راه‌کارهای پرهیز از دورریز مواد غذایی

فرهنگ سازی در مصرف مواد غذایی یکی از مسائلی است که در سال‌های اخیر به آن توجه زیادی شده است و طبق آمار بیش از یک سوم از غذایی که در جهان تولید می‌گردد به هدر می‌رورد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در شرایطی که بیماری‌های همه گیر و بلایای طبیعی باعث بروز مشکلاتی در تامین مواد غذایی در سراسر جهان شده است، کشورهای زیادی از معضل اسراف در مواد غذایی رنج می‌برند.
با توجه به این‌که میانگین سالیانه اسراف مواد غذایی در جهان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن رسیده به چالشی بزرگ برای توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است.
با وضع قانون مبارزه با اسراف که فوریه ۲۰۱۶ به تصویب رسید فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی موظف شده‌اند تا برای پرهیز از اسراف مواد غذایی کوشا باشند و به جای دور ریختن این مواد سالم در سطل زباله آن‌ها را به دست مصرف‌کنندگان، افراد نیازمند یا انجمن‌ها برسانند. فراتر از این تلاش این روزها چند اپلیکیشن وارد کارزار مبارزه با اسراف غذا شده اند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم:
راه حل این معضل چیست؟
اگر از دید محیط زیستی هم به این موضوع بپردازیم درمی‌یابیم که یکی از مشکلات دور ریختن غذا، تولید دی اکسید کربن و گاز متان است. برای تولید مواد غذایی دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. با دفن غذا گاز متان آزاد و این مسئله باعث گرمایش زمین و آلودگی محیط زیست می‌شود. گاز متان ۲۰ برابر مخرب‌تر از گاز دی اکسید کربن است.
در همین زمینه نرم افزاری در دانمارک طراحی شده که در کشورهای آلمان، نروژ، انگلیس و فرانسه طرفداران خود را پیدا کرده است تا به این عادت بد پایان دهند.
در این نرم افزار مواد غذایی که تاریخ انقضایشان نزدیک است یا غذاهای طبخ شده در رستوران که اضافه هستند را با قیمتی ارزان به فروش می‌رسانند در معرفی این نرم افزار نوشته شده است: هر سال یک سوم غذا، دور ریخته می‌شود و این برنامه سعی دارد مانع از این اتفاق شود. چطور؟ با کیسه‌هایی پر از غذای لذیذ و فروش نرفته از رستوران‌های اطراف خانه تان!
برای آگاهی از عملکرد این برنامه کافی است نقشه را برای پیدا کردن کافه، رستوران یا فروشگاهی که غذای فروخته نشده دارند، جست وجو کنید و غذایتان را در زمان مقرر دریافت کنید. هر روز فروشگاه‌های سرتاسر بریتانیا و ایرلند برای جلوگیری از ضایعات مواد غذایی به این جنبش می‌پیوندند.
مقرون به صرفه!
کف خرید از مبلغ بسیار کمی شروع می‌شود و شما علاوه بر خرید غذای ارزان می‌توانید با فروشگاه‌های مواد غذایی جدید آشنا شوید!
بگردید، پیدا کنید و لذت ببرید!
بسیاری از کاربران نظراتشان را راجع به این برنامه به اشتراک گذاشته بودند برخی بابت کاهش هزینه‌ها راضی بودند. مثلا فردی نوشته بود دو روز تا فاسد شدن ماست باقی مانده، اما توانسته است آن را با ۷۵ درصد تخفیف بخرد و برخی معتقد بودند آن‌چه سفارش دادند قابل خوردن نبوده است و حتما باید دور ریخته می‌شد.
فردی دیگر نوشته ارزان‌ترین خوردنی هایشان را در بسته بندی به شما تحویل می‌دهند که اصلا شبیه عکس و تعریفش نیست و دیگری درباره تجربه‌ای که از سفارش غذا داشت نوشته بود: «مجموعه‌ای سخاوتمندانه از انواع سبزی و باقی مخلفات به من داده شده، اما دریافت گوشت فقط مختص ساعات پایانی کار رستوران است چرا که در غیر این‌صورت استفاده‌ای در آن نیست».
پاسخی درخور به مبارزه علیه اسراف مواد غذایی
ایران سه برابر میانگین جهانی و دو برابر خاورمیانه اسراف غذایی دارد در همین خصوص به تازگی کسب و کاری ایجاد شده که یکی از اهدافش فروش محصولات غذایی است که تاریخ انقضای آن‌ها کم است و در قفسه‌ها باقی مانده‌اند.
به یقین بعد از اتمام تاریخ انقضا این محصولات به زباله تبدیل خواهند شد، در صورتی که با قیمت پایین‌تر می‌توان آن‌ها را در این آپ به فروش رساند.
سبحان محمودی‌فرد، موسس این شرکت (با نام «به اینه») درباره فعالیت این سیستم می‌گوید: «با شعار نجات غذاهای باقی مانده و جلوگیری از دورریز و اسراف، کارمان را شروع کردیم و درصدد گسترش آن هستیم. در همین مدت کوتاه که در کیش و تهران فعالیت کردیم مانع دورریز حجم زیادی از غذا شدیم.»
وی افزود: «هدف ما مبارزه با ضایعات غذایی در همه حوزه‌هاست. فرهنگ‌سازی ما برای خانه‌دارها، مدارس، شرکت‌ها و کسب‌وکارهاست که این کسب و کارها شامل چند دسته از جمله رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و هتل‌ها می‌شوند.
محصولاتی که در سوپر مارکت‌ها به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شوند، اما هنوز تاریخ انقضایشان تمام نشده است می‌توان با قیمتی پایین‌تر عرضه کرد. در رستوران‌ها و هتل‌ها که بوفه‌ها غذاها را به صورت سلف سرویس عرضه می‌کنند، مقداری غذا دورریز می‌شود که می‌توان قبل از خراب شدن از آن استفاده کرد. قنادی‌ها، میوه فروشی‌ها و کارخانه‌های صنعت غذا نیز از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
محمودی فرد گفت: «مصرف کننده می‌تواند مواد غذایی را که تاریخ انقضای پایین دارند و در قفسه فروش نرفته‌اند از طریق نرم افزار خریداری کند. ما برای برخی اقلام بسته‌های شگفتانه در نظر گرفتیم. مثلا در حوزه شیرینی که محصولات باقی مانده متفاوت هستند، یک جعبه شگفت‌انگیز شیرینی می‌تواند از چند شیرینی متفاوت تشکیل شده باشد.»
کد خبر 51839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =