قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین حد خود رسید

شاخص هزینه‌های مواد غذایی در سراسر جهان در ماه گذشته ۱.۱ درصد افزایش یافت که این امر باعث شده تورم ناشی از خرید مواد غذایی به بسیاری از خانوارها لطمه بزند.

گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت روغن‌های گیاهی و لبنیات افزایش یافت. این تحقیق نشان داد که شاخص قیمت‌ها، با ۱.۱ درصد افزایش، به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۱ نزدیک شده است.

فائو می‌گوید که پیامدهای بحران انرژی، کاهش در دسترس بودن صادرات و سایر محدودیت‌های عرضه مواد غذایی، به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، قیمت‌ها را بالاتر برده است.

شاخص روغن‌های گیاهی در ژانویه ۴.۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به سطح بی‌سابقه رساند. قیمت تمام روغن‌های اصلی افزایش یافت که تا حدی با افزایش قیمت روغن خام حمایت می‌شد.

شاخص قیمت لبنیات نیز با افزایش ۲.۴ درصدی، پنجمین افزایش ماهانه متوالی را سپری کرد که بیشترین افزایش در گروه لبنیات مربوط به شیر خشک و کره بدون چربی بود.

بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات تنها ۰.۱ درصد افزایش داشت و ذرت در این ماه ۳.۸ درصد افزایش داشت.

در این گزارش آمده است که قیمت گوشت در ژانویه افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت شکر نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهشی بوده است که تا حدی به دلیل افزایش تولید در کشورهای صادرکننده عمده شکر همچون هند و تایلند بوده است.

در همین حال، قیمت جهانی گندم به دلیل برداشت‌های زیاد در استرالیا و آرژانتین ۳.۱ درصد کاهش یافت.

فائو می‌گوید: «برای سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود کشت جهانی گندم به دلیل شرایط جوی مساعد در نیمکره شمالی، گسترش یابد، اگرچه هزینه‌های بالای نهاده می‌تواند از گسترش میزان کشت جلوگیری کند.»

این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل پیش بینی خود را از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ به ۲.۷۹۳ میلیارد تن از برآورد قبلی که ۲.۷۹۱ میلیارد تن بود، افزایش داده است.

قیمت‌های بالاتر مواد غذایی به افزایش بیشتر تورم منجر شده است زیرا اقتصادها از زمان بهبود نسبی بحران کرونا بهبود پیدا کرده‌اند، فائو هشدار داده که هزینه‌های بالاتر مواد غذایی به دلیل تورم، جمعیت فقیرتر را در کشورهای متکی به واردات در معرض خطر و سو تغذیه قرار می‌دهد.

منبع:مهر

کد خبر 52034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =