غذاهای ماه رمضان ( لیست غذاهای مناسب برای تغذیه ماه رمضان )

انواع پیش غذا - غذا - نوشیدنی مناسب برای افطار و سحر ماه رمضان ( در ماه رمضان چه نوع تغذیه ای را انتخاب کنیم؟ ) چه بخوریم که در ماه رمضان دچار مشکل نشویم؟

همیشه در ماه مبارک رمضان باید رژیم غذایی اصولی و متفاوتی را رعایت کنید؛ زیرا در این ماه از نظر جسمی بدن مستعد بیماری‌های گوارشی مختلف می‌باشد. در این ماه موادغذایی مصرفی، علاوه بر ارزش‌غذایی بالا باید کاملا سبک و مفید باشند. 

تحت چنین شرایطی در طول این ماه مبارک هیچ خطری سلامت جسمی شما را تهدید نخواهد کرد. به کمک رژیم‌ غذایی مناسب قادر به پیشگیری از اضافه وزن نیز خواهید بود. غذاهای مناسب ماه رمضان، بیشترین میزان از سازگاری را با سیستم گوارشی دارند. 

همچنین با خوردن این غذا در وعده سحری و افطار می‌توانید به معیارهای سلامتی و تندرستی بیشتر نزدیک شوید. تجمع کالری و مصرف غذا در طول سحر تا افطار می‌تواند باعث ورم معده شود. در حالی که با مصرف موادغذایی مناسب می‌توان مانع بروز چنین مشکلی شد. 

با ایجاد یک رژیم مناسب می‌توانید در طول یک ماه سلامت جسمی خود را تضمین کنید. شما باید خوردن غذاهای حاوی ویتامین، قند و آب را بیشتر در اولویت اول خود قرار دهید؛ در غیر این صورت در طول روز احساس خستگی خواهید کرد.

انتخاب غذای رمضان، ارتباط مستقیمی با سلامت جسمی شما در طول این یک ماه دارد. هدف از مصرف موادغذایی خاص، رفع چالش‌های موجود برای بدن می‌باشد. منوی غذایی ماه رمضان باید کاملا خوشمزه و مقوی باشد؛ زیرا از دیدگاه طب سنتی رژیم غذایی مناسب راز جاودان سلامت جسمی در این ماه است.

اصول تغذیه در ماه رمضان، باید به درستی اجرا شوند؛ زیرا سیستم گوارشی در طول روزه داری از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. اگر با رژیم اصولی در ماه رمضان آشنایی ندارید مقاله رژیم ماه رمضان را مطالعه کنید.

غذاهای ماه رمضان

شما در ماه رمضان بسیاری از مواد غذایی مختلف و مقوی را می‌توانید مصرف کنید. با مصرف غذاهای ماه رمضان با مواد غذایی مناسب ضمن افزایش سلامتی قادر به کنترل وزن خود نیز خواهید بود. شما در این ماه مبارک با مصرف مواد غذایی مختلف قادر به تغییر شاخص‌های سلامتی نیز خواهید بود در مقاله " محاسبه bmi بدن " میتوانید رد مورد این شاخص بیشتر بخوانید.

حتما در دو وعده سحری و افطاری باید غذاهایی با ارزش و مفید مصرف شوند؛ در غیر این صورت درگیر بیماری‌های معده و روده خواهید شد.

تمامی غذاهای مفید باید بر حسب کالری، در وعده سحری یا افطار میل شوند. همچنین با تغییر عادات غذایی در این ماه مبارک، گامی بزرگ در جهت سلامت جسمی خود برخواهید داشت. با تهیه و مصرف غذای مناسب در این ماه، حتی درگیر اضافه وزن نیز نخواهید شد. 

با کاهش مصرف مواد غذایی سیستم ایمنی بدن دچار ضعف می‌شود؛ بنابراین شما برای مقابله با چنین خطری باید موادغذایی خاصی مصرف کنید. برخی از غذاهای مناسب و مفید ماه مبارک به شرح ذیل هستند :

● خوراک کدو : این غذا سرشار از ویتامین‌های مختلف می‌باشد و همچنین به راحتی در معده هضم می‌شود. خوراک کدو به عنوان یک غذای زود هضم شناخته شده است که باعث تشنگی در طول روز نمی‌شود.

این غذای خوشمزه برای وعده افطاری و سحر، بهترین گزینه به‌شمار می‌آید. این غذای محبوب، کالری مورد نیاز فرد روزه‌ دار را تامین می‌کند.

● تاس کباب مرغ : مصرف پروتئین در طول ماه مبارک به هیچ عنوان نباید فراموش شود. با مصرف این غذا می‌توانید انرژی مورد نیاز خود در طول روز را تامین کنید. غذای تاس کباب مرغ حاوی مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن است.

● میگو پلو : این غذای دریایی باعث افزایش تعداد سلول‌های خاکستری در مغز می‌شود؛ در نتیجه شما در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت. میگو پلو سرشار از ویتامین‌های گروه C و E می‌باشد. امگا۳ موجود در این غذا، باعث حفظ تناسب اندام شما در طول این یک ماه خواهد شد.

● رولت تن ماهی : این غذای دریایی با تحریک محرک‌های عصبی در مغز، از خستگی مفرط فرد روزه‌ دار در طول روز جلوگیری می‌کند. رولت تن ماهی از ارزش فوق العاده بالایی برخوردار می‌باشد؛ بنابراین مصرف آن در وعده سحر و افطار پسندیده است و میتواند یکی از غذاهای ماه رمضان باشد. این غذا اسید موجود در معده را کنترل می‌کند.

● کلم پلو : این غذا باعث کنترل میزان اسید ترشح شده در معده می‌شود؛ در نتیجه احتمال بروز عارضه رفلاکس معده کاهش پیدا می‌کند. کلم پلو غنی از مواد معدنی مختلف نظیر : سلنیم، فیبر و هیدرات می‌باشد. هیدرات باعث احساس سیری کاذب فرد در طول روز می‌شود؛ در نتیجه اشتهای شما کور خواهد شد این ویژگی آن را به یکی از غذاهای ماه رمضان تبدیل کرده است.

● خوراک مرغ و سبزیجات : با مصرف پروتئین حیوانی گریل شده و سبزیجات می‌توانید در ماه مبارک رمضان بیشتر سلامت جسمی خود را تضمین کنید. خوراک مرغ و سبزیجات قند و آب مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد؛ بنابراین در طول روز کسل و خسته نخواهید بود.

● لوبیا پلو شیرازی : از دیگری غذاهای ایرانی مناسب این ماه مبارک، لوبیا پلو شیرازی می‌باشد. این غذا ورم معده در وعده افطار را کاهش می‌دهد و همچنین از بروز ناراحتی‌های گوارشی جلوگیری می‌کند. به کمک این غذا می‌توانید تناسب اندام خود را در طول یک ماه حفظ کنید.

انواع پیش غذای ماه رمضان

غذاهای ماه رمضان

شما پیش از مصرف غذای اصلی در ماه مبارک، ابتدا باید پیش غذا میل کنید. به نوعی پیش غذا معده شما را برای خوردن غذای اصلی آماده می‌کند. همچنین این غذاها به سرعت در معده هضم می‌شوند. 

یکی از سنت‌های دیرینه ایرانی در شب‌های مبارک مصرف پیش غذا و حتی سرو آن برای میهمانان می‌باشد. برای بسیاری از افراد، مصرف غذاهای سنگین و پرکالری در وعده افطار بسیار سخت است؛ زیرا سیستم گوارشی حساس‌تری دارند. اگر از رژیم خاصی پیروی میکنید حتما از جدول کالری مواد غذایی در این باره اطلاعات لازم در مورد کالری آنها را به دست آورید.


شما در کنار غذای اصلی می‌توانید انواع پیش غذا نیز در سفره افطاری خود سرو کنید. از نکات مهم تغذیه در ماه رمضان، مصرف پیش غذاهای ایرانی و سنتی می‌باشد.

با انتخاب یک پیش غذا مناسب می‌توانید به سلامتی روده و معده خود در طول این یک ماه کمک کنید.

● حلیم : یکی از مغذی‌ترین پیش غذاهای ایرانی در ماه مبارک، حلیم می‌باشد. حلیم به سرعت قند خون بدن را افزایش می‌دهد و همچنین انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. حلیم باعث سلامتی بیشتر روده بزرگ در ماه رمضان می‌شود.

● آش رشته : از مشکلات رایج گوارشی در ماه رمضان، یبوست می‌باشد. شما به کمک آش رشته می‌توانید بسیاری از مشکلات گوارشی مثل یبوست را درمان کنید. آش رشته، به تامین آب از دست رفته بدن در طول روز کمک می‌کند.

● سوپ جو : از دیگر پیش غذاهای محبوب و با ارزش غذایی بالا سوپ جو می‌باشد. این سوپ ورم معده و نفخ شکم پس از افطار را کاهش می‌دهد. همچنین جو موجود در این غذا باعث افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده بزرگ می‌شود.

● سوپ سفید : یکی از مشکلات رایج بین روزه‌ داران در ماه رمضان کاهش اشتهای شدید، در وعده افطار می‌باشد. سوپ سفید باعث افزایش اشتهای شما می‌شود و همچنین باعث لذت بردن بیشتر شما از غذای اصلی خواهد شد.

● سوپ شوید : این پیش غذا باعث هضم سریع و آسان‌تر غذای اصلی می‌شود. همچنین این سوپ ظاهری مجلسی به سفره افطاری شما خواهید بخشید. سوپ شوید، بلافاصله میزان آب موجود در بدن را افزایش می‌دهد.

● نان و پنیر به همراه گوجه و خیار : بدن فرد روزه دار به فیبر بیشتری نیاز دارد؛ زیرا فیبر باعث افزایش ذخیره غذایی در سلول‌های چربی می‌شود. شما با خوردن این پیش غذا می‌توانید فیبر و کلسیم موجود در خون را افزایش دهید.

●آش کشک : از نظر علم تغذیه خوردن پیش غذای مقوی مثل آش کشک می‌تواند باعث هضم بهتر غذاهای اصلی در معده شود. همچنین این پیش غذا از کالری بسیار کمی برخوردار می‌باشد.

انواع نوشیدنی مفید در تغذیه در ماه رمضان

یکی از دغدغه‌های اصلی روزه داران رفع حس تشنگی در طول روز می‌باشد. بهترین راهکار برای کاهش تشنگی، مصرف برخی از نوشیدنی‌های مفید است. برای برخی از افراد تحمل عطش به مراتب سخت‌تر از گرسنگی می‌باشد. با مصرف نوشیدنی‌های ارگانیک و سالم می‌توان با حس تشنگی مبارزه کرد. 

مصرف این نوشیدنی‌ها در وعده سحر و افطار، باعث کاهش حس تشنگی در طول روز خواهد شد. از دیدگاه کارشناسان تغذیه زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی‌ها می‌تواند مشکلات گوارشی خاصی را به وجود بیاورد. خصوصا برای روزه‌ داری در ماه‌های گرم سال، مصرف این نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود.

برخی از بهترین نوشیدنی‌های مفید ماه مبارک رمضان به شرح زیر هستند :

● شربت آبلیمو و خاکشیر : این نوشیدنی باعث ترشح بزاق بیشتری در دهان می‌شود؛ در نتیجه فرد احساس تشنگی نخواهد کرد. برای تهیه این نوشیدنی به مقداری آبلیمو، عسل، خاکشیر، آب و گلاب احتیاج دارید.

● شربت خیار سکنجبین : این نوشیدنی حس عطش را به طور عجیبی از بین می‌برد. همچنین شربت خیار سکنجبین فواید بسیار زیادی برای بدن دارد و اطباء طب سنتی نیز مصرف آن را در طول ماه مبارک جایز می‌دانند.

● شربت زعفران و تخم شربتی : شما با مصرف ۳ لیوان از این نوشیدنی در فاصله سحر تا افطار دیگر در طول روز احساس تشنگی نخواهید کرد. این شربت، با افزایش ذخیره آب در بدن از خشکی دهان جلوگیری می‌کند.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این شربت شامل ۳ لیوان آب، ۱ لیوان شکر، ۳ قاشق غذاخوری گلاب، نصف قاشق غذاخوری زعفران و مقدار کافی تخم شربتی است.

● شربت بیدمشک و گلاب : این نوشیدنی ایرانی برای کاهش احساس تشنگی در طول روز، انتخاب مناسبی می‌باشد. شربت بیدمشک و گلاب طعم فوق‌ العاده‌ای دارد که مطابق با ذائقه بسیاری از روزه داران ایرانی است.

● شربت گل محمدی : شما به راحتی در منزل می‌توانید این نوشیدنی را تهیه کنید. شربت گل محمدی روزهای سخت روزه داری را برای شما سهل و آسان می‌کند. این نوشیدنی به مدت ۱۲ ساعت میزان بزاق دهان را افزایش می‌دهد.

این نوشیدنی بسیاری از مشکلات گوارشی را نیز درمان می‌کند. شما شربت گل محمدی را می‌توانید جایگزین نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار کنید. 

کد خبر 54730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =