تقویت دیپلماسی در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم/ صادرات محصولات کشاورزی ۲۵ درصد رشد کرد

وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در عمر یک سالگی خود با ۱۵ کشور رایزنی کرده و صادرات محصولات کشاورزی در نیمه دوم سال جاری رشد ۱۵.۲ درصدی از لحاظ وزنی و ۲۴.۵ درصدی از لحاظ ارزش داشته است.

وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم طی یک سال گذشته دیپلماسی فعالی با  کشور های هماسیه و همسو داشته است به طوری که  با نمایندگان بیش از ۱۵ کشور  خارجی رایزنی انجام شده است.

باتوجه به اهمیت توسعه مراودات تجاری، اقتصادی، فنی و علمی بخش کشاورزی ایران با دیگر کشورها در زمینه های مختلف، زراعی، باغی و شیلات دیدار و رایزنی‌ وجود داشته و توافق و تفاهم نامه هایی هم منعقد شده است.

برنامه‌ریزی برای حذف تعرفه‌های صادراتی محصولات کشاورزی با کشور های آسیایی میانه و روسیه، ایجاد بازارهای جدید صادراتی، جلوگیری از ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی از جمله مهمترین محورهای رایزنی با کشورهای خارجی بوده است.

 تقویت دیپلماسی غذایی با روسیه 

در راستای افزایش صادرات و تقویت دیپلماسی غذایی با کشور روسیه در یک سال گذشته سه تفاهم نامه مهم ازجمله تبادل اسناد قرنطینه گیاهی، مصرف ایمن آفتکش ها و  سلامت غذایی با بخش‌های تحقیقاتی و بهداشتی کشور روسیه منعقد شده است. تقویت دیپلماسی غذایی با کشور روسیه در دولت‌های گذشته برنامه و طرح مدونی در این خصوص نداشته است.

تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای آمریکای لاتین

 تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای آمریکای لاتین نیز از جمله اقدامات دیپلماسی اقتصادی در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم بوده است؛ در راستای افزایش صادرات و تقویت دیپلماسی غذایی با کشورهای آمریکای لاتین در یک سال گذشته سه تفاهم نامه مهم ازجمله تولید آفتکش‌های گیاهی، تبادل دانش فنی و قرنطینه‌ای و قرنطینه گیاهی منعقد شده است.  

تهیه و تدوین دستورالعمل جامع صادرات محصولات کشاورزی  

 وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در راستای حمایت از صادرات محصولات کشاورزی با کیفیت و صیانت از حقوق صادرکننده‌ها اقدام به تدوین سندی برای ارزیابی کیفیت محصولات کشاورزی و اهلیت و اعتبارسنجی شرکت‌های صادرکننده محصولات کشاورزی کرده است.

صادرات محصولات کشاورزی در شش ماهه‌ی دوم سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵۳۸ هزار تن و به ارزش ۲۸۹۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با نیمه اول سال مذکور، رشد ۱۵.۲ درصدی در مقدار و ۲۴.۵ درصدی در ارزش صادرات را نشان می‌دهد.

این در حالی است که مقدار واردات محصولات کشاورزی در شش ماهه‌ی دوم سال ۱۶۴۹۶.۷ هزار تن به ارزش ۹۳۷۵.۷ میلیون دلار بوده که رشد ۱۰ درصدی در مقدار و ارزش را نشان می‌دهد.

در این خصوص باید به این نکته‌ی مهم توجه داشت که سهم عمده‌ واردات بخش کشاورزی در اختیار نهاده‌های دامی و کالاهای واسطه است که در فرآیند تولید سایر محصولات بخش کاربرد دارند.

با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی از جمله روند افزایشی قیمت‌ جهانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی و آینده نامعلوم جنگ اوکراین، افزایش واردات کالاهای اساسی برای برخورداری از سطح مطمئن موجودی کالاهای اساسی در سطح بخش خصوصی و ذخایر راهبردی سیاستی منطقی و اجتناب ‌ناپذیر بوده است./تسنیم

کد خبر 53207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =