قیمت جوجه یک روزه به ۱۱ هزار تومان رسید؛ التهاب بازار مرغ در آینده نزدیک

متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های تولید مرغ به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان رسیده است که، ۴تا ۵ هزار تومان بیش از نرخ مصوب است. این در حالی است که مرغداران هر کیلوگرم مرغ را مطابق با نرخ مصوبی عرضه می کنند که مبنای برآورد آن جوجه یکروزه ۶ هزار تومانی است.

در ابتدای آبان ماه سال‌جاری جاری نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ زنده از مرغدار به ۱۹ هزار و ۷٠٠ تومان، هر کیلوگرم مرغ در عمده فروشی به ۲۹ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده  به ۳۱ هزار تومان افزایش یافت، اما قیمت جوجه یکروزه بدون تغییر ماند، این موضوع موجب بلاتکلیفی در بازار جوجه یک‌روزه و نوسان شدید قیمت در آن شد به نحوی که جوجه یک‌روزه در یک روز با چند نرخ عرضه می‌شد.

با شدت گرفتن نوسان قیمت جوجه یکروزه، در پایان آبان ماه ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت هر قطعه جوجه یکروز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان  به ۶ هزار تومان موافقت کرد و اعلام شد که مبنای قیمت های مصوب جدید مرغ، نرخ ۶ هزار تومان برای هر قطعه جوجه یک‌روزه است. پس از آن برای مدتی کوتاهی قیمت این نهاده مهم تولید مرغ متعادل شد، اما زمانی زیادی نگذشت که دوباره قیمت آن وارد سیر صعودی شد، به نحوی که اکنون به طور متوسط هر قطعه جوجه یکروزه  ۱۰ تا ۱۱ تومان به فروش می رسد.

ادامه روند صعودی قیمت جوجه یکروزه در حالی است که، مرغداران هر کیلوگرم مرغ را مطابق با نرخ مصوبی عرضه می‌کنند که مبنای تعیین آن جوجه یکروزه با نرخ  ۶ هزار تومانی بوده است. کارشناسان معتقدند، تداوم این شرایط موجب می شود مرغداران دست کم در دوره پرورش جاری با زیان سنگین مواجه شوند که نتیجه آن، کاهش تولید و عرضه مرغ در دورهای بعد خواهد بود.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با انتقاد از مشکل حل نشده قیمت جوجه یک‌روزه در چند ماهه اخیر، اظهار کرد: نوسان بازار جوجه یکروزه و گران فروشی تبدیل به یک معضل حل نشده برای مرغداران شده است که در بیشتر دوره های تولید با آن مواجه هستند.  

وی ادامه داد: تداوم این مشکلات نشان می‌دهد، اراده لازم برای برخورد با متخلفان بازار جوجه یکروزه که عمدتا واحدهای مرغ مادر و واسطه ها هستند، وجود ندارد.

اسدالله نژاد قیمت هر قطعه جوجه یکروزه در بازار را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان برای نژاد راس و اندکی پایین تر برای سایر نژادها عنوان کرد که حدود ۴ تا ۵ هزار بالاتر از آخرین نرخ مصوب تعیین شده برای این نهاده است.

به گفته وی؛ افزایش قیمت جوجه یکروزه در حالی است که مرغ از مرغداران با نرخ مصوب خریداری می شود و مبنای تعیین آن، قیمت ۶ هزار تومان برای هر قطعه جوجه یکروزه بوده است.

وی با انتقاد از برخورد متفاوت مسئولان با تولیدکنندگان مرغ گوشتی و تولیدکنندگان جوجه یکروزه، اظهار کرد: درحالی که فشار و برخورد قهری با تولیدکنندگان مرغ شدید است، تولیدکنندگان جوجه یکروزه رها شده‌اند تا بازار را آنگونه که منافعشان را تامین می کند، اداره کنند.

اسدالله نژاد معتقد است؛ در یک سال گذشته اراده‌ای برای کنترل قیمت جوجه که نقش مهمی بر قیمت تمام شده مرغ دارد وجود نداشته است.

اسدالله نژاد یادآور شد: علاوه بر جوجه یکروزه دیگر نهاده های تولید مرغ نیز مانند دارو و واکسن و هزینه های تحمیلی مانند پشت بار نامه، موجب بالا رفتن هزینه تمام شده تولید برای مرغداران شده است.

وی پیش بینی کرد: هزینه تمام شده هر کیلوگرم مرغ در دوره پرورش جاری نسبت به دوره قبل برای مرغدار دست کم ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

اسدالله نژاد با بیان اینکه برآورد نشان می‌دهد زیان مرغداران در هر کیلوگرم مرغ در دوره پرورش جاری ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: در دوره پرورش جاری ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است.

بیش از این اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در نامه ای خطاب به کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی، میزان زیان را بیش از توان بسیاری از مرغداران عنوان کرده و نسبت به نتایج منفی آن هشدار داده است.   اتحادیه در بخشی از نامه خود به برآورد قیمت مرغ پرداخته و آورده است؛

در حال حاضر ۴۵ درصد از قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ از یارانه ارز ترجیحی بهره‌مند می شود و مرغداران حدود ۵۵ درصد از نهاده های تولید را با نرخ ارز آزاد تامین می کنند. با تجمیع جمع هزینه ها، مبلغ تمام شده هرکیلو گرم مرغ بدون سود مرغدار ۲۰۴.۸۶۰ ریال می‌شود. در حالیکه قیمت اعلامی مرغ زنده از طریق قرارگاه امنیت مواد غذایی ۱۹۷,۰۰۰ ریال و قیمت فعلی آن در بازار حدود ۱۸۵,۰۰۰ ریال است.

همچنین، حدود ۵ درصد هزینه ناشی از عدم نظارت بر قیمت‌ها از قبیل پشت بارنامه‌های حمل و نقل، قیمت برخی خدمات و تعمیر و تجهیزات بر صنعت مترتب است که هزینه های ناشی از عدم نظارت،   قیمت تمام شده را به عدد ۲۱۵.۱۰۳ ریال رسانده که با احتساب سود ۱۰ درصدی مرغدار قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده درب کشتارگاه ۲۳۶,۶۱۳ ریال می‌شود.  

لازم به ذکر است؛ محاسبات عددی تبدیل مرغ زنده به گرم براساس رویه مرسوم در کارگروه تنظیم بازار حدود عدد ۱.۴۸ است که اگر آن را بر قیمت زنده اعمال کنیم، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم دست مصرف کننده بیش از ۳۵هزار تومان می‌شود که با توجه به قیمت ۲۹ هزار تومانی قیمت مرغ در بازار، زیان آن متوجه مرغداران است.

بر اساس این گزارش؛ روزهای پایانی سال در حال نزدیک شدن است. زیان مرغداران می تواند بسیاری از آن ها را از چرخه تولید بعدی خارج کند، خروج مرغداران زیان دیده از چرخه تولید کاهش عرضه در روزهای پایانی سال را به همراه خواهد داشت که نتیجه آن بازار پر نوسان مرغ در نوزور خواهد بود.

منبع:اقتصاد آنلاین

کد خبر 51950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =