کالابرگ الکترونیکی به نفع تولید در کشور است/ حل مشکل صادرات محصولات صنایع غذایی

اقتصاد غذا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما موافق  کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی هستیم زیرا به نفع تولید در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، سید جواد ساداتی نژاد صبح امروز و به مناسبت هفته دولت در نشستی خبری در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گفت: پرداخت ارز ترجیحی به واردکنندگان بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی وارد کرد.
وی افزود: در تمام دنیا یارانه به تولید کنندگان و یا مصرف کنندگان پرداخت می شود اما متاسفانه در کشور ما از سال ۱۳۹۷ یارانه به واردکنندگان پرداخت شد و همین امر منجر به کاهش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و افت  تولید در کشور شد.
ساداتی نژاد تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی شاهد انقلاب بهره وری در بخش کشاورزی خواهیم بود و رقابت و افزایش تولید به بخش کشاورزی باز می گردد.

حل مشکل صادرات محصولات صنایع غذایی
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص افت صادرات محصولات صنایع غذایی به ویژه ماکارونی و شیرینی و شکلات گفت: بخشی از این مشکل مربوط به نرخ پایه صادراتی و میزان بازگشت ارز کالاهای صادراتی به کشور است که با رایزنی های انجام شده این مشکل به زودی رفع می شود.
ساداتی نژاد افزود: اگر با اصلاح قیمت های پایه صادراتی مشکل صادرات صنعت غذا حل نشود می توان مشوق های صادراتی را احیا کرد.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: فعالان صنایع غذایی بدون هیچ محدودیتی می تواننند ۲ میلیون تن گندم مصرفی مورد نیاز خود را با قیمت جهانی وارد کشور کنند.

مرغ آرین ابزار پدافندی کشور
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مشکلات پرورش مرغ آرین در کشور گفت: مرغ آرین ابزار پدافندی کشور در مقابله با تحریم ها و حفظ امنیت غذایی کشور است. هرچند من هم معتقدم کار ژنتیکی و پژوهش های لازم برای صنعتی شدن آن به صورت کامل انجام نشده است و نیاز داریم برای تکمیل آن حداقل ۵ سال زمان مطالعاتی و تحقیقاتی صرف شود.

تدوین دستورالعمل کشت فراسرزمینی
ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کشت فراسرزمینی گفت: دستورالعمل و شیوه نامه های کشت فراسرزمینی تدوین و نهایی شده است و کشورهای نظیر قزاقستان، ارمنستان، روسیه، برزیل و ونزوئلا برای این کار انتخاب شده اند.
 وی افزود: بر اساس دستورالعمل تهیه شده از لحاظ قانونی باید ۲۰ درصد واردات با اولویت کشت فراسرزمینی انجام شود و به گونه ای نباشد که محصول کشت فرا سرزمینی وارد کشور نشود.

آرامش در بازار برنج 
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آرامش در بازار برنج حکمفرماست خاطرنشان کرد: در فصل برداشت برنج داخلی هستیم و طبیعی است که در فصل برداشت قیمت برنج داخلی نزولی باشد.
وی گفت: با توجه به رفع ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت نیز با واردکنندگان توافق کردیم که از توزیع برنج وارداتی در زمان برداشت خودداری کنند تا زیانی متوجه کشاورزان نشود.
ساداتی نژاد در خصوص وضعیت تولید و ذخایر برنج کشور نیز گفت: تولید برنج در سال جاری حدود ۲۵ درصد رشد داشته است  و در نتیجه بازار برنج داخلی متعادل خواهد بود. در خصوص برنج خارجی نیز ذخایر شرکت بازرگانی دولتی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد و نگرانی در خصوص کمبود و گرانی برنج خارجی نخواهیم داشت.

واردات نهاده های دامی برای همه آزاد است
وی ذخایر کالاهای اساسی را مطلوب اعلام کرد و تصریح کرد: هیچ مشکلی در زمینه ذخایر نهاده های دامی نداریم و با حذف ارز ترجیحی هیچ محدودیتی برای واردات آن  نداریم و اتحادیه ها، زنجیره های تولید و واردکنندگان می توانند نهاده مورد نظر را وارد کرده و از طریق سامانه بازارگاه با قیمت مصوب و یا حتی رقابتی به فروش برسانند.

افزایش تولید دانه های روغنی از طریق کشت فراسرزمینی
وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از این نشست افزایش تولید دانه های روغنی را در گرو توسعه کشت فراسرزمینی این محصولات دانست و گفت: برای افزایش تولید کنجد و کلزا  در کشور برنامه هایی آماده شده و در حال اجراست اما برای توسعه کشت دانه های روغن باید از کشت فراسرزمینی بهره برد.
وی افزایش ضریب خوداتکایی در روغن نباتی را نیازمند اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصرف سرانه دانست و گفت: البته اقدامات قابل توجهی نظیر پرداخت یارانه شش میلیون تومانی برای کاشت سویا در شمال کشور در حال انجام است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

غذا یعنی فشنگ
سادتی نژاد با اشاره به رویدادهای یک سال اخیر  نظیر جنگ روسیه و اوکراین و حذف ارز ترجیحی در کشور گفت: در ادبیات امروز دنیا غذا یعنی فشنگ و این عامل می تواند تامین کننده امنیت کشورها باشد.
وی افزود: در یکسال گذشته به رغم تمامی مشکلات و ناملایمتی ها و به همت کشاورزان زحمتکش، هیچ مشکلی در زمینه تامین و تولید غذا در کشور نداشتیم اما واقعیت آن است که تورم در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها در همه دنیا  وجود دارد و ما در دولت تلاش کردیم تا اثرات آن در جامعه کم رنگ شود.

تقدیم لایحه آبخیزداری به مجلس
وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اتمام لایحه آبخیزداری در دولت گفت: لایحه آبخیزداری روز گذشته در دولت نهایی شد و به زودی برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.
ساداتی نژاد افزود: ۹۰ میلیون هکتار حوزه آبخیزداری کشور است و سالانه تنها ۱.۵-۱ هکتار آبخیزداری انجام می شود که باید به سالانه ۱۰-۸ میلیون هکتار افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: افزایش آبخیزداری و رسیدن به وضع مطلوب نیازمند بودجه سالانه ۳۰-۲۵هزار میلیارد تومانی است که از عهده دولت خارج است  و به نظر ما برای حل این مشکل باید به سراغ مردم رفت و با فرهنگ سازی و رفع مشکلات قانونی ازآن ها کمک گرفت.

کد خبر 53235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =