محمدرضا جمشیدی

این روزها بازار گمانه‌زنی‌ها بر سر انتخاب وزرا در سطح جامعه داغ‌تر از همیشه شده است و هر مرجعی با توجه به نوع نگاه خود پیش‌بینی‌هایی دارد و فردی را نزدیکترین گزینه به صندلی وزارت می‌پندارد. 
این وضع البته در این دوره بیش‌تر از گذشته در بخش کشاورزی هم قابل مشاهده است، چرا که در این دوره از ابتدا اخباری مبنی بر بی‌انگیزگی محمود حجتی یا کسالت وی و.. در رسانه‌ها و افواه مطرح بود و هم این‌که جدی شدن نام محمود حجتی در میان گزینه‌های شهرداری تهران این تصور را به‌وجود آورده بود که گویا او دیگر در وزارت جهادکشاورزی باقی نخواهد ماند و این فضا به‌قدری وسعت یافت که حتی حمایت کلامی برخی مسؤولین عالی‌رتبه نظیر رییس قوه مقننه از حجتی هم نتوانسته بود این فضا را بشکند. 
از سوی دیگر مطرح شدن گزینه‌هایی نظیر دکتر عبدالمهدی بخشنده و مهندس عباس کشاورز از معاونان فعلی حجتی فرضیه جدایی محمود حجتی از صندلی وزارت جهادکشاورزی را جدی‌تر از هر زمانی کرده بود. 
در چنین فضایی مطرح شدن نام گزینه‌هایی نظیر دکتر رضا ارجمندی، گزینه پیشنهادی حزب اعتدال و توسعه به‌عنوان جدی‌ترین گزینه خارج از بدنه مدیریت فعلی کشاورزی و دکتر شجاع‌الدینی از مدیران سابق وزارت جهادکشاورزی و مسؤول کمیته کشاورزی حزب اعتدال و توسعه و دکتر مطلبی گزینه اصول‌گرایان معتدل نیز به‌عنوان گزینه‌های دیگر مطرح، در مقطعی فکر و ذهن افکار عمومی را به‌خود مشغول کرد. 
چندی بعد انتشار خبری مبنی بر پیشنهاد رییس‌جمهور روحانی به دکتر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و متعاقب آن انتشار عکسی از دیدار او با دکتر ارجمندی و دکتر شجاع‌الدینی در فضای مجازی کاملاً برای یکی دو روز نوک پیکان را از محمود حجتی به سوی دیگری آورد. 
درست در چنین فضایی و در حالی‌که جمعی از روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور و انجمن‌های علمی، پژوهشگران و مدیران سابق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهور روحانی خواستار حضور حجتی در کابینه دولت دوازدهم شدند، بازهم خبر غیررسمی دیگری مبنی بر افزوده شدن نام مهندس وفابخش قائم مقام معاونت زراعت به گزینه‌های وزارت جهادکشاورزی در عمل هرگونه پیش‌بینی را سخت و سخت‌تر کرد. 
البته در یکی دو روز اخیر با انتشار برخی اخبار مبنی بر درخواست اطرافیان از محمود حجتی در راستای ابراز علاقه مجدد او برای نشستن روی صندلی وزارت جهادکشاورزی و متعاقب آن انتشار خبری مبنی بر دور شدن نام او از میان گزینه‌های جدی تصدی شهرداری تهران و حتی خبر غیررسمی دیگر مبنی بر اعلام علاقه محمود حجتی برای ادامه کار به رییس‌جمهور برخلاف ابراز بی‌میلی چند ماه گذشته، همه و همه حکایت از آن دارد که در این دوره هم به‌رغم مطرح شدن نام‌های متعدد برای پست وزارت جهادکشاورزی بازهم قرعه به‌نام محمود حجتی خواهد افتاد و او گزینه پیشنهادی رییس جمهور برای اخذ رأی اعتماد از مجلس خواهد بود. 
این شرایط در حالی رقم می‌خورد که برخی کارشناسان برخلاف نظر عمومی نسبت به کارنامه پربار حجتی، تنها کامیابی او را در مقوله خودکفایی گندم قلمداد می‌کنند و معتقدند درصورت تداوم وزارت او، حجتی در دولت دوازدهم باید نگاهی همه جانبه‌تر به بخش کشاورزی داشته باشد و ضرورت دارد در میان معاونان و مدیران بخش کشاورزی دست به تغییرات اساسی بزند. 
به‌هرحال در پس همه این گمانه‌زنی‌ها تا چند روز دیگر میزان سنگینی سایه خودکفایی گندم بر روی صندلی وزارت جهادکشاورزی مشخص خواهد شد. 


کد خبر 4c258e8e502a4632916ddd4e06184443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =