واریز کالابرگ 600 هزارتومانی برای همه؛ امشب؟ | تغییر دهک‌بندی‌ها برای توزیع کالابرگ

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌ اجرای کالابرگ الکترونیک فراهم نیست، گفت: البته برخی از دولتمردان گفتند که در شهریور ماه برای اعطای کالابرگ آماده هستند.

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد.  بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.
 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

محمدرضا پورابراهیمی، با اشاره به موانع اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار داشت: دولت تا امروز گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان به ما ارائه نداده است.

وی متذکر شد: مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان ناقص است و برخط نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در همان مقطع، گزارش‌هایی به ما ارائه شد که نشان داد بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای مثال، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان بورس و بسیاری از مجموعه‌ها باید اطلاعات خود را به این پایگاه ارائه دهند، اما این کار را انجام ندادند.

پورابراهیمی گفت: علاوه بر این، اطلاعات بخش عمده‌ای از مجموعه‌ها و دستگاه‌ها به پایگاه رفاه جامع ایرانیان به صورت آفلاین یا غیربرخط ارائه شده است، یعنی ارتباط برخط وجود ندارد و داده‌های آنان مربوط به ۶ ماه تا دو سال قبل است.

وی با اشاره به اینکه فرمول محاسباتی دهک بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملاً اشتباه است، ادامه داد: فرمول محاسبه دهک‌بندی‌ها باید بازنگری شود. شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید بر اساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفاً مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مثال، فردی به بنده مراجعه کرده است و می‌گوید خودم معلم و همسرم نیز شاغل است و یارانه ما حذف شده است. وی توضیح داد که درست است من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما دو فرزند معلول داریم و درآمد ما با هزینه‌هایمان همخوانی ندارد.

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین فردی مراجعه کرده و می‌گوید که من نماینده کشاورزان در پرداخت قبوض آب و برق چاه هستم و به همین دلیل، کل مبالغ کشاورزان دیگر هم در حساب من متمرکز شده است تا قبوض را پرداخت کنم و یارانه مرا حذف کردند. باید محاسبه شود که آیا این حجم از نقدینگی برای خود کشاورز است یا خیر و سپس درباره اعطا یا عدم اعطای یارانه وی تصمیم گرفته شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس تصویب کرد که اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند، موظف است مابه‌التفاوت آن را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد، به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد. از اینکه این قانون اجرا نمی‌شود، از دولت گلایه داریم.

وی با اشاره به اینکه دولت مکلف است که قانون را اجرا کند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد هنوز زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیک فراهم نیست. البته سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که به روز کردن اطلاعات پایگاه رفاه جامع ایرانیان را آغاز کرده‌اند و صحبت آنان این است که در شهریور ماه برای اعطای کالابرگ آماده هستند. اگر این اتفاق بیفتد، ما حتماً از دولت تقدیر و تشکر می‌کنیم.

 توزیع کالابرگ 200 هزار تومانی در این استان
 طرح هدیه ٢٠٠ هزار تومانی دولت به شهروندان فیروزکوهی فقط تا دهم مهر ماه قابل استفاده است .

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالاهای اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم. با این حساب یک خانواده 3 نفره مبلغ 600 هزار تومان به عنوان کالابرگ دریافت خواهند کرد/ مهر

مهرماه یارانه نقدی است یا کالابرگ
پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. کالابرگ یا همان کوپن دهه شصت که اینبار بصورت اکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. از سال ۹۷ به علت گرانی کالاهای اساسی طرح کالابرگ الکترونیک پیشنهاد شد. برای استفاده از کالابرگ فقط کارت بانکی نیاز است و کالابرگ جایگزین یارانه نقدی خواهد شد. اما کالابرگ جایگزین مناسبی برای یارانه نقدی خواهد بود؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم. بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود، با این حساب یارانه شهریور بصورت کالایی خواهد بود؟

یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است. در حالی چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی هفته گذشته به حساب خانوار واریز شد که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند.

این در شرایطی است که زیرساخت‌های طرح کالابرگ در حال آماده‌سازی است و بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

یارانه نقدی حذف می شود؟
طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در پاسخ به این سوال که یارانه بعدی نقدی است یا کالایی عنوان کرده، تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته، بنابراین فعلا گفته می‌شود ماه بعد هم پرداخت به صورت نقدی خواهد بود. در این‌میان، پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته به باور کارشناسان، اگر دولت قصد واقعی برای تغییر شیوه پرداخت داشته باشد

با این حال، یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است. پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاددرباره سرانجام کالابرگ الکترونیکی در راستای مردمی‌سازی یارانه‌ها اظهار داشت: قرار است اوایل شهریورماه گزارش اینکه چقدر بسترهای فنی این اقدام برای اجرا در سراسر کشور آماده شده است توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های متولی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود.

وی افزود: پس از آن تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا اجرای آن از شهریورماه و یا مهرماه و یا چه زمانی آغاز می‌شود؟ اما تا زمان دقیق تعیین نشده باشد، نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر و اطلاع‌رسانی داشت. دولت برای حمایت از اقشار ضعیف، جلوگیری از رانت و هم‌چنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها اعلام کرد که شیوه پرداخت یارانه و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را تغییر داده و مقرر کرد یارانه به‌جای واردکننده، به انتهای زنجیره یعنی مردم داده شود.

زیرساخت کالابرگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است و بر اساس وعده داده شده در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود، در مقابل سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است.

سلطانی با اشاره به اینکه حال سوال مهم این است که "چرا دولت تن به اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی نمی‌دهد"، اذعان داشت: اگر دولت کالابرگ بدهد، دیگر دستش برای خلق پول و جابجایی پول باز نیست، این درحالیست که حداقل ۲۰ درصد از ارزش یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که دولت به مردم داده، طی این دوماه اخیر کم شده، مانند همان بلایی که سر یارانه ۴۵.۵۰۰ تومانی آمد، با توجه به تورمی که وجود دارد، در سال ۸۸ این یارانه معادل ۴۵ دلار بود، امروز بعد از ۱۳ سال ارزش آن به کمتر از ۱.۵ دلار کاهش پیدا کرده است.

همزمان با اینکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده بود، زیرساخت کالابرگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است و بر اساس وعده داده شده در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود، در مقابل سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است.

وزیر اقتصاد اعلام کرد: از ابتدا مقرر شده بود بعد از اتمام دوره آزمایشی طرح کالابرگ، نتیجه به ستاد اقتصادی دولت اعلام شود و سپس اجرایی و توسعه پیدا کند. این طرح در حال طی روند اعلام شده است، اما هنوز به ستاد اقتصادی دولت ارسال نشده و اگر از سوی دولت تصمیم دیگری گرفته شود، اعلام خواهیم کرد.

حال در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت چندان راضی نیست، که طرح کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند، مجلس به دنبال آن است که این طرح اجرایی شود، اما دولت اعلام می‌کند، زیر ساخت‌های انجام این کار فراهم نیست و تا زمانیکه این مقدمات فراهم شود، پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه خواهد یافت.

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولت بعد از حذف ارز ۴.۲۰۰ تومانی باید مستقیم به مردم کالا برگ الکترونیکی می‌داد، گفت: اینکه گفته می‌شود، زیرساخت‌های این کار فراهم نیست و باید چند ماه منتظر ماند تا زیرساخت‌های آماده شود، به اعتقاد بنده این موضوع یک مسئله انحرافی است، زیرا برای دولت خیلی راحت است که مقدمات این کار را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کد خبر 53302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    4 0
    کالابرگ دیگه چه صیغه ای است که متأسفانه مجلس به آن پافشاری می کند ولی کنید هر روز یک بازی مردم گرفتارند موش از مایشگاهی که نیستند
  • DE ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    3 0
    دهک بندی مردم ، توهین آشکار به کل ملت هست و هیچ منطق عقلی و شرعی ندارد .
  • م ق IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    13 0
    یارانه نقدی بهتر از کالابرگ هست ، از یارانه نقدی کرایه خانه و قبض های آب و برق و گاز رو میشه پرداخت کرد
    • م و IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      1 0
      بله یارانه نقدی بهتر،اگه قرار یارانه بدین نقدی باشه خیلی بهتر ما کالا برگ به دردمون نمیخوره
  • معصومه نوروزی IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    2 0
    چرا در دهک 9قرار گرفتم
  • علی اصغر IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    1 1
    از اردیبهشت ماه تا کنون هر چه اعتراز کردیم کسی به داد ما نرسیده۔۔۔۔۔۔۔درود بیکران بر شما .من بازنشسته حداقل بگیر هستم.سهام عدالت نداریم.سفرخارج نرفتیم یک پراید ۸۹ داریم که اسنپ کار میکنیم ملکی به ناممان نیست حسابهای بانکیم هم میتوانید چک و بررسی کنید وسایل مصرفیمان هم ماهیانه از جانبو به صورت اقساطی میگیریم.ضمنا درسال۶۳ سرباز منطقه جنگی بودم وبه صورت بسیجی هم سال ۶۷در منطقا جنگی بودم  شما میتوانید همه را استعلام و بررسی کنید .لذا از حضورتان خواهشمندیم در  در مورد دهک بندی بررسی و تجدید نظر بفرمایید.با کمال تشکر 2430287587 ملی 09171100801 همراه
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    2 0
    دولت هر کاری بخواهد انجام میدهد نظر مردم چه فایده داره
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    2 0
    عزیزان اینها کاری به نظرات ما ندارن فقط حرف خودشون مهمه.کو گوش شنوا
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
    2 0
    باسلام .یارانه نقدی بهتره .برا دهک اولیم ما .یارانه نقدی بهتره .
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    3 0
    دوباره هم اماواگرباباتاچیزی قطعی نشده رسانه ای نکنید
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    1 0
    توراخدایارانه نقدی بدین پول بهترمیشه همه کارباهاش کرد ۴۶
  • مینو IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    3 0
    به ناحق یارانه عده ایی رو حذف کردند و هیچ جا هم پاسخگو نیست . شرم بر شما باد .. چرا قیمت ها را ۱۰ برابر میکنید و یارانه رو هم قطع میکنید .
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اخه ایران کجا میتونه یارانه بده همشون دزدن من الان ده سال یارانه نگرفتم دولت کونی همشون دزدن نتون یارانه را درست بدن فقط کوس شعر میگن خاک توی سر همه دوره دولت ایران وسلام