لاوروف: از آمریکا تضمین کتبی درباره همکاری در چارچوب برجام دریافت کردیم

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که حتی در صورت افزایش تحریم‌های ضدروسی، همکاری با جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس،  «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو با مفید توصیف کردن دیدار با وزیر خارجه ایران گفت که حتی در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه، مسکو همکاری خود را با ایران افزایش می‌دهد.
وی در آغاز این کنفرانس خبری در خصوص دیدار با همتای ایرانی خود گفت:‌ مذاکرات با وزیر امور خارجه ایران مفید بود و در حال کار بر روی پیش نویس یک توافقنامه جدید بین دو کشور هستیم که این پیش‌نویس اصول همکاری ما در عرصه بین‌الملل را تعریف می‌کند».
لاوروف همچنین درباره این پیش‌نویس توضیح داد:‌«مذاکرات در فضایی بسیار دوستانه برگزار شد و صریح و منسجم بود. فکر می‌کنم مفهید بود. هم‌اکنون پیش‌نویس یک توافق بسیار گسترده بین دو کشور در حال انجام است و تأیید آن با ابتکار عمل طرف ایرانی انجام گرفت و ما برای امضای آن در اسرع وقت ابراز علاقه کردیم».
لاوروف در خصوص تحریم‌های یکجانبه غرب علیه دو کشور ایران و روسیه ادامه داد:‌«من با همتای ایرانی خود به توافق رسیدم که تأثیرات تحریم‌های غرب و معیارهای دوگانه و متناقض آن را نادیده بگیریم و آن‌ها را بی‌اثر کنیم».
وزیر امور خارجه روسیه دیدار با امیرعبداللهیان را بسیار صریح و مفید توصیف کرد و در خصوص سفر به ایران گفت: دعوت برای سفر به ایران را پذیرفته است و به زودی درباره تاریخ آن توافق خواهد شد».
وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده، تضمین کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته ای ایران نخواهد شد.
لاوروف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره این‌که درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا مانع اصلی است نیز بیان کرد: ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.
وی گفت: من هم شنیدم که آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که ما جلوی توافق ترمز  می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تایید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزء این پایتخت‌ها نیست.
قدردان موضع بی‌طرفانه ایران در قضیه اوکراین هستیم
لاوروف با قدردانی از موضع بی طرفانه ایران در تحولات اوکراین گفت: «قطعاً ما به موضوع اوضاع اوکراین و اطراف آن پرداختیم. من از همکاران ایرانی خود برای موضع متوازن و بی‌طرفانه خود و درک نگرانی‌های امنیتی روسیه که در نتیجه اقدامات ثبات زدای ایالات متحده و همپیمانان ناتو آن بروز پیدا کرده است. قدردانی می‌کنیم».
وزیر خارجه روسیه بر بازگشت ایالات متحده به برجام تأکید کرد و گفت: مسکو منتظر بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها است.
وی همچنین گفت: «در صورتیکه نفت ایران پس از احیای برجام وارد بازار شود، اوپک پلاس باید همه مسائل مربوط به سهمیه بندی‌های مجدد را حل و فصل کند».
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو با لاوروف وارد مسکو شد و در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به مسکو با بیان این‌که جنگ را چه در اوکراین، افغانستان، یمن و هر نقطه‌ای دیگری از جهان به صراحت محکوم می‌کنیم، گفت: بر راه حل سیاسی در موضوع اوکراین تمرکز می‌کنیم. امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با لاوروف با بیان اینکه صرفنظر از هر تحول بین‌المللی توسعه مناسبات با روسیه برای ایران حائز اهمیت است، از تلاش‌های هیأت روسیه در وین برای کمک به نزدیک شدن به توافق قدردانی کرد.
کد خبر 52312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =