قول وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت تا 6 ماه دیگر/سازوکار اجرا آماده شد

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه دستورالعمل ها ، سیاست های حمایتی و تشویقی در حوزه های مختلف کشاورزی برای اجرای الگوی کشت از سال زراعی جدید آماده شده است.

طرح «الگوی کشت» بیش از 10 سال روی میز دولتی ها جا خوش کرده است اما اکنون تکلیف وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم پیاده‌سازی این طرح است، طرحی که شلختگی در کشت سالانه را رفع می‌کند و تأثیر مثبتی در اقتصاد همچنین امنیت غذایی کشور دارد.

وزارت جهاد کشاورزی بر اساس بند ب تبصره 8 قانون بودجه 1401‌ و در اجرای قانون پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موظف شده است حداکثر تا 6 ماه نسبت به ابلاغ الگوی کشت اقدام کند.

طرح الگوی کشت بیش از 10 سال‌ روی میز دولتی‌ها جا خوش کرده است و هر دولتی آمده و رفته، اما این طرح همچنان معطل مانده است، اکنون تکلیف دولت سیزدهم است که این طرح را اجرا کند.

حال معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی از وعده اجرای الگوی کشت برای 6 ماه دیگر خبر داده و گفته است : همه دستورالعمل ها ، سیاست های حمایتی و تشویقی در حوزه های مختلف کشاورزی برای اجرای الگوی کشت از سال زراعی جدید آماده شده است.

وی همچنین تاکید کرد: استعدادها ، مزیت ها کشاورزی و همینطور محدودیت های منابع آب و خاک مناطق کشور در قالب نرم افزار هایی طراحی و برای اجرا در اختیار مراکز کشاورزی استانها قرار گرفته است.

وی گفت : همخوان نبودن سیاست های قیمتی حاکم بر بازار محصولات کشاورزی با سیاست های الگوی کشت،​ نداشتن پیوست حمایتی و تشویقی و بی اعتمادی کشاورزان به وزارت جهادکشاورزی از دلایل ناکامی اجرای الگوی کشت در کشور است.
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی هم که در حقیقت مسئول مستقیم اجرای این طرح باید باشد، با اشاره به اینکه وزارت جهادکشاورزی غیر از سامانه توزیع کود هیچ ابزاری برای نظارت بر اجرای مناسب از سوی کشاورز ندارد، گفت : ما برنامه الگوی کشت داریم اما آنچه که در عمل نوع و میزان کشت هر محصول را  راهبری می کند فقط قیمت محصولات در بازار است .
مهاجر افزود: اجرای کامل الگوی کشت در کشور نیاز مند یک اراده حاکمیتی و همکاری همه قوای نظارتی، حمایتی و اجرایی کشور است.

منبع:فارس

کد خبر 52443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =