صادرات برنج ایرانی به روسیه به صورت محدود آغاز شد

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت: تعدادی از تجار برای تحریک بازار سخن از صادرات برنج ایرانی را مطرح می‌کنند که این موضوع بسیار محدود است، بطوریکه در حد ۲ تا ۳ کانتینر برنج‌های کیفی شمال کشور از ایران به روسیه رفت.

حسن تقی‌زاده با اشاره به ورود سازمان تعاونی روستایی به بحث خرید برنج‌های پرمحصول، گفت: کشاورزان تمایل چندانی برای فروش برنج به تعاونی روستایی از خود نشان ندادند چراکه اطمینان ندارند این تعاونی در زمان اعلام شده پول آنها را پرداخت کند.

وی با اشاره به نرخ انواع برنج‌های ایرانی در بازار، گفت: قیمت برنج‌های پرمحصول در حد محدود حداکثر کیلویی ۲ تا ۳ هزار تومان به جلو حرکت کرد. برنج پرمحصول ندا کیلویی ۳۵ تا۳۴ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۲ هزار تومان و فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

به گفته تقی‌زاده؛ طارم و هاشمی در مازندران کیلویی ۸۰ هزار تومان است که نرخ آن بعد از بسته‌بندی کیلویی ۹۰ هزار تومان می‌شود؛ با وجود این قیمت‌ها استقبال برای خرید قابل توجه نیست.

 رئیس اتحادیه برنج‌ فروشان بابل با اشاره به حاکم شدن رکود در بازار برنج، تصریح  کرد: سال گذشته نرخ برنج غیرمنطقی افزایش پیدا کرد که نباید روند قیمت‌ها اینگونه صعودی می‌شد و همین موضوع استقبال برای خرید را کاهش داد.

تقی‌زاده با بیان اینکه ۷۰ درصد برنج‌های کیفی طارم و هاشمی موجود است، گفت: در سال جاری تجار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای متقاضی خرید نیستند. خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای محدود و در حد رفع نیاز مشتریان شده است و دپو چندانی ندارند و به نظر می‌رسد که روزهای آینده نیز وضعیت بهتر نشود و خرید آنها نسبت به سال گذشته یک دهم شده است.

وی با اشاره به استقبال از خرید برنج‌های خارجی در بازار، گفت: عموم فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برنج خارجی عرضه می‌کنند؛ برنج مرغوب پاکستانی سال گذشته کیلویی ۳۵ هزار تومان بود اما امسال کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان شده است. طبیعتاً در این شرایط تورمی و  افت قدرت خرید مردم، آنها ترجیح بدهند که برنج خارجی را جایگزین برنج‌های کیفی ایرانی کنند.

تقی‌زاده ادامه داد: سال گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۳۰ هزار تومان برنج را از کشاورز خریداری و کیلویی ۱۰۰ هزار تومان فروختند. امسال کشاورز کیلویی ۱۰۰ خریداری می‌فروشند فرشگاه کیلویی چند باید برنج ۱۰۰ هزار تومانی را بفروشند که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد؟

وی با بیان اینکه در میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا میزان خرید برنج‌های پرمحصول را افزایش داده است، گفت: اتکا سهمیه برنج خریداران خود را افزایش داده است از این‌رو این فروشگاه نسبت به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج بیشتری را خریداری کرده است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بخشی از برنج ایرانی خریداری و به کشور روسیه صادر شده است آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: تعدادی از تجار خصولتی‌ برای تحریک بازار سخن از صادرات برنج ایرانی را مطرح می‌کنند که این موضوع بسیار محدود است، بطوریکه در حد ۲ تا ۳ کانتینر برنج‌های کیفی شمال کشور از ایران به روسیه رفت اما این موضوع هم نتوانست تبلیغی شود که بازار تحریک شود و از شرایط رکود خارج شود./ایسکانیوز

کد خبر 53581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A.M IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 0
    اگه روسها بدونن شمالیا چقدرررر به برنجاشو سم میزنن مطمئنا برنجا رو مثل فلفل دلمه و ... برمیگردونن