مشکلی در تامین میوه شب عید و اقلام ماه رمضان نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌ریزی های لازم برای تامین میوه شب عید و اقلام مورد نیاز ماه رمضان انجام شده است و قصد داریم ۵۰ درصد میوه شب عید را به صورت هوشمند توزیع کنیم.

سید جواد ساداتی نژاد در برنامه تلویزیونی نگاه یک، با بیان اینکه از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تمام تلاشمان کاهش دغدغه سفره مردم بوده است، گفت: شاید بتوان گفت یکی از شاخص‌ترین اقدامات دولت در بخش کشاورزی واگذاری فرماندهی واحد زنجیره غذایی به وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: مدیریت دوگانه در این بخش اشکالاتی ایجاد کرده بود. البته سال ۱۳۹۲ قانونی هم در این بخش تصویب شد ولی اجرای آن با چالش های بسیاری همراه بود که بالاخره در دولت سیزدهم قانون انتزاع به طور کامل اجرایی شد و کل زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت.

وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: این فرماندهی واحد باعث شد تا کمبود تولیدی که در ابتدای دولت با آن خصوصا در مرغ و تخم مرغ مواجه بودیم، برطرف شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت آبخیرداری اشاره کرد و گفت:بخش زیادی از کشور در اقلیم کویری واقع شده و طبیعتا موضوع آب و نگهداری از آن اهمیت بالایی هم دارد. وقوع سیلاب نشان می دهد که در آبخیزداری مشکلات بسیاری داریم و باید در کنترل سیلاب‌ها اقدامات بیشتری انجام دهیم.

حمایت از کشاورزان و دامداران خسارت دیده

ساداتی نژاد تصریح کرد:بارندگی های اخیر خساراتی را به کشاورزان وارد کرده است که البته از کشاورزان و دامداران خسارت دیده در بخش استمهال وام‌ها و بخش‌های دیگر حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه آبخیزداری ضعف‌هایی داریم، افزود: در بودجه سال آینده برای اولین بار سازمان جنگلها دارای ردیف اختصاصی شد و قرار است درآمد سازمان جنگلها در خود این سازمان استفاده شود و طبیعتا در سال ۱۴۰۱ میزان درآمد سازمان افزایش خواهد یافت. از طرفی در بودجه سال آینده ردیفی به نام مولد سازی املاک جهاد خواهیم داشت که از محل فروش املاک مازاد وزارت جهاد در استان ها در بخش آبخیزداری و کشاورزی استفاده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به بیمه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید در بیمه محصولات کشاورزی هم در سطح بیمه و هم در تنوع بیشتر کار شود. کشاورزی حوزه پر ریسکی است و در بیمه‌ها به آن ورود نمی‌کنند. بنابراین باید شرایط را برای حضور هر چه بیشتر بیمه ها فراهم کنیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی می‌تواند سطح بیمه را افزایش دهد، گفت: وقتی کشاورزی گندم می کارد در انتهای کار شرکت بازرگانی دولتی گندمش را خریداری می کند. در اینجا کشاورز باید خودش مسئولیت کشت، بیمه خرید نهاده را به عهده داشته باشد. ممکن است در این مدت سرما و آفت به محصولاتش بزند و اگر در انتها گندم باقی ماند بفروشد در حالی که در دنیا اینگونه نیست و کشاورزی قراردادی این مشکلات را برطرف می‌کند و ریسک بیمه را نیز کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: در کشاورزی قراردادی کشاورز در ابتدا بیمه می شود، نهاده‌های مورد نیازش مانند سم و کود به او داده خواهد شد، آموزش می بیند و در نهایت موقع برداشت با او تسویه می شود.

به گفته وی کشاورزی قراردادی باید توسط بخش خصوصی و صنایع تبدیلی انجام شود ولی برای هموار کردن مسیر تصمیم گرفتیم که شرکت بازرگانی دولتی این طرح را آغاز کند. در این راستا بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش کشاورزی قراردادی درآمد و تا سال آینده نیز این میزان به ۲ میلیون هکتار خواهد رسید.

برنامه ویژه برای برنج

وی همچنین افزود: برای سال آینده قصد داریم برنج را هم هم تحت پوشش کشاورزی قراردادی ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آبخیزداری مدیریت آب و خاک است، گفت: فعالیت آبخیزداری در بالادست باعث می شود آب در بالا نگه داشته شود و به دل زمین نفوذ کند. با اجرای عملیات آبخیزداری هم خسارت در پایین‌دست کاهش می یابد و هم امکان استفاده از آن آب برای کشاورزان تا ماه های بعد فراهم است. در دنیا هم به این نتیجه رسیده اند که در بالا دست می‌توان آب را ارزان‌تر ذخیره کرد. اما اینکه چرا ما نمی توانیم آن را انجام دهیم به دلیل این است که کشور بسیار پهناور بوده و نیاز به اعتبارات زیادی  در این بخش داریم.

به گفته وی در اجرای عملیات آبخیزداری مشارکت مردمی و تامین مالی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار داریم و امیدواریم که بتوانیم با مشارکت مردم آن را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که برای یکپارچه کردن مدیریت عامل چه اقداماتی انجام شده است، گفت: اینکه مدیریت آب و خاک یکپارچه باشد حرف درستی است. در حال حاضر متولی حوزه آب وزارت نیرو و متولی حوزه کشاورزی وزارت جهاد است. در این دولت تلاش کردیم وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صمت و سازمان محیط زیست در کنار هم باشند و با هم در حوزه آب و خاک اقداماتی انجام دهند. مسیری که با وزارت نیرو در حوزه افزایش بهره وری آب پیش گرفته ایم مسیر روشنی است و نتایج خوبی از آن حاصل خواهد شد.

وی در ادامه گفت:قانون به وزارت جهاد تکلیف کرده است که الگوی کشت را اجرایی کند ولی تاکنون این مهم محقق نشده است، زیرا نیاز داریم شرایطی مهیا کنیم که کشاورز با خیال راحت نسخه ای را که برای او نوشته ایم اجرا کند.

ساداتی نژاد اضافه کرد: برای اجرای الگوی کشت به دو ابزار نیاز داریم. یکی از این ابزارها قیمت است. در صورتی به کشاورز می توانیم بگوییم چه محصولی بکارد که بتوانیم در خرید محصول به آن کمک کنیم. خوشبختانه قیمت گذاری محصولات کشاورزی به وزارت جهاد و شورای تخصصی قیمت گذاری واگذار شده است. ابزار دیگر نیز کشاورزی قراردادی است. یعنی باید به کشاورز اطمینان دهیم که اگر محصولی می کارد برای آن خریداری وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان محیط زیست درخواست ادغام این سازمان با سازمان جنگلها را دارد و آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ گفت: این یک درخواست بوده و مشکلی ندارد. ولی برداشت من این است که به دلیل تفاوت در نوع ماموریت های این دو سازمان که اولی از جنس  نظارتی و حاکمیتی و دیگری  عملیاتی است، همخوانی در این بین وجود نداشته باشد. دیگر اینکه قرار گرفتن حوزه کشاورزی و آبخیزداری در کنار هم هوشمندانه و مناسب است. زیرا اگر منابع پایه را حفظ نکنیم کشاورزی مفهومی ندارد.

تمام اراضی کشاورزی را سند دار می‌کنیم

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به سنددار کردن اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۴ درصد از اراضی کشاورزی سند دارند و یکی از دلایل آن هم خرد شدن اراضی کشاورزی از گذشته تاکنون است. وقتی زمینی کوچک می شود تبدیل به باغچه و ویلا شده و دیگر کاربری کشاورزی ندارد. اینکه در حال حاضر کشاورزی ما تجاری نیست هم به دلیل خرد شدن اراضی است بنابراین تمام تلاشمان را می‌کنیم که در دولت سیزدهم تمام اراضی کشاورزی را سند دار کنیم. البته این کار بسیار سختی است، زیرا تداخلات بسیاری وجود دارد.

ساداتی نژاد همچنین از تشکیل قرارگاه صدور اسناد اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: هر هفته در این قرارگاه جلساتی برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم دغدغه کشاورزان را در خصوص سنددار کردن اراضی برطرف کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع برگشت خوردن محصولات کشاورزی  در چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی تهدید پیش‌آمده را تبدیل به فرصت کرد و ستاد سلامت غذا با حضور سازمان حفظ نباتات، سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو تشکیل شد. امیدواریم در آینده به جایی برسیم که تمام محصولات در بازار دارای شناسنامه باشند و به وسیله کد کیو آر مشخص شود که محصولات کجا و چگونه تولید شده اند و چه سم و کودی در آنها استفاده شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که قرار است آفت کشی در کشور استفاده شود باید در سازمان حفظ نباتات آن کشور ثبت یا رجیستر شود. تا زمانی که ثبت نشود هیچ کس حق استفاده از آن را در محصولات کشاورزی ندارد. بنابراین پس از آزمایش های متعدد آفتکش  ثبت شده و امکان استفاده از آنها فراهم می شود. در مورد عودت فلفل‌های دلمه‌ای هم  روسیه گزارش داد که در این محصولات از چهار نوع آفت کش استفاده شده که در این کشور ثبت نشده است ولی این آفتکش ها در کشور ما  و اتحادیه اروپا ثبت شد بود.

اینکه بگوییم محصولات آلوده است، درست نیست

ساداتی نژاد خاطر نشان کرد: این مسائل در حوزه صادرات و واردات محصولات کشاورزی امری عادی است و در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. وقتی ضوابط دو کشور با هم همخوانی نداشته باشد ممکن است محصول برگشت بخورد. اما عده ای در این اتفاق  به کشاورزان ایرانی جفا کردند. حدود ۵ میلیون کشاورز داریم که غذای مردم ایران را تامین می‌کنند. اینکه بگوییم محصولات آلوده است، درست نیست.
 اتفاقاً ما در دنیا از سم و کود کمی استفاده می‌کنیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه این اطمینان را به مردم می‌دهیم که هیچ دغدغه‌ای در مورد سلامت محصولات غذایی نداشته باشند، گفت: قرار است به زودی هیات روسی از گلخانه‌های ایران بازدید کنند. همچنین موضوع کیوی به هند نیز به زودی برطرف خواهد شد. از طرفی با سازمان غذا و دارو نیز توافق کردیم که قبل از صدور گواهی بهداشت، تولیدکننده آنالیز سموم را از این سازمان دریافت کند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به واردات و صادرات نیز اشاره کرد و گفت: برای تنظیم بازار و رونق آن به همه تجار اعلام می کنیم که به هیچ عنوان صادرات را ممنوع نخواهیم کرد. تلاشمان بر این است که در حوزه تجارت محصولات کشاورزی حضور پررنگ‌تری در سفره همسایگان داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت جهاد کشاورزی برای تامین میوه شب عید و اقلام مورد نیاز ماه رمضان چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: برای ایام عید و ماه رمضان از آبان ماه ستادی تشکیل شده  و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز صورت گرفته است. هیچ مشکلی برای تامین میوه شب عید و اقلام مورد نیاز ماه رمضان وجود ندارد. ذخایر بسیار خوبی هم داریم. قصد داریم توزیع هوشمند میوه را برای شب عید داشته باشیم و تلاش می‌کنیم ۵۰ درصد میوه شب عید به صورت هوشمند توزیع شود. از طرفی شرکت بازرگانی دولتی نیز حدود ۱۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد بازار خواهد کرد که مشکلی در زمینه برنج هم وجود نداشته باشد. زیرا امسال به دلیل خشکسالی با کمبود برنج ایرانی مواجه شده‌ایم.

منبع:ایسنا

کد خبر 51978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =