خواص بومادران ( لیست کامل خواص بومادران برای رحم، قندخون، معده و.. )

خواص بومادران ( بررسی طبع + ارزش غذایی گیاه بومادران ) + طرز تهیه دمنوش بومادران برای بهره بردن از خواص بی نظیر این گیاه

بومادران، گیاهی معطر است که خواص دارویی و درمانی زیادی دارد. خواص بومادران، سبب شده که میزان استفاده از آن در همه جا زیاد باشد. این گیاه دارویی دارای برگ‌های سبز و گل‌های سفید متمایل به زرد است که عطر فوق‌العاده‌ای دارند. می‌توان بومادران را به صورت دمنوش استفاده کرد؛ البته برخی از این محصول برای خوش عطر و طعم کردن پنیرهای محلی هم استفاده می‌کنند.

ارزش غذایی بومادران

به‌طور یقین هر فردی که از خواص بومادران مطلع باشد سعی می‌کند به طور پیوسته از آن استفاده کند. بومادران یک منبع غذایی سرشار از مواد مغذی است. پروتئین، آنتی اکسیدان، منیزیم، ویتامین ث، فیبر و ... از مهم‌ترین مواد معدنی هستند که به میزان زیاد در گیاه دارویی بومادران وجود دارند.

با وجود املاح معدنی مفید و ویتامین‌های ضروری، بنابراین باید به خواص دارویی این محصول اطمینان داشت. با این‌که گیاه بومادران، ارزش غذایی بالایی دارد اما نمی‌توان آن را به عنوان یک ماده غذایی استفاده کرد؛ بلکه بیشترین میزان مصرف آن به صورت دمنوش است. ناگفته نماند که این گیاه طبیعی دارای طعم فوق‌العاده تند و تلخی می‌باشد. عطر بی‌نظیر بومادران به‌حدی زیاد است که فورا در فضای اطراف پخش می‌گردد. برای اطلاع از لیست کامل گیاهان دارویی با عکس مقالات دیگر ما را مطالعه کنید.

طبع بومادران

خواص بومادران، آن را به یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی تبدیل کرده است. به لحاظ طب سنتی، طبع بومادران گرم و خشک است. اگر جزو افراد سرد مزاج هستید می‌توانید از بومادران استفاده کنید؛ البته این محصول برای افراد با مزاج گرم، نیز منع مصرفی ندارد. بر اساس ترکیبات شفابخش بومادران، این محصول در فصول سرد سال که احتمال سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی بالا است، بیشترین میزان استفاده را دارد. خواص دارویی این گیاه طبیعی شامل موارد زیادی می‌شود و گاهی می‌توان به‌جای داروهای صنعتی، از آن استفاده کرد.


خواص بومادران

شاید افرادی که بیشتر با داروهای گیاهی سر و کار داشته باشند خواص بومادران را بهتر و بیشتر بشناسند؛ این در حالیست که بسیاری از افراد ممکن است حتی با نام این گیاه هم آشنا نباشند. بومادران گیاهی مقاوم است به همین خاطر در هر نوع شرایط آب و هوایی قابلیت رشد را دارد. رشد و پرورش قابل توجه این گیاه سبب شده که در سراسر نقاط کشور، دسترسی پیدا کردن به آن راحت باشد. شاید شما هم با برخی از فواید و خواص بومادران آشنایی داشته باشید در ادامه قصد داریم مهمترین خواص بومادران را شرح دهیم.

 -- خواص بومادران برای رحم

بومادران خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد بنابراین باعث پاکسازی رحم می‌شود. خواص بومادران برای رحم، زیاد است و می‌تواند رحم را در برابر عوامل بیماریزا و برخی از بیماری‌های عفونی خطرناک، محافظت کند. مصرف دمنوش بومادران می‌تواند نامنظم بودن چرخه قاعدگی بانوان را بهبود ببخشد.

در واقع ترکیبات مهم و مفید بومادران، رحم را برای شروع یک چرخه قاعدگی جدید تحریک می‌کند. علاوه بر موارد نام برده شده، باید افزود که بومادران خاصیت تسکین دهندگی هم دارد به همین خاطر درد ناشی از قاعدگی را هم تسکین می‌بخشد. با وجود خواصی که بومادران برای رحم دارد می‌توان به‌جای روش‌ها و داروهای مضر، از این محصول جهت درمان مشکلات مربوط به رحم استفاده کرد. تاثیر دارویی بومادران برای رحم، بسیار زیاد و جدی است و از همه مهمتر این‌که هیچ نوع عوارضی هم ندارد.

-- خواص بومادران برای قند خون

شنیده‌ها در مورد خواص بومادران برای قند خون هم بسیار زیاد است. به دلیل این‌که یکی از ترکیبات بومادران اینولین است پس مصرف آن می‌تواند با دیابت و قند خون بالا مقابله کند. اینولین موجود در گل‌های بومادران، دقیقا عملکردی مشابه فیبر معدنی دارد به همین خاطر، به جای گلوکز، فروکتوز تولید می‌کند و بدین طریق مانع از بالا رفتن سطح قند خون می‌شود. دیابت و قند خون، از بیماری‌های شایعی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده اند و روش‌های درمانی متفاوتی مانند نوشیدن دمنوش بومادران برای کنترل آن‌ها وجود دارد اگر شما هم در گروه افراد مبتلا به دیابت هستید این دمنوش میتواند در لیست صبحانه برای دیابتی ها قرار بگیرد.

-- خواص بومادران برای کبد چرب

در طب سنتی خواص بومادران اهمیت زیادی پیدا کرده است. از دیدگاه طب سنتی خواص بومادران برای کبد چرب، با اهمیت شمرده می‌شود. گفته می‌شود که بومادران، گیاهی ادرار آور است و از این طریق سموم ترشح شده در بدن را دفع می‌کند. کبد، یکی از عضوهای حیاتی بدن انسان است که متاسفانه همواره در معرض سموم بدن قرار دارد؛ اگر راهی برای دفع سموم در کبد وجود نداشته باشد خیلی سریع درگیر مشکلات و بیماری‌های جدی مربوط به کبد خواهیم شد. بومادران کبد را تقویت می‌کند همچنین صفرا را هم در بدن آزاد می‌کند و از طریق تاثیر مثبت خود را بر کبد چرب اعمال می‌کند.

-- خواص بومادران برای معده

بومادران، دارای فلاونوئیدهای مفید است بنابراین می‌تواند برای معده خاصیت ضد درد و ضد اسپاسم را دارا می‌باشد. خواص بومادران برای معده باید مهم و جدی تلقی شود؛ چرا که مصرف آن باعث بهبود هضم مواد غذایی می‌شود و بدین طریق از وقوع مشکلات گوارشی مثل یبوست و نفخ معده جلوگیری می‌کند. بر اساس گفته‌ها مصرف دمنوش بومادران می‌تواند از زخم معده پیشگیری کند و در صورت مبتلا بودن به این بیماری، این دمنوش قابلیت بهبود آن را دارا می‌باشد. این محصول همچنین التهاب معده و سوءهاضمه را هم برطرف می‌کند.

-- خواص بومادران برای گوارش

خواص بومادران برای گوارش هم زیاد است و این داروی گیاهی می‌تواند مشکلات گوارشی شما را درمان کند. بومادران گیاهی دارویی است که در ترکیب آن هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد پس طبیعی است که برای درمان مشکلات گوراشی مفید باشد. این گیاه آنزیم‌های گوارشی مفید را ترشح کرده و از این طریق برای درمان مشکلات گوارشی مفید است. افراد به طور روزانه از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌کنند که ممکن است مصرف این مواد، مشکلات گوارشی برای آن‌ها به وجود آورد. با مصرف دمنوش طبیعی بومادران می‌توان با خیال راحت از وقوع اختلالات گوارشی پیشگیری به عمل آورد. اگر با رفلاکس معده مواجه هستید از خواص بارهنگ برای معده میتوانید استفاده کنید این گیاه فواید بیشتری نسبت به بومادران برای معده دارد.

خواص بومادران برای رحم

-- خواص بومادران برای روده

بومادران خواص جادویی برای روده دارد. این محصول برای درمان سندروم روده تحریک‌پذیر مفید است. خواص بومادران برای روده باعث پیشگیری از اختلالاتی مانند اسهال و یبوست می‌گردد. در واقع این محصول از جهت بهبود و تسریع عمل هضم مواد غذایی مانع از مشکلات گوارشی می‌گردد. بسیاری از افراد که درگیر مشکلات مربوط به روده هستند داروها و روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ که ممکن است به سلامت بخش‌های دیگر بدن آنها آسیب برساند. اما گیاه بومادران نه تنها مشکلات مربوط به گوارش را درمان می‌کند بلکه به طور غیر مستقیم بر بخش‌های دیگر بدن هم تاثیر مثبت اعمال می‌کند.

-- خواص بومادران برای لاغری

بومادران جزو گیاهانی است که باعث افزایش سوخت و ساز در بدن می‌شود. زمانی که سرعت سوخت و ساز در بدن بالا باشد لاغری و کاهش وزن، به راحتی شکل می‌گیرد. این نوع از خواص بومادران، بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال بهترین روش‌های رسیدن به تناسب اندام هستند. توجه داشته باشید که تنها با چند مرحله استفاده از دمنوش بومادران، شما به لاغری دلخواه نخواهید رسید؛ بلکه باید تا مدت‌ها این روش را به طور پیوسته انجام دهید تا در نهایت به نتیجه موردنظر برسید. اگر شکم شما بزرگ است و به دنبال علت بزرگ شدن شکم خود میگردید استفاده از دمنوش بومادران میتواند شما را در مسیر چربی سوزی همراهی نماید.

-- خواص بومادران برای چاقی

چاقی بیش از حد، زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک می‌باشد. امروزه خواص بومادران برای چاقی غوغا به پا کرده است. این محصول دارای خاصیت چربی سوزی است و با مصرف آن چربی‌ها و قندهای ذخیره شده در بدن، تجزیه شده و به دنبال آن کاهش وزن رخ می‌دهد. بومادران با خواص بی‌شماری که دارد می‌تواند به شما کمک کند که به دور از خطر، به راحتی وزن کم کنید. این روش برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر، اصلا خطری ندارد پس همه می‌توانند از آن استفاده کنند. استفاده از بومادران جهت کنترل وزن و لاغری قاعده خاصی ندارد فقط کافیست که روزانه از دمنوش این محصول بنوشید.

نحوه تهیه دمنوش برای استفاده از خواص گیاه بومادران

در قسمت فوق چندین مورد مهم از خواص بومادران را با ذکر جزئیات برای شما عنوان کردیم. حال باید دانست که طریقه استفاده از دمنوش بو مادران چگونه است. ابتدا باید دانست که برگ و گل گیاه بومادران هر دو سرشار از خاصیت است. نحوه تهیه کردن دمنوش بومادران بدین طریق می‌باشد که ابتدا مقداری از پودر این گیاه را درون یک قوری می‌ریزیم؛ سپس مقداری آب جوش را به آن اضافه کرده و بر روی شعله با حرارت کم قرار می‌دهیم تا بجوشد. زمانی که دمنوش بومادران به خوبی آماده شده باشد رنگ آن زرد می‌باشد پس شما باید تا این مرحله صبر کنید تا دمنوش آماده شود.

در ابتدای مطلب بیان کردیم که طعم دمنوش بومادران بسیار تلخ می‌باشد به طوری که شاید افرادی نتوانند از آن استفاده کنند؛ برای رفع این مشکل می‌توانید دمنوش آماده شده را با یک ماده شیرین مانند قند یا شکلات یا هر ماده شیرین دیگری استفاده کنید.

برای این‌که خواص کامل بومادران در اختیار سلامت بدن شما قرار بگیرد و از آن نتیجه درمانی خوبی بگیرید بهتر است که از ترکیب آن با مواد دارویی دیگر خودداری کنید. بومادران به لحاظ داشتن خاصیت درمانی جزو گیاهان دارویی بی‌رقیب قرار دارد و مصرف آن می‌تواند مانع از بروز بسیاری از بیماری‌های جدی شود.

عطر و طعم گیاه بومادران، با گیاهان دارویی دیگر کاملاً متفاوت می‌باشد و این یکی از نشانه‌های مهم برای تشخیص نوع اصل این گیاه دارویی می‌باشد. بومادران نام علمی این گیاه می‌باشد این در حالی است که این گیاه در مناطق مختلف دارای نام‌های محلی گوناگونی هم می‌باشد.
 

کد خبر 54689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    3 0
    سلام.بسیار عالی.سپاسگزارم.خداوند به شما سلامی عطا فرماید🙏🏼🙏🏼🙏🏼🤲🏻🤲🏻🤲🏻