دخالت وزارت جهاد کشاورزی اینبار در قیمت گذاری میوه زیتون! / صادرات روغن زیتون آزاد شد

کشاورزی> اقتصاد غذا - شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی برای اولین بار در تاریخ برای میوه زیتون قیمت خرید حمایتی به ازای هر کیلوگرم 250 هزار ریال تعیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، در حالی که سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی مدعی عدم دخالت مستقیم دولت در بازار محصولات کشاورزی بود و محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی این وزارتخانه بارها در صدا و سیما و جلسات مختلف مخالف تعیین دستوری قیمت و دخالت مستقیم در بازار بود اما به نظر می رسد داستان مداخلات دولت به ویژه در بازار محصولات کشاورزی پایانی ندارد و عملا با قیمت گذاری و خرید زعفران توسط دولت در دولت روحانی و وزرات محمود حجتی و اکنون میوه زیتون در دولت رئیسی، تنها خاویار و پسته توانسته است از دخالت دولت در تعیین قیمت جان سالم به در ببرند و قیمت بقیه کالاهای مهم کشاورزی عملا با دخالت دولت در بازار همراه است.

بنا بر این گزارش شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۷/۶ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود و نه به شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۹/۱۲ مجلس شورای اسلامی، بسته سیاست حمایتی محصول زیتون را به شرح ذیل تصویب کرد:

۱) صادرات روغن زیتون برای آن دسته از تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که اقدام به خرید میوه زیتون روغنی داخلی نمایند آزاد می باشد.

۲) قیمت خرید حمایتی میوه زیتون روغنی حداقل ۲۵۰۰۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم می باشد.

۳) با توجه به واردات روغن زیتون بی کیفیت، به منظور حمایت از تولید داخل و دسترسی مصرف کنندگان به روغن های

زیتون سالم و با کیفیت، واردات روغن زیتون بی کیفیت ممنوع می باشد.

تبصره (۱): وزارت جهاد کشاورزی مکلف است به منظور واردات روغن زیتون با کیفیت با همکاری سازمان ملی استاندارد نسبت به تعیین کد تعرفه های مرتبط با روغن زیتون با کیفیت بکر و فرابکر اقدام نماید.

تبصره (۲): سازمان ملی استاندارد مکلف است براساس پیشنهادات فنی معاونت امور باغبانی نسبت به تعیین و اعلام استانداردهای مشخص واردات روغن زیتون با کیفیت (وفق استاندارد شورای بین المللی زیتون) اقدام نماید. تبصره (۳): آن دسته از تولیدکنندگان و واردکنندگان که اقدام به خرید میوه زیتون روغنی تولید داخلی می نمایند.

متناسب با ضرایبی که از سوی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت امور باغبانی اعلام می گردد، مجاز به واردات روغن زیتون با کیفیت خواهند بود.

۴) باتوجه به اهمیت و ضرورت روغن در سبد خانوار، روغن زیتون در گروه کالاهای اساسی کشاورزی قرار گرفته و مشمول سیاست های حمایتی مرتبط با این گروه کالاها قرار می گیرد.

۵) بانک مرکزی مکلف است بمنظور تامین نقدینگی تولیدکنندگان نسبت به تامین تسهیلات تا سقف هشت هزار میلیارد (۸/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال از طریق اوراق گام اقدام نماید. ۶) دستورالعمل اجرایی این مصوبه توسط معاونت امور باغبانی با همکاری بخش های مرتبط تهیه و پس از تائید دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از سوی رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می گردد.

کد خبر 53380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =