خواص بارهنگ چیست؟ ( آشنایی با ارزش غذایی و خواص گیاه شگفت انگیز بارهنگ )

خواص بارهنگ برای پوست + معده + لاغری + برای کبد + دستگاه تنفسی + کودکان + خانم ها ( بررسی ارزش غذایی و طبع گیاه پرفایده بارهنگ )

بارهنگ به عنوان یک گیاه دارویی موثر و شفابخش شناخته می‌شود؛ زیرا این گیاه ارگانیک سرشار از ویتامین‌های ضروری برای بدن است. این گیاه دارویی از فواید و خواص بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. در طب سنتی ایرانی، برای درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف جسمی و روحی از بارهنگ استفاده می‌شود. 

برای اولین بار خواص درمانی این گیاه، در قرن پنجم توسط یک حکیم ایرانی کشف شد. این گیاه دارویی، باعث تغییر شاخص های سلامتی در بدن می‌شود. به منظور تامین سلامت جسمی می‌توانید در قالب دمنوش، این گیاه دارویی را حتما میل کنید. خواص بارهنگ توسط یک گروه مطالعاتی و تحقیقاتی پزشکی در سال ۲۰۱۹ در کشور فرانسه مورد بررسی قرار گرفت.

پس از اتمام این فرایند تحقیقاتی خواص این گیاه دارویی برای سلامت جسم و روح به اثبات رسید. به واسطه معجزه درمانی، این گیاه در طب سنتی چینی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. با مصرف گیاه بارهنگ در هر رنج سنی می‌توانید سلامت جسمی را به خود هدیه دهید.

برای تجربه فصل جدیدی از شادابی و تندرستی، مستلزم مصرف این گیاه به روش های مختلف هستید. این گیاه در مدت زمان کوتاهی، بسیاری از بیماری‌های خاص و مزمن را درمان می‌کند.

ارزش غذایی بارهنگ

این گیاه دارویی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلف است. این گیاه دارای ویتامین‌های گروه A و K می‌باشد و اغلب ترکیبات گیاه بارهنگ سرشار از ویتامین B است. از دیگر مواد مغذی موجود در این گیاه می‌توان به: پتاسیم، تانن، آهن، موسیلاژ، فیبر و سدیم می‌باشد.به دلیل وجود آهن در این ماده یکی از مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید است که در پاسخ سوال برای کم کاری تیروئید چه بخوریم میتوان آن را نام برد

 در اغلب دمنوش‌های ترکیبی بارهنگ را با عسل مخلوط می‌کنند. این دمنوش خاصیت ضدمیکروبی دارد و برای درمان بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد از این دمنوش همچنین به عنوان دمنوش سرماخوردگی نیز استفاده میشود البته باید توجه کنید از عسل طبیعی برای این دمنوش استفاده نمایید روش تشخیص عسل طبیعی را در مقالات دیگر ما بخوانید. برگ‌های بارهنگ تازه سرشار از منیزیم و کلسیم می‌باشد. برگ‌های این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

میزان مصرف عمومی این گیاه دارویی برای هر فرد بزرگسال در طول روز، ۳ تا ۶ گرم است. مصرف مجاز این گیاه دارویی بر اساس هر عارضه ای متغیر می‌باشد.

نکته : برای درمان بیماری دیابت مصرف بارهنگ به طور استاندارد در طول روز، ۸ تا ۱۲ گرم است. دوز مصرفی باید در وعده های مختلف تقسیم شود.

طبع بارهنگ 

از دیدگاه طب سنتی این گیاه طبع سرد و خشکی دارد؛ به همین سبب مصرف بارهنگ برای افراد سرد مزاج به شدت توصیه می‌شود. در طب سنتی برای اصلاح مزاج از این گیاه کمک گرفته می‌شود. این گیاه دارویی، سودای بدن را به طور کامل از بین می‌برد. همچنین این گیاه باعث درمان معضلات جسمی در اثر طبع سرد استفاده می‌شود. 

برای تغییر طبع این گیاه می توانید آن را با عرق نعنا مخلوط کنید. با ترکیب عرق نعنا و این گیاه دارویی می توانید یک مخلوط درمانی معتدل را برای بدن خود درست تهیه کنید. 

خواص بارهنگ چیست؟

خواص بارهنگ چیست

یکی از پرسش های اساسی که قطعا در ذهن شما ایجاد شده است؛ خواص بارهنگ چیست می باشد. در واقع بارهنگ، باعث آزادسازی هورمون دوپامین در مغز می‌شود. این هورمون باعث شادابی و نشاط بیشتر شما در طول روز خواهد شد. برای درمان مشکلات مربوط به خواب می‌توانید از این گیاه دارویی کمک بگیرید. 

مصرف دمنوش بارهنگ، به داشتن خوابی آرام و راحت کمک خواهد کرد. از دیگر فواید این گیاه دارویی پاکسازی ریه‌ها می‌باشد؛ زیرا بارهنگ خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. این گیاه هرگونه عفونت موجود در ریه را به طور کامل از بین می‌برد. گیاه دارویی بارهنگ با افزایش فعالیت سلول‌های خاکستری، از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند.

 این گیاه دارویی به تناسب اندام کمک شایانی کرده و شما بدون مصرف داروی شیمیایی به اندام دلخواه خود دست پیدا خواهید کرد. شما از بارهنگ خشک و یا تخم بارهنگ می‌توانید برای درمان  بسیاری از مشکلات جسمی در آقایان و بانوان کمک بگیرید. خواص بارهنگ برای درمان مشکلات جنسی در آقایان به اثبات رسیده است. 

بدون مصرف هیچ‌گونه داروی شیمیایی در منزل با کمترین میزان از هزینه می‌توانید ناتوانی جنسی را درمان کنید. ناتوانی جنسی در آقایان از نظر روحی و جسمی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود بیاورد. ویتامین E و C موجود در این گیاه دارویی تا حد قابل توجهی ناتوانی جنسی را در آقایان درمان می‌کند. از دیگر معجزات بارهنگ درمان بیماری‌های روحی نظیر افسردگی می‌باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این گیاه، به درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به معده کمک شایانی می‌کند. شما به کمک مصرف این گیاه در قالب دمنوش می‌توانید بسیاری از ببیمارهای مربوط به معده را برای همیشه درمان کنید.
 ویتامین E و B8 موجود در بارهنگ باعث کنترل میزان اسید ترشح شده از معده می‌شود. این گیاه به درمان بیماری‌های مختلفی نظیر: زخم معده و رفلاکس معده کمک می کند. لیست کامل انواع گیاهان دارویی به همراه خواص آنها را در مقالات دیگر بخوانید

-- خواص بارهنگ برای معده

آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه به فعالیت‌های معده نظم می‌بخشد؛ در نتیجه منجر به درمان ببیمارهای مربوط به این ارگان خواهد شد. برای درمان بیماری‌های گوارشی معده، شما باید دمنوش بارهنگ و گل سرخ را ظرف مدت زمان ۱۵ الی ۲۰ روز مصرف کنید.

بهترین زمان برای مصرف این دمنوش، قبل از صبحانه و با معده خالی می‌باشد. این دمنوش به تسکین دردهای ناشی از زخم معده نیز کمک می‌کند.


-- خواص بارهنگ برای لاغری

این گیاه خاصیت چربی سوزی دارد؛ زیرا باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. شما برای لاغری، در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌توانید از دمنوش این گیاه نیز استفاده کنید. 

این دمنوش تمامی چربی‌های موجود در ناحیه شکم و پهلو را از بین می‌برد. در کنار چربی سوزی، این گیاه باعث افزایش توده عضلانی در بدن می‌شود. مصرف این دمنوش در دوران بارداری از اضافه وزن شدید جلوگیری می‌کند. 
برای تهیه این دمنوش، شما باید بارهنگ را با عرق نعنا ترکیب کنید. خواص بارهنگ برای رفلاکس معده  توسط پزشکان به اثبات رسیده است.

دمنوش عرق نعنا و بارهنگ باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. بهترین زمان برای نوشیدن این دمنوش جهت دریافت نتایج بهتر، نیم ساعت قبل از غذا می‌باشد. این دمنوش باعث کاهش اشتهای شما در طول روز نیز خواهد شد. نوشیدن دمنوش مخصوص بارهنگ برای لاغری در طول روز نهایتا تا ۳ الی ۴ لیوان مجاز می‌باشد.خواص بومادران برای لاغری نیز بسیار زیاد است برای استفاده از خواص این گیاه مقاله دیگر ما را بخوانید.

-- خواص بارهنگ برای پوست

ویتامین‌های موجود در بارهنگ به حفظ کلاژن های موجود در پوست کمک می‌کند. این گیاه از ایجاد بیماری‌های مزمن پوستی نظیر: آلوپسی و پسوریازیس جلوگیری می‌کند.

این گیاه به درمان عارضه های پوستی نیز می‌تواند کمک کند. برای درمان التیام زخم های ایجاد شده در پوست، بر اثر مشکلات مختلف و عوامل محیطی استفاده از بارهنگ گزینه مناسبی می‌باشد. این گیاه به درمان اسکار ناشی از جوش صورت نیز کمک می‌کند. اگر به بارهنگ حساسیت دارید برای بهره بدن از این خواص میتوانید از خواص گیاه دم اسب استفاده نمایید این گیاه نیز خواص فراوانی برای پوست و مو دارد.

برای درمان خشکی پوست نیز بارهنگ گزینه مناسبی می‌باشد؛ زیرا ویتامین B1 موجود در این گیاه معجزه درمانی این عارضه  شناخته می‌شود.

این گیاه دارویی به درمان بیماری های پوستی در دوران بارداری نیز کمک می‌کند. اغلب مادران باردار در ماه های آخر بارداری، به دلیل شرایط جدید جسمی دچار خشکی و التهاب پوستی می‌شوند. ساده‌ترین روش درمان چروک سطحی پوست، استفاده از بارهنگ است.

-- خواص بارهنگ برای کبد

خواص بارهنگ برای لاغری

این گیاه باعث کنترل چربی در کبد می‌شود؛ در نتیجه به راحتی از بروز بیماری‌ کبد چرب جلوگیری می‌کند. دمنوش بارهنگ به تسکین دردهای کبدی نیز کمک می‌کند.  برای کاهش چربی کبد، مصرف این گیاه دارویی بهترین گزینه به شمار می‌آید. گیاه دارویی بارهنگ، باعث کاهش تعداد سلول‌های چربی در کبد می‌شود. این گیاه دارویی باعث تسریع روند بهبودی بیماری کبد چرب در گریدهای گوناگون می‌شود. این گیاه دارویی از ارزش غذایی فوق العاده بالایی برخوردار است. همچنین این گیاه باعث کنترل درصد چربی در بین کودکان و نوجوانان می‌شود.

گیاه دارویی بارهنگ، به محافظت از کبد کمک می‌کند.  با مصرف این گیاه سطوح آلانین آمینوترانسفراز (ALT)  و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) در کبد کاهش پیدا می‌کند. 

-- خواص گیاه بارهنگ برای دستگاه تنفسی

یکی از معجزهای درمانی این گیاه، درمان سرفه‌های خشک می باشد. شما به منظور درمان سرفه های خشک می‌توانید به صورت دمنوش این گیاه دارویی را میل کنید. دمنوش بارهنگ در مدت زمان کوتاهی سرفه های خشک را درمان می‌کند. این گیاه باعث کاهش التهاب ایجاد شده در ناحیه گلو و ریه می‌شود. 

برای درمان چنین سرفه‌هایی، به صورت مداوم دمنوش بارهنگ را در طول روز باید میل کنید. از دیگر روش های رایج درمان سرفه های خشک به کمک بارهنگ، بخور می‌باشد. شما به کمک بخور بارهنگ می‌توانید التهاب ایجاد شده در ریه را ریشه‌کن کنید.

با بخور گرم این گیاه می‌توانید سرفه های خشک و دردناک را در مدت زمان کوتاهی درمان کنید. استفاده از بارهنگ به هر دو روش، باعث درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و ناراحتی های ریوی می‌شود.

-- خواص بارهنگ برای کودکان

این گیاه دارویی، از بسته شدن صفحات رشد در سنین زیر ۱۳ سال جلوگیری می‌کند. مصرف بارهنگ در نوجوانان باعث ایجاد پایداری و توازن در تعداد هورمون‌ها می‌شود. با مصرف این گیاه می‌توانید از بروز دیابت در سنین زیر ۱۲ سال جلوگیری کنید. 

بارهنگ از چاقی مفرط، در کودکان می‌تواند جلوگیری کند. برای افزایش قد مصرف بارهنگ در دوران رشد به شدت توصیه می‌شود. بارهنگ در کودکان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند شود. دمنوش بارهنگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هرگونه بیماری ویروسی و میکروبی را درمان خواهد کرد. از دیگر خواص این گیاه دارویی برای کودکان، جلوگیری از نفوذ ویروس‌های بیماری‌زا در اندام‌های اصلی می‌باشد.

-- خواص بارهنگ برای بانوان

این گیاه باعث درمان بسیاری از بیمارهای زنانه در سنین مختلف می‌شود. برای درمان کیست‌های رحمی کوچک‌تر از ۴ میلی‌متر، مصرف دمنوش بارهنگ به شدت توصیه می‌شود. این دمنوش باعث نابودی کیست‌های ریز در قسمت‌های داخلی و خارجی رحم می‌شود.

 از دیگر معجزهای درمانی این گیاه دارویی، جلوگیری از خونریزی شدید در دوران قاعدگی می‌باشد. بارهنگ به درمان بسیاری از مشکلات مربوط به نازایی در بانوان کمک می‌کند؛ زیرا این گیاه باعث آزادسازی فولیکول‌ها در هر دو تخمدان می‌شوند. 

گیاه دارویی بارهنگ به قاعدگی بانوان نظم می‌بخشد و همچنین به آزادسازی راحت‌تر هر تخمک کمک می‌کند. استفاده از بارهنگ در دوران اقدام به بارداری می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد. به کمک این گیاه می‌توانید شانس بروز یائسگی زودرس در سنین جوانی را کاهش دهید. گیاه دارویی بارهنگ سردی رحم را از بین می‌برد؛ در نتیجه در بانوان باردار از سقط جنین جلوگیری می‌کند. 

یکی دیگر از دمنوش های گیاهیی که برای بانوان مناسب است چای سبز است اگر تمایل دارید با فواید چای سبز آشنا شوید مقالات دیگر را بخوانید.
 

کد خبر 54673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =