پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی و غذایی چه اندازه آب مصرف می‌کنند؟!

سالانه بیش از هزاران میلیارد مترمکعب صرف تولید مواد غذایی می‌شود که اصطلاحاً به آن "آب مجازی" می‌گویند به طور مثال برای تولید هر کیلو گوشت گاو به ۱۵ هزار و ۴۹۰ لیتر آب نیاز است! یا تولید هر کیلو برنج خام ۳ هزار و ۴۷۰ لیتر آب نیاز دارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سالانه بیش از هزاران میلیارد مترمکعب صرف تولید مواد غذایی می‌شود که اصطلاحاً به آن "آب مجازی" می‌گویند. آب مجازی، مقدار آبی است که کالا یا محصول در یک فرآیند تولید از لحظه شروع تا پایان، مصرف می‌کند.

در تجارت آب مجازی، به کشورهای کم‌آب توصیه شده که به جای تولید مواد غذایی از منابع آب داخلی، به واردات مواد غذایی مبادرت ورزیده و منابع آب داخلی را برای فعالیت‌های تجاری پرسود اختصاص دهند.

با توجه به اینکه بخش‌های وسیعی از جهان، درگیر کمبود آب و خشکسالی است و رفع نیاز غذایی میلیاردها انسان به آب زیادی احتیاج دارد, خوب است تا میزان آب‌بری محصولات غذایی که بیشترین استفاده روزانه را دارند, بدانیم.

1. کاکائو و قهوه

رتبه نخست مصرف آب در میان مواد غذایی در اختیار کاکائو و قهوه است! تولید هر کیلو کاکائو 27 هزار لیتر آب نیاز دارد؛ قهوه پس از کاکائو با 21 هزار لیتر در رتبه دوم قرار گرفته است! بنابراین برای تولید هر فنجان قهوه 140 لیتر آب مصرف شده است؛ جالب اینکه برای تولید همین‌ مقدار چای تنها 15 لیتر آب مصرف شده است.

2. گوشت گاو و مرغ

برای تولید هر کیلو گوشت گاو به 15 هزار و 490 لیتر آب نیاز است! در مقایسه با گوشت گاو، تولید گوشت‌ مرغ به آب کمتری نیاز دارد؛ تولید هر کیلو گوشت مرغ به 4 هزار لیتر آب و هر کیلو گوشت گوسفند، 9 هزار لیتر آب نیاز دارد.

3. برنج، غذای اول آسیایی‌ها

بیش از 504 میلیون تن برنج در سال 2020 در جهان تولید شد؛ کشورهای چین، هند، اندونزی و بنگلادش بزرگترین تولیدکنندگان برنج در جهان هستند. غذای اول میلیاردها آسیایی، برنج است و تولید هر کیلو برنج خام 3 هزار و 470 لیتر آب نیاز دارد.

4. تخم مرغ

اگر برای تولید هر کیلو گوشت مرغ 4 هزار لیتر آب لازم باشد، برای تولید هر کیلو تخم مرغ نیز 3 هزار و 300 لیتر آب مصرف می‌شود.

5. گندم و جو

از دیگر غلات پرمصرف گندم و جو هستند؛ تولید هر کیلو گندم به یک هزار و 470 لیتر آب نیاز دارد؛ تولید جو به اندکی کمتر آب نیاز دارد و برای هر کیلو به یک هزار و 300 لیتر می‌رسد؛ تولید گندم جهان در سال 2020 برابر با 776.92   میلیون تن بوده است و کشورهای هند، روسیه، آمریکا و کانادا بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان هستند.

6. سویا, رکورددار حبوبات

از میان حبوبات، سویا با 2 هزار و 50 لیتر بیشترین آب را مصرف می‌کند؛ تولید جهانی سویا طی ده سال گذشته 35 درصد افزوده شده و به 362 هزار و 850 تن رسیده است. برزیل، آمریکا، آرژانتین و چین بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان هستند.

7. یک لیتر شیر

تولید هر لیتر شیر نیاز به 600 لیتر آب دارد. تولید شیر گاو در سال 2020 در سراسر جهان بالغ بر 539.53 میلیون تن بوده است و آمریکا بزرگترین تولیدکننده شیر در جهان,  آلمان بزرگترین تولیدکننده در اتحادیه اروپا و هند با 99 میلیون تن سومین تولید کننده بزرگ جهان است.

8. میوه‌های پرطرفدار

تولید هر کیلو موز به 940 لیتر آب نیاز دارد؛ هند، چین، اندونزی، برزیل و اکوادور بزرگترین تولیدکنندگان موز در جهان هستند و در مجموع 110 میلیون تن موز در جهان تولید می‌شود. تولید هرکیلو هلو به 910 لیتر آب, هر کیلو سیب 700 لیتر آب و هر کیلو لیمو به 360 لیتر آب نیاز دارد.

تولید هر کیلو توت فرنگی به 280 لیتر آب و برای تولید هر کیلو هندوانه 200 لیتر آب نیاز است. بسیاری از مواد غذایی در کشورها فقط برای صادرات تولید می‌شوند؛ در نتیجه صادر کردن هر کیلو هندوانه به معنی صادرات 200 لیتر آب نیز هست.

9. صیفی‌جات وسبزیجات محبوب

خیار از میان صیفی‌جات از همه بیشتر به آب نیاز دارد و برای تولید هر کیلو خیار 350 لیتر آب نیاز است. هویج با مصرف 130 لیتر در میانه جای گرفته و گوجه‌فرنگی با مصرف 110 لیتر آب به کمترین میزان آب برای رشد نیاز دارد. تولید هر کیلو پیاز به 280 لیتر آب نیاز دارد و برای تولید هر کیلو سیب زمینی به 210 لیتر آب نیاز است. هر کیلو کاهو نیز 240 لیتر آب نیاز دارد تا به دست مصرف‌کننده برسد.

انتهای پیام/

کد خبر 52436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =