وجود ندارد.

مهدی خلج اظهار کرد: 19 مرکز فرآوری شیلاتی می‌توانند محصولات خود را به روسیه صادرات کنند و تا به امروز میگو به عنوان محصول اصلی مورد نظر ما بوده است.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان کرد: مرجع ذیصلاح روسیه حدود 3 هفته قبل با معاون نخست وزیر روسیه در ایران حضور یافت و قرار بر این شد که برای صادرات فرآورده‌های لبنی متعهد شویم از شیر گاو دامداری‌های تعریف شده و صنایع لبنی مورد نظر آن‌ها محصولات خود را به این کشور به صورت مستقیم صادر کنیم.

وی افزود: قرار است تا 20 ژانویه آن‌ها نظر خود را درباره فراورده‌های لبنی ما اعلام کنند که بنده فکر می‌کنم نظر آن‌ها مثبت بوده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

خلج ادامه داد: در این خصوص با صنایع لبنی و دامداران کشور جلساتی برگزار شد و فهرستی از بیماری‌هایی که نباید در شیر خام وجود داشته باشد اعلام شد، همچنین ویژگی‌های فرآورده‌هایی لبنی به صنایع داده شد
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: امسال بهتر و زودتر از پارسال، دو میوه پر مصرف سیب و پرتقال برای شب عید تأمین و بخش زیادی از آن خریداری شده است، همچنین طبق بخشنامه وزیر کشاورزی نیاز مردم فقط باید از تولیدکنندگان خریداری شود و دلال و واسطه هیچ نقشی نباید در این فرایند داشته باشند.

خلیل آقایی اعلام کرد: تأمین سیب و پرتقال شب عید وظیفه وزارت کشاورزی است اما توزیع آن و کنترل قیمت در مغازه‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی صرفاً به تولید توجه نمی‌کند بلکه از هم‌اکنون میزان نیاز شب عید به سیب و پرتقال را ارزیابی و بیش از نیاز شب عید خریداری و ذخیره‌سازی کرده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سال‌هاست که وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد تولید سیب و پرتقال در کشور به اندازه کافی است و نیازی به واردات نداریم که البته طی دو سال گذشته همواره نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر مبادی رسمی کشور به گونه‌ای بوده است که هیچ‌گونه وارداتی نداشته‌ایم که البته ممکن است از مبادی غیررسمی محموله‌هایی وارد شده باشد که باید دیگر دستگاه‌های متولی به آن نظارت کند.

آقایی بیان داشت: امسال بهتر از سال گذشته ذخیره‌سازی و تأمین نیاز شب عید انجام شده است؛ زیرا زودتر از پارسال از استان‌ها نیازسنجی صورت گرفت و براساس نیاز آن‌ها میوه شب عید برای این استان‌ها تأمین و ارسال شد.

مسوول دفتر تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت، رقبای ایران در صادرات تخم مرغ به عراق را به ترتیب ترکیه، عربستان، اوکراین و رومانی اعلام کرد و گفت: 65 درصد از بازار تخم مرغ کشور عراق در دست تجار ایرانی است.

مهدی نجات نیا افزود: بیشتر مردم عراق، مواد غذایی ایران را بیش از دیگر کشورها حلال می‌دانند و به موجب اشتراک‌های مذهبی و فرهنگی، بر سلامت مشروع مواد غذایی ایرانی اطمینان بیشتری دارند.

نجات نیا اضافه کرد: قیمت تمام شده تخم مرغ‌های ایرانی حدود دو تا سه هزار ریال بیشتر از محصولات ترکیه است که یکی از دلایل آن حمل منقطع و تعهد فروش تا لب مرزهای مشترک ایران و عراق گزارش شده است.

وی با بیان این که کشورمان سالیانه بیش از 150 هزار تن مازاد تولید دارد، گفت: این رقم در ماه‌های گرم سال بیشتر می‌شود.

نجات نیا افزود: پیش از این تخم مرغ‌های ایران به صورت پیله وری، خرد و پراکنده به کشورهای همسایه صادر می‌شد؛ در حال حاضر روزانه بیش از 400 تن تخم مرغ با وزن متوسط 60 تا 65 گرم، از مرزهای مختلف ایران به بازار کشور عراق صادر می‌شود که برابر استانداردهای عراق باید دارای تاریخ انقضای حداکثر سه ماهه باشد و با کامیون‌های سردخانه دار حمل شود.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق افزود: بیشترین تخم مرغ در ایران در استان‌های آذربایجان شرقی،قزوین،البرز،تهران،مشهد، قم و اصفهان تولید می‌شود که از روند صادراتی مناسبی برخوردارند.
در هفته گذشته همچنین قیمت گوجه‌فرنگی که از 40 - 50 روز پیش روند افزایشی پیدا کرد و تا مرز 8000 تومان هم رسید، بالاخره قیمتش در روزهای اخیر کاهش یافت و در حال حاضر کیلویی 1500 تا 3500 تومان بر اساس کیفیت، فروخته می‌شود.

در آخرین روزهای پایانی آذر هر کیلوگرم گوجه فرنگی درجه یک به طور متوسط 5000 تومان در سطح شهر عرضه می‌شد و این انتظار نیز وجود داشت که اوایل زمستان، این روند معکوس شود و با کاهش تقاضا به روال سابق خود بازگردد.

ولی با شروع ماه دی گوجه فرنگی به سیر صعودی خود ادامه داد و تا نیمه این ماه نیز قیمت آن به کیلویی 8000 تومان هم رسید که در سال جاری رکوردی برای قیمت گوجه فرنگی محسوب می‌شود.

اما در روزهای اخیر این محصول کاهش قیمت محسوسی داشت و به کمتر از 4000 تومان رسید؛ به گونه ای که در مغازه‌های میوه فروشی، گوجه فرنگی درجه یک بین 2500 تا 3500 تومان عرضه می‌شود البته گوجه فرنگی‌های با کیفیت پایین‌تر و در فروش‌های کنار خیابانی (وانتی‌های سطح شهر) کیلویی 1000 تومان و 1500 تومان هم فروخته می‌شود.

منبع: موج
کد خبر 39fead1c7cd2434da8de3b0480e1734b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =