طرح جهش تولید در دیمزارها با کشت بهاره در ۲۱ استان کشور

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها با کشت‌های بهاره در ۲۱ استان کشور در سطح ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار، به ۹۰ درصد برنامه امسال رسیده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه سلام خبرنگار رسانه ملی درباره جلسات طرح جهش تولید در دیمزارها، گفت:امروز نود و چهارمین و به عبارتی آخرین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیمزارها در سال ۱۴۰۱ هست.

عزیز کریمی افزود: طرح جهش تولید در دیمزارها ۵ ساله است که با مساعدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام - ره و وزارت جهاد کشاورزی دو سالی است شروع شده ویک سال آزمایشی در ۶ استان انجام شد که بدترین سال خشکسالی بود که ۶۰ درصد بارندگی‌ها زیر حد معمول بود.

وی درباره طرح اضافه کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها با هدف استفاده بهینه از اراضی و منابعی که در اختیار داریم به ویژه آب باران طرح ریزی شده است، این طرح بسیار بزرگ و فراگیری است، دیمزارها از دورافتاده‌ترین نقاط در مناطق صعب العبور، کوهستانی و مناطق مرزی گرفته تا دشت‌های میانی کشور را شامل می‌شود و کار مشکلات خاصی دارد، تقریبا محروم‌ترین کشاورزان در این طرح دخیل هستند چرا که بیشتر امیدشان به بارش‌ها است که اگر بارندگی‌های نرمال نباشد دچار ضرر و زیان می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این طرح مجموعه اقداماتی بر اساس نتایجی از تحقیقات داخل کشور و بین المللی تعریف شده و به دلیل وسعت بزرگ و جنبه محرومیت زدایی که دارد، به جلوگیری از مهاجرت روستاییان هم کمک می‌کند.

عزیز کریمی تصریح کرد: الان در ۲۱ استان کشور طرح اجرا می‌شود، کشت پاییزه را کامل کردیم و الان کشت‌های بهاره انجام شده و ۹۰ درصد برنامه که امسال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بوده، کامل شده است.

وی درباره تنوع محصولاتی طرح، گفت:محصولات عمده مثل گندم، جو، نخود، عدس، علوفه‌ها در دیمزارها که کار جدیدی است، دانه‌های روغنی مثل کاملینا، کلزا و گلرنگ را به دیمزارها بردیم و آفتابگردان و سویا را به مناطق پرباران و مهمتر از آن گیاهان دارویی را برای اولین سال در سطح ۱۱ هزار هکتار در دیمزارها توسعه دادیم.

کد خبر 53840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =