برنج وحشی چیست؟ بررسی خواص برنج وحشی

بررسی خواص برنج وحشی از جمله ( هضم آسان - عضله سازی - فیبر و پروتئین موجود در آن - انتی اکسیدان های موجود در آن - فواید آن برای سلات قلب )

در چند سال اخیر برنج وحشی به عنوان یک غلات کامل طرفداران زیادی پیدا کرده است. این برنج مغذی گونه متفاوتی از غلات می‌باشد که خاصیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. این نوع برنج سیاه رنگ، غلاتی با ترکیبات معدنی فراوان، فیبر و پروتئین است. 

برنج‌های وحشی از برنج‌های سفید رنگ سنتی، مقدار چربی و گلوتن کمتری دارند. این نوع از برنج‌ها با فیبر، ویتامین، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و پروتئین فراوان برای رژیم‌های غذایی سالم و ایده‌آل هستند. به همین خاطر اکثر افراد با دانستن ترکیبات مغذی برنج وحشی، آن را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. 

برنج وحشی چیست؟

برنج وحشی چیست؟ برخلاف نامی که دارد، هیچ شباهتی با برنج‌های دیگر نداشته و در واقع یک علف می‌باشد که در باتلاق کم عمق آب شیرین در دریاچه‌ها رشد می‌کند. این مدل برنج دارای چهار گونه بوده که یک نمونه آن در قاره آسیا یافت می‌شود، چهار گونه دیگر آن در قاره آمریکای شمالی، در دریاچه‌های بزرگ آن می رویند. 

برنج وحشی با طعم قوی‌تر، همانند سایر برنج‌ها پخته می‌شود. تا سال‌های زیادی به عنوان غذای اصلی توسط بومیان در قاره آمریکا مصرف می‌شد. برنج‌های وحشی منبع مفیدی از فیبر و پروتئین هستند. می‌توانید برای احساس سیری در خود از برنج‌های وحشی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید، این غلات بافت‌های بدن را ترمیم کرده و موجب عضله سازی آن می‌شوند. 

خواص برنج وحشی چیست؟

1. برنج وحشی سرشار از مواد مغذی

برنج وحشی برای سلامتی بدن سرشار از ترکیبات مغذی است. در دانه‌های این برنج مقدار زیادی عناصر معدنی شامل سلنیوم، پتاسیم و آهن وجود دارد. برنج نمونه و درجه یک وحشی نسبت به سایر برنج‌ها، مواد مغذی بیشتری دارد. این نوع از برنج منبع کاملی از پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. افراد می‌توانند برای رژیم لاغری از برنج وحشی که سرشار از مواد مغذی بوده و کم کالری می‌باشد به راحتی استفاده کنند. 

در ۱۰۰ گرم از برنج وحشی ترکیباتی شامل کالری، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ویتامین B6، فولات، منیزیم، فسفر، روی، مس و منگنز وجود دارد. برنج وحشی در مقایسه با برنج‌های سفید و قهوه‌ای میزان کالری کمتر و مواد مغذی بیشتری دارد. 

2. فیبر و پروتئین فراوان 

این نوع برنج نسبت به سایر غلات و برنج‌های معمولی، پروتئین بیشتری دارد. در مقایسه با برنج‌های سفید رنگ که میزان فیبر آنها ناچیز است، برنج‌های وحشی فیبر بیشتری دارند به همین دلیل میتوان آنها را در لیست غذاهای رژیمی برای لاغری شکم به حساب آورد.

3. منبعی از آنتی اکسیدان‌

وجود آنتی اکسیدان در بدن ما برای مقابله با بیماری‌هایی همانند سرطان ضروری است تا سلامت باقی بمانیم. میزان آنتی اکسیدان‌های برنج‌های وحشی در مقایسه با برنج‌های سفید رنگ، حدود ۳۰ برابر بیشتر است. 

4. مفید برای سلامت قلب

تحقیقات و مطالعات انجام شده بر روی اثرات برنج‌های وحشی، نشان داده است که آنها برای سلامت قلب مفید هستند. با مصرف این غلات کامل می‌توانید خطر ایجاد بیماری‌های قلبی را در بدن خود به طور قابل توجهی کاهش دهید. 
خطر حمله قلبی، در کسانی که به طور روزانه غلات کامل یا همان برنج وحشی مصرف می‌کنند، بسیار کمتر از سایر افراد است. علاوه بر آن افراد می‌توانند برای کنترل کردن قند خون نیز مصرف برنج وحشی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. با این وجود میتوان گفت ارزش غذایی این نوع برنج تا حدودی با ارزش غذایی کینوا برابری میکند.

5. هضم بهتر این نوع برنج

فیبر غذایی فراوان موجود در برنج‌های وحشی، هضم آنها را در دستگاه گوارش آسان کرده است. افرادی که در رژیم غذایی خود منبع غنی از فیبر یا همان برنج وحشی را قرار می‌دهند، کمتر از سایر افراد به سرطان روده بزرگ مبتلا خواهند شد. فیبر برنج مغذی وحشی، از ایجاد نفخ اسهال و یبوست در شما جلوگیری کرده و درنتیجه به  مشکلات بعدی یعنی بواسیر، ناراحتی‌های گوارشی و زخم معده نیز دچار نمی‌شوید. 

6. تقویت سیستم ایمنی

برای اینکه همواره سلامت باشید، در مرحله اول لازم است سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت کردن سیستم ایمنی، ویتامین C است. این نوع ویتامین در برنج وحشی به مقدار قابل توجهی یافت می‌شود. 

ویتامین C موجود در برنج‌های وحشی گلبول‌های سفید بدن را تحریک کرده تا با میکروب‌ها و عوامل خارجی در زمان بیماری به خوبی مبارزه کنند. همچنین ویتامین C برای کلاژن سازی ضروری است، مصرف برنج وحشی با ویتامین c فراوان، تمام بافت‌ها و اندام‌های بدن ترمیم می‌شوند. 

برنج وحشی چیست

7. کاهش وزن با برنج وحشی

برنج وحشی یک نوع از غلات کامل بدون گلوتن و کم کالری محسوب می شود. افراد برای لاغری و چاق نشدن می‌توانند در رژیم خود از برنج وحشی که ترکیبات مغذی و فیبر بسیار زیادی دارند، استفاده کنند تا دچار پرخوری و چاقی نشوند. با قرار دادن برنج‌های وحشی در رژیم غذایی، علاوه بر لاغر شدن تمام ترکیبات معدنی و مغذی روزانه بدن نیز تامین می‌شوند. 

8. از پیری جلوگیری می‌کند. 

آنتی اکسیدان فراوان موجود در برنج وحشی، از لکه شدن پوست صورت، پیری پوست و چین و چروک در آن جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان این نوع از غلات برای مبتلا نشدن به بیماری آب مروارید نیز مفید است. 

9. عضله سازی با برنج وحشی

پروتئین فراوان برنج وحشی برای عضله سازی بدن و رشد عضله‌ها بسیار مفید می‌باشد. 

10. کم شدن التهاب بدن 

برنج وحشی برخلاف سایر غلات و برنج‌های معمولی که اسیدساز هستند، کاملاً قلیایی ساز بوده و تمام التهاب‌های بدن با مصرف آن درمان می‌شود. 

سخن آخر 

برنج وحشی نمونه کاملی از غلات برای رژیم غذایی و حفظ سلامت بدن می‌باشد. منیزیم موجود در برنج‌های وحشی به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند. مادران باردار بهتر است در این دوران از ویتامین و فواید برنج‌های وحشی بهره ببرند زیرا از نقایص مادرزادی در جنین آنها جلوگیری می‌کند. 
این نوع برنج، با پروتئین گیاهی بسیار زیادی که دارد تمام عضله‌های بدن را ترمیم کرده و بهترین غلات برای افراد گیاهخوار محسوب می‌شود. برای اینکه خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و سرطان در شما کاهش پیدا کند، بهتر است به جای مصرف برنج‌های مضر از برنج وحشی در رژیم خود استفاده کنید. 
 

کد خبر 54652

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =