رکورد زنی شاخص بورس پس از سه سال

در اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ شاخص کل بورس با صعودی چشمگیر به مرز ۲ میلیون واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر بازار سهام با وجود تمام افت‌هایی که طی سال گذشته داشت، اما بازدهی ۴۳ درصدی در مجموع سال گذشته را ثبت کرد. شاید بسیاری از سرمایه گذاران به چنین بازدهی در طول سال نرسیده باشند، اما شاخص کل از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۱ این رشد را ثبت کرد.

به طور کلی ساختار شاخص کل طوری تنظیم شده که در افت‌های این شاخص، افت سبد سهام اکثر افراد بیشتر از این شاخص است و در رشدهای شاخص هم میزان رشد سبد سهام اکثر افراد کمتر از شاخص است. اما با این حال و حتی درصورتی که بازدهی شاخص‌ها را در نظر نگیریم، باز هم باید گفت که سال ۱۴۰۱ اگر برای سرمایه گذاران بورسی خوب نبود، حداقل بد هم نبود.

یاس سهامداران حقیقی تبدیل به امید شد

در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار سهام توسط حقیقی‌ها خارج شد. این رقم بزرگی است که نشانه مثبتی محسوب نمی‌شود، اما از آنجایی می‌توان به این موضوع امیدوار شد که بدانیم طی ماه‌های دی و اسفند، خروج پول قطع شده و ورود پول به بازار اتفاق افتاده است.

به عبارتی می‌توان گفت که سال ۱۴۰۱ با وضعیت بدی آغاز شده، اما در زمستان وضعیت بهبود یافته و سرانجام سرمایه گذاران حقیقی تصمیم به تزریق پول به بازار گرفته‌اند.

اما امروز با آغاز فعالیت بورس در سال جدید شاخص کل در اولین روز کاری خود، شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۲ با رشد بیش از ۳۷ هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید که از ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ تاکنون بی‌سابقه است.

بدین ترتیب شاخص کل بورس در روز شروع به کار خود در سال ۱۴۰۲ به بالاترین رقم ۳۱ ماه اخیر رسید. به نظر می‌رسد شاخص کل بورس به زودی به عدد ۲ میلیون واحد برسد که پیش از این در مرداد ۱۳۹۹ آن را تجربه کرده بود اما این بار دیگر خبری از رشد شتابان بورس با سیاسی‌کاری دولت نیست.

کد خبر 53850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =