مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها یک قرن حضور پر افتخار در صنعت غذایی ایران

صنایع غذایی از دیر هنگام در بین سفره‌های رنگین ایرانی جایگاهی مهم و ابدی دارد و اساسا مردمان قدیم تا به اکنون به کیفیت خوراک خود بسیار اهمیت قائل بودند تا محصولی درجه یک را برای خانواده‌های خود تهیه کنند.

مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها با حدود یک قرن حضور پرافتخار در صنعت غذای ایران و کسب انواع افتخارات، جوایز و گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی و دارا بودن متنوع‌ترین سبد غذایی از دیرباز تا امروز مهمان بی‌بدیل سفره‌های مردم شریف ایران بوده است. صنایع غذایی گلها اولین کارخانه‌ای است که موفق به دریافت گواهی قدمت بیش از صد سال از یونسکو شده است و این افتخار بزرگی برای برند گلها و کشور ما است، همچنین صنایع غذایی گلها امروز با داشتن بیش از ۴۵۰نوع محصول دارای بالاترین تنوع محصول در سبد غذایی خانوار است و بیشترین گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی و جوایز و افتخارات را در کشور کسب کرده.

مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها یک اشتغال‌آفرینی بزرگ چند هزار نفره در سطح کشور ایجاد کرده و ریاست هیات‌مدیره این مجتمع دکتر مهدی کریمی تفرشی عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام را از کشور مالزی کسب کرده است و این برند در حوزه صادرات نیز موفقیت چشمگیری داشته و کشورهای استرالیا، کانادا، فرانسه، اتریش، بحرین، قطر، عمان، عراق، آلمان، انگلیس، گرجستان و... ازجمله کشورهایی هستند که گلها به آنها صادرات داشته است. تمام این موارد درخشان باعث شد تا پای صحبت دکتر مهدی کریمی تفرشی بنشینیم تا بیشتر از فعالیت این مجموعه باخبر شویم.
قطعا هر واحد تولیدی در آغاز راه کاری خود با چالش‌ها و هدف‌هایی همراه بوده که مهدی تفرشی این‌گونه بیان‌ می‌کند: خوشحالیم و برای ما باعث افتخار است که تنها برندی هستیم که توانسته‌ایم گواهینامه یکصد سال قدمت را از سازمان جهانی یونسکو دریافت کنیم و به‌عنوان صنایع غذایی ایرانی برای ما مایه مباهات و بسیار باارزش است که زیر نظر یک سازمان جهانی قرار داریم و فعالیت می‌کنیم. مجتمع صنایع غذایی گلها حدودا سه نسل کارآفرینی، خلاقیت، تلاش را تا به اکنون دیده و خوشحالیم از این که از کامل‌ترین سبد غذایی با حدود ۵۰۰ نوع کالا بهره‌مند هستیم. کریمی تفرشی در ادامه ضمن اشاره به حمایت مردم اعلام کرد؛ صنایع غذایی گلها با حمایت بی‌نظیر و کم‌نظیر مردم ایران تا به اکنون به این جایگاه رسیده و از ابتدا هدف ما در کنار تداوم شرکت و برند، حفظ کیفیت تمام ۵۰۰ نوع بوده و می‌توانم بگویم صاحبان اصلی این عنوان برند مردم‌مان هستند که با لطف و حمایت‌شان یکصد سال از عمر این مجموعه می‌گذرد.
تاریخچه مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها
هر شرکتی که قدمت زیادی داشته باشد سبب اتفاق‌های مهمی در طول تاریخ بوده چنان‌که کریمی تفرشی از آغاز کار صنایع غذایی گلها، این‌گونه بیان می‌کند: اگر سال ۱۳۰۰ را در نظر بگیریم پدربزرگم اولین صاحب و صاحب امتیاز این شرکت بزرگ بود که توانست آن را ایجاد کند. ایشان اشاره کرد علی کریمی پدربزرگ بنده در پله‌ نوروزخان کار این شرکت را آغاز کردند و چنان پر قدرت این کار را شروع کرده بودند که تبدیل به یکی از افراد مهم منطقه شده بودند و گاهی از او درباره مسائل مهم سوال پرسیده می‌شود. حتی به من گفته شده که پدربزرگ بنده حتی گاهی در مساله طبابت نیز صاحب رشته بودند و دیگران را معاینه و درمان می‌کردند. این چرخه گذشت تا این کارخانه و این شرکت به پدر بنده رضا کریمی رسید تا ادامه‌دهنده مسیر پدر خود و پدربزرگ بنده باشند. در زمان پدرم تحولی ایجاد شد و دستگاه‌ها از لحاظ سنتی به دستگاه‌های صنعتی پیشرفته آن زمان تبدیل شد و پدرم نیز زحمات زیادی در این حوزه کشیدند که همیشه همواره با این که شاید در نسل سوم رشد چند صددرصدی را داشته‌ایم اما باعث افتخار ما بوده که پدرانمان زحمات زیادی کشیدند و باعث نمی‌شود فراموش کنیم از چه مسیری این شرکت به وجود آمده است.
چالش‌ها و حمایت‌ها
هر واحد تولیدی قطعا با چالش‌ها و مشکلاتی در طی تاریخی همراه بود که باعث شده تا کمی تلاش مدیر و اعضای شرکت برای دوام شرکت در بین مصرف‌کنندگان و خریداران ادامه یابد. کریمی تفرشی درباره این چالش‌ها به این صورت می‌گوید: بنده حدود ۲۰ سال با افتخار در مجتمع صنایع غذایی گلها در حال فعالیت و کار به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره این مجموعه هستم. همواره با ورودمان به قرن جدید مشکلات و چالش‌هایی عجیب و غریب دامنگیر شرکت‌های مهم و به‌خصوص دانش‌بنیان شد تا کمی کار را دشوار کنند. از زمانی که وارد این فضا شده‌ام همواره سعی کردم ارتباطم را با دوستان و همکاران تولیدگر پدرم حفظ کنم و این روزها شاهد تعجب آنها از مشکلات هستم. از بحث کرونا که بسیار ما را زیر فشار قرار داد تا بحث رکودهای اقتصادی و باقی موارد همگی باعث سخت شدن راه ما شد اما با تمام این سختی‌ها خوشبختانه پر قدرت در مسیر تولید قدم گذاشته‌ایم و ماندگار هستیم. کریمی تفرشی در ادامه بیان کرد: آغاز امسال مصادف با ماه مبارک رمضان شد که همین ماه چالش‌هایی را برای ما به همراه داشت. برای مثال محصولات آرد ما به یکباره افزایش دوبرابری پیدا کرد. حداقل زمانی که ما می‌توانیم قیمت آن را تغییر دهیم ۴۰تا ۶۰روز است و در این مسیر ما قراردادهایی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم یا ناچار به پخش مواد به‌صورت ضرر و منفی هستیم یا مجبوریم مدتی کارخانه را تعطیل کنیم تا محصولات‌مان را به قیمت جدید را به فروش برسانیم و پخش کنیم.
کریمی تفرشی همچنین درباره حمایت‌ها نیز گفت: از دولت محترم همواره ممنونیم که از پایان سال گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین‌ها حمایت کرده‌اند اما مردم آگاه باشند که این موارد به دلیل وجود دلال‌هاست که قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود وگرنه من به‌عنوان یک تولیدکننده راضی به این همه چالش برای مردم خوب کشورم نیستم و همواره در تلاشیم که در عرضه یک محصول خوب با قیمتی مطلوب باشیم. به نظر بنده دولت محترم باید بیشتر از این حمایت کند به‌خصوص ناظران و حمایتگران خوبی باشند چرا که آنچه باعث افزایش پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، دولت‌ها و سیستم و قوانین آن کشور است. امیدوارم در بحث قوانین یکسان‌سازی‌هایی صورت گیرد و دولت محترم مانع پیشرفت تولیدکنندگانی همچون ما به‌عنوان یک تولیدکننده برند در حوره صنایع غذایی که همواره در هر شرایطی چرخ صنعت و تولید این کشور را فعال نگه داشته‌اند، نشوند و همواره نظارت‌های خوبی روی تمامی شرکت‌ها داشته باشند تا بحث دلالی نیز به وجود نیاید.

امیرحسین علی نیافرد - نشان ایرانی برتر

منبع:روزنامه جام جم

کد خبر 53052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =