نکاتی در خصوص تغذیه صحیح به هنگام سحری و افطاری

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف جوانه ماش، دمنوش نعنا با لیمو، کاهو و خیار، دم‌کرده بابونه، هندوانه، شربت شیره انگور با تخم شربتی یا خاکشیر در هنگام سحری برای کنترل عطش توصیه می‌شود.

مهین ترابی  در خصوص روزه داری برخی بیماران، اظهار کرد: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا مفید بوده و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین برخی از بیماران مبتلا به NIDDM یا دیابت نوع دوم به کمک پزشک معالج و یک متخصص تغذیه به راحتی می‌توانند در این ماه روزه گرفته و از اثرات مفید آن بهره کافی ببرند؛ درحالت کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

 ترابی با اشاره به تغذیه صحیح به هنگام سحری و افطاری، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی (نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات) ضروری بوده و با رعایــت تـنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن، تامین می‌شود. 

وی افزود: توصیه می‌شود افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند، سه وعده غذایی شامل افطار، شام و سحر مصرف کنند، اما در ماه مبارک رمضان صرف غذا در دفعات کمتر مثلا 2 بار در روز نیز اشکالی ندارد و به شرایط جسمی و توانایی فرد بستگی دارد.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود، گفت: با توجه به ساعت صرف افطار و تا وعده سحری می‌توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد کــه البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

 ترابی با اشاره به ضرورت توجه به امر شستشو و ضد عفونی سبزیجات مصرفی در این ایام، خاطرنشان کرد: همچنین مصرف شیر گرم و فرنی و یــا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. 

به گفته وی، استفاده از مواد غذایی آبکی همانند سوپ، آش، حلیم بــدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است) و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.

وی با اشاره به این‌که استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل داشتن منبع خوبی از فیبر، برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مانع بروز یبوست می شود، افزود: همچنین در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوه ها و سبزیها و نان و غلات (مانند برنج و نان) توصیه می شود.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: کربوهیدرات‌های پیچیده مثل غلات از جمله گندم، جو و ... حبوبات مثل عدس، لوبیا، نان های سبوس دار و غذاهای حاوی فیبر مثل سبزی ها، حبوبات، غلات، میوه های با پوست مخصوصا"سیب ،گلابی، آلو و میوه های خشک در بین وعد های غذایی بیشتر استفاده شود؛ چراکه این غذاها به آهستگی هضم شده و باعث می شوند احساس گرسنگی کمتری کنید.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

 وی با اشاره به ضرورت مصرف سبزیجات در وعده سحری، متذکر شد: سبزیجات به دلیل دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

ترابی با بیان این‌که مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، گفت: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند؛ بنابراین مصرف این مواد موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.

 وی توضیح داد: انواع میوه را که حاوی مواد مغذی بسیار مفید برای سلامت بدن هستند، بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

عضو انجمن تغذیه ایران با بیان این‌که روزه داران از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند، گفت: این قبیل مواد دیر هضم شده و سبب کاهش میل به غذا به هنگام سحری می‌شوند؛ همچنین، مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نبوده و توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ شده از غذاهای آب پز، بخارپز و کبابی استفاده شود.

منبع:ایسنا

کد خبر 52376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =