تضمین سلامت، اولویت تامین کالاهای اساسی وارداتی است

مواد غذایی> اقتصادغذا - شرکت بازرگانی دولتی ایران، در پی ایجاد شبهاتی در فضای مجازی فرآیند بررسی سلامت کالاهای اساسی وارداتی به کشور را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبر یاقتصادغذا «،ودپرس»، و به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، این شرکت برای تنویر افکار عمومی و اطمینان‌بخشی به مردم از وجود سلامت و کیفیت کالاهای وارداتی گزارشی به شرح زیر منتشر کرد.
۱-   شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تامین کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و شکر، سالانه اقدام به واردات میلیون‌ها تن کالاهای اساسی یاد شده می‌کند و بدیهی است یکی از مهمترین ملاحظات این شرکت در واردات موادغذایی فوق‌الذکر، برخورداری آنها از شاخص‌های سلامت اعلام شده از سوی دستگاه‌های نظارتی است.
۲-   مبدا گندم‌های خریداری شده توسط این شرکت همواره کشورهای عمده تولید کننده گندم بوده‌اند که تولیدات آنها مورد تایید دستگاه‌های نظارت بر سلامت کشور قرار گرفته است. در ضمن کلیه‌ گندم‌های وارداتی شرکت قبل از بارگیری در کشور مبدا و حمل به کشور توسط بازرسی بین‌المللی مورد تایید سازمان استاندارد ملی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمونه‌گیری و مورد آزمایش قرار می‌گیرد و با تایید بازرسین بین‌المللی حمل و ثمن معامله پرداخت می‌گردد؛ لذا تمامی کالاها و محموله‌های وارداتی مطابق شرایط قراردادی و استانداردهای بین‌المللی توسط این بازرسین آزمایش و ارزیابی قرار گرفته و هیچ‌گونه مغایرتی تاکنون توسط این بازرسین گزارش نشده است.
۳-   به دلیل خشکسالی در سال زراعی گذشته و کاهش تولید گندم داخلی، این شرکت اقدام به تأمین گندم از مبادی مورد تأیید خارجی کرده و در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۵.۵ میلیون تن گندم در بنادر شمالی و جنوبی ایران تخلیه شده است. حجم بالای گندم مورد نیاز کشور به‌ گونه ای بوده است که در برخی ماه‌ها بیش از یک میلیون تن گندم به کشور وارد شده و بدیهی است که با توجه به نیاز مبرم استان‌های کشور به گندم و محدودیت‌های جاری در بنادر کشور، امکان نگهداری این کالاها در بندر میسر نبوده و به همین خاطر پس از انجام نمونه‌برداری از کالاهای وارداتی توسط دستگاه‌های نظارتی (سازمان حفظ نباتات، سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو) و صدور مجوز موقت ترخیص؛ محموله‌ها به سیلوها و انبارهای این شرکت در استان‌های مقصد حمل می‌شود. لازم به ذکر است مجوز موقت ترخیص تنها درازای تعهد این شرکت به عدم ورود کالا به چرخه مصرف صادر می‌گردد و تا زمان صدور نتیجه نهایی آزمون‌های سلامت توسط دستگاه‌های نظارتی، هیچ محموله‌ای در دسترس مصرف کننده قرار نمی‌گیرد.
۴-   در مقابل قریب به ۵.۵ میلیون تن گندم وارداتی، تنها موارد معدودی از محموله‌های این شرکت به منظور اطمینان از سلامت کالا مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و غالب آنها نیز پس از انجام مجدد آزمایشات مورد تأیید واقع شده‌اند. خاطرنشان می‌گردد بروز اختلافات اینچنین امری طبیعی به شمار رفته که ماهیت آن به تفاوت‌های دستگاه‌های آزمایشگاهی و کالیبره نبودن برخی دستگاه‌ها باز می‌گردد که این مشکل معمولا با بررسی مجدد و تنظیم دقیقتر دستگاه‌ها مرتفع می‌گردد.
۵-   در خصوص محموله مورد اشاره و گزارش عدم مطابقت منتشره به‌استحضار مردم شریف می‌رساند به‌منظور افزایش سرعت لجستیک و انجام حمل یکسره از کشتی به مقاصد و با توجه به تأیید اولیه توسط بازرسین بین‌المللی محموله‌های گندم وارداتی پس از اظهار و نمونه‌گیری توسط سازمان ملی استاندارد ایران و دانشگاه علوم پزشکی استان و ارائه تعهد عدم مصرف تا اعلام نتایج آزمایشات نمونه‌های اخذ شده، پس از ثبت در سامانه TTAC به مقاصد حمل می‌گردد و تا اخذ نتایج آزمایش و مطابقت با استانداردهای مربوطه، امکان مصرف ندارند. محموله مورد اشاره مرتبط با کشتی EMMAKRISI که طی کوتاژهای مرتبط اظهار و توسط سازمان‌های فوق‌الذکر نمونه‌گیری صورت گرفته و سازمان ملی استاندارد تمامی محموله های اشاره شده را پس از انجام آزمایش در آزمایشگاهای مورد تایید منطبق دانسته؛ لیکن سازمان غذا و دارو در آزمایشات اولیه این محموله را غیر منطبق تشخیص داد؛ لذا با توجه به وجود امکان خطای آزمایشگاهی به‌دلیل مسایلی ناشی از کالیبراسیون وسایل آزمایشگاه و یا خطای انسانی به‌ویژه با توجه به تأیید محموله فوق در مبدا و در مقصد توسط سایر آزمایشگاه‌ها دستورات لازم برای نمونه‌برداری و آزمایش مجدد توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صادر که در حال انجام بوده و تا رفع شبهه این محموله ها در چرخه مصرف قرار نخواهد گرفت.
۶-   پس از ایجاد این شبهه و مغایرت فی مابین آزمایشگاه‌های سازمان‌های متولی شرکت بازرگانی دولتی ایران به جهت اهمیت موضوع دستورات لازم را به بازرسین بین‌المللی برای نمونه‌گیری مجدد و انجام آزمایش در آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو آزمایش را صادر کرده که موارد انجام و برهمین اساس نمونه‌ها در آزمایشگاه های شرکت بازرسی بین‌المللی بازرسی کالای تجاری ایران و مرجعان خاتم بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.
۷-   همچنین براساس اعلام سرپرست اداره کل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، نتیجه آزمایش نمونه‌های ۵ کشتی حامل گندم وارداتی ارسال شده به آزمایشگاه مرجع قابل قبول می‌باشد.
۸-   در پایان از رسانه‌های کشور و بخصوص آن رسانه که تمرکز خود را بر صنعت غذایی کشور قرار داده؛ انتظار می‌رود که از پرداختن به حاشیه‌ها و اخبار تأیید نشده پرهیز کرده تا از تشویش اذهان عمومی و نگران نمودن مردم بزرگوار ایران پرهیز گردد.
کد خبر 51812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =