صادرات بذر ذرت هیبرید ایران به ۵ کشور جهان

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی از صادرات بذر ذرت هیبرید به ۵ کشور جهان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در تحریریه کشاورزی خبرگزاری صدا و سیما از صادرات بذر ذرت هیبرید به ۵ کشور جهان خبر داد و گفت: ۹۸ درصد تولید بذر کشور در داخل ایران به دست محققان ایرانی تولید و روانه بازار می‌شود.

وی افزود: ۲ درصد باقی مانده واردات بذر به کشور، به منظور ورود تکنولوژی انجام می‌شود.

وی به سالانه حدود ۸۰ درصد تولید در بخش زراعت اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا حدود ۲ میلیون تن بذر کاشته می‌شود، که در سال گذشته فقط ۵ هزار تن واردات بذر داشتیم که حدود ۲ درصد است.

به گفته عزیزکریمی، ۲ درصد واردات بذر به کشور، به منظور ورود تکنولوژی انجام می‌شود.

وی با بیان این که تهیه بذر گواهی شده از نظر علم کشاورزی که هدف آن بالا بردن ارزش کیفی و کمّی محصولات کشاورزی است، اهمیت بسزایی دارد، گفت: بذر طی ۲۰ تا ۳۰ سال تحقیق نقش اصلاح‌گری را دارد و در اصل واردات بذر، واردات تکنولوژی است، حتی کشورهای پیشرفته در صنعت کشاورزی، بذر وارد می‌کنند.

این مقام مسوول تصریح کرد: در حال حاضر ایران صادر کننده بذر سیب‌زمینی و ذرت است و بیشترین واردات بذر به کشورمان در محصول چغندر قند است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: امسال این طرح سومین دوره‌ای است که در کشور در سطح ۴ میلیون ۲۰۰ هزار هکتار، در ۲۱ استان، ۲۲۸ شهرستان و ۱۱۰۰ دهستان و در بیش از ۱۷ هزار روستا اجرا می‌شود.

وی با بیان این که در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ۴۱۰ هزار کشاورز فعالیت می‌کنند، گفت: با حمایت ویژه ستاد اجرایی فرمان امام، سال آینده این طرح در ۲۴ استان کشور اجرایی می‌شود.

عزیزکریمی میانگین عملکرد تولید در دیمزارها در سال جاری را ۱.۳ تن در هکتار برشمرد و گفت: هنوز ۱۰ درصد برداشت در دیمزارها باقی مانده، اما با استفاده از دانش‌بنیان‌ها و تغذیه مناسب در دیمزارها، برداشت محصول در این اراضی نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی نشان می‌دهد.

وی افزود: برای حمایت از کشاورزان امسال ۳ هزار دستگاه کارنده با اعتبارات ۴ درصدی ستاد اجرایی و اعتبارات اشتغالزایی جذب شد، ۱۶۰ هزار تن بذر، با فرمول‌های خاص موسسه تحقیقات آب و خاک برای تسریع در رشد اولیه گیاه و افزایش مقاومت به خشکی و بیماری‌ها بذرمال شد، همچنین حدود ۷۰۰ هزار هکتار ریزمغذی و محلول‌پاشی انجام شد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: دو سال دیگر تا پایان طرح جهش تولید در دیمزارها باقی مانده و ما تلاش داریم با تمهیدات ویژه وزارت جهاد کشاورزی تولید در دیمزارها را با طرح‌های ویژه و تشکیل صندوق دیمزارها ادامه دهیم.

کد خبر 54202

برچسب‌ها