تامین امنیت غذایی با تعامل وزارت جهاد کشاورزی

اقتصاد غذا - مراسم یازدهمین سالروز تاسیس انجمن واردکنندگان برنج روز یک‌شنبه با حضور برخی از نمایندگان مجلس، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی، اتاق های بازرگانی، بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی و مدیران بانک شهر ،مسئولین و اعضای انجمن همچنین نمایندگان رسانه های گروهی برگزار شد. 

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپرس»، مجتبی شیرقاضی دبیر انجمن در ابتدای این مراسم به میهمانان و مدعوین خوش آمد گفت و اظهار امیدواری کرد برگزاری چنین رویدادهایی موجب تقویت تعاملات فعالان حوزه اقتصاد و مسئولین همچنین سیاست گذاران مرتبط در دستگاههای اجرایی خصوصا در حوزه کنترل بازار و تامین کالاهای تاثیرگذار  شود.

قدردانی از قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی

در ادامه کریم اخوان رییس انجمن با تشریح گزارشی از فعالیت های صورت گرفته و تلاش هیات مدیره در مسیر ایجاد هماهنگی های لازم همچنین رفع مشکلات و موانع واردکنندگان از تعامل مسئولین وزارت جهاد کشاورزی خصوصا قائم مقام وزیر در امور تجارت و تنظیم بازار قدردانی کرد و گفت:در حوزه تعاملات مشترک بعد از آنکه برخی از مسئولین سابق همکاری و تعامل لازم را نداشتند حالا همکاری خوبی میان انجمن و وزارت کشاورزی ایجاد شده و ما در همین راستا پیگیر مشکلات اعضا خصوصا در زمینه تخصیص ارز هستیم. امضای تفاهم نامه با سازمان غذا و دارو و جلسات متعدد با گمرک در راستای توجه به خواسته های اعضا همچنین کنترل بازار صورت گرفته است. با توجه به اینکه انجمن واردکنندگان برنج تنها تشکل ثبت شده در حوزه صنعت برنج کشور در اتاق بازرگانی ایران است و در راستای تامین امنیت غذایی، کسری برنج مورد نیاز کشور، ساماندهی واردات و تنظیم بازار دومین کالای اساسی کشور تلاش می کند، مسئولین محترم وزارت جهاد کشاورزی خصوصا آقای دکتر پیمان پاک و همکارانشان تعامل و همکاری بسیار خوبی در ماه های اخیر با انجمن داشته اند تا مشکلات این حوزه به زودی رفع شود.

تامین امنیت غذایی اولویت اول انجمن است

سالار ساکت نایب رییس هیات مدیره انجمن نیز در ادامه این مراسم با اشاره به مشکلات پیش آمده در ۸ ماه گذشته برای اعضای این انجمن گفت:محدودیت‌های شدید ماه های گذشته آن هم بدون روال باعث سردرگمی شده بود اما ما استراتژی های کلان را مشخص کرده بودیم و طبق آن حرکت کردیم. تامین امنیت غذایی اولویت اول انجمن است. ما البته همیشه کنار تولید بودیم هیچ وقت مقابل آن نبودیم. واردکنندگان کسری تولید را در بازار تامین می کنند و در سال جاری میزان تولید برنج حدود ۲۰ درصد نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت. بر این اساس کار ما سخت تر می شود. تجار امکان خروج درصدی کالای خودشان را ندارند و در تعامل با فروشنده هندی و پاکستانی دچار مشکل شده اند. فراموش نکنیم که بخش قابل توجهی از دهک های اقتصادی پایین جامعه خریدار برنج خارجی هستند. باید در خصوص این موضوع فکری کرد و برنامه منظمی از سوی دستگاههای مسئول اعلام شود تا  امنیت غذایی دهک های پایین جامعه به خطر نیافتد.
ساکت اضافه کرد: اگر فصل ممنوعیت واردات برقرار شود موجب افزایش قیمت برنج در بازار خواهیم بود. این ممنوعیت‌ها هیچوقت نتوانسته منافع مصرف کننده را تامین کند.سیاست دیگر جلوگیری از انحصار است. مصرف کننده ای که میخواهد تنوع داشته باشد و کیفیت ها را بسنجد باید بتواند به کالای مورد نظر خودش دسترسی پیدا کند. بعضی از سیاست‌ها موجب می‌شود از پتانسیل‌های همه بخش‌ها استفاده نشود. 

مشکلات فعالیت صنفی و تشکلی در اقتصاد

حسین سلاح‌ورزی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخنران بعدی این مراسم بود که با تشریح مشکلات فضای کسب و کار همچنین فعالیت تشکلی و صنفی گفت: فعالیت تشکلی بعد از کار در معادن سخت ترین کار است به خصوص برای کسب و کارهایی که در فضای واردات کار می کنند. من در حوزه تشکلی بودم اینطور برداشت کردم که از دو طرف تحت فشار هستند یکی از سوی اعضا و ذینفعان داخلی که توقع دارند از انجمن و دیگری از جانب سیاست گذار و حاکمیت که توقع دارند تشکل و اعضا کارها را به درستی انجام دهند. این انجمن در تمام این سالها به طور جدی مشکلات را پیگیری کرده و من شاهد بودم که فعالیت موفقی  در حوزه تامین برنج مورد نیاز بازار داشته اند. به نظرم اتفاق خوبی است که امروز شاهد حضور اعضای محترم انجمن و مسئولان نهادهای مرتبط هستیم و زمینه تعامل و همکاری دوجانبه و حل و فصل مشکلات موجود در این بخش فراهم می شود.

کمک به معیشت اقشار کم در امد

مرتضی شاه حسینی یکی از موسسین انجمن و فعالان با سابقه  حوزه واردات برنج نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم ضمن قدردانی از مسئولین انجمن گفت:بنده سال ها در این انجمن مسئولیت داشتم و باید بگویم این مسئولیت هیچ منفعتی به همراه ندارد بلکه با مشکلات و سختی های زیادی همراه است. اعضایهیات مدیره انجمن برای رفع مشکلات و موانع تلاش می کنند همچنین به دنبال سیاست گذاری از طریق تعامل با دستگاههای مسئول هستند.
شاه حسینی نایب رییس سابق انجمن همچنین اظهار داشت:در گذشته نگاه به واردات بسیار منفی بود بدون توجه به این مسئله که واردات برنج علیه تولید نیست بلکه در راستای تامین کسری نیاز کشور انجام می شود. شما نیاز دهک های پایین جامعه را تامین می کنید و باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشید. توصیه من این است که با هدف تنظیم بازار و کمک به معیشت اقشار کم درآمد و جلوگیری از افزایش قیمت برنج در بازار کار کنید. در صورتی که با این نیت فعالیت کنید قطعا موفق خواهید شد و مشکلاتتان هم رفع می شود.
علیرضا نبی کارآفرین برتر کشور نیز در بخشی از این مراسم موضوعاتی را پیرامون ضرورت توجه فعالان اقتصادی به مسئله اشتغال جوانان همچنین اقدامات فرهنگی و فعالیت های خیرخواهانه از جمله آزادسازی زندانیان مطرح کرد.
در بخش پایانی مسئولین و اعضای باسابقه انجمن برنج از پیشکسوتان و موسسان این انجمن آقایان  به حق ، شاه حسینی ، توکلی و تیموری تقدیر به عمل آوردند.
گفتنی است انجمن واردکنندگان برنج ایران تنها انجمن ثبت شده در اتاق بازرگانی ایران در حوزه برنج هفتم خرداد سال ١٣٩٢ با هدف تامین امنیت غذایی کشور و تنظیم بازار دومین کالای اساسی کشور تاسیس شد.
 

کد خبر 53996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =