بهمن دانایی - دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران

رويكرد دقيق، درست و كارآمد دولت يازدهم در سطح كلان به مسايل ايران در يك ‌سال سپري شده موجب عبور از شرايط بسيار سخت و رسيدن به نقطه نسبي امن شده است.
تلاش تحسين‌برانگيز رييس‌جمهور ايران در آرام‌سازي فضاي داخلي و خارجي اصولاً جاي انكار ندارد و مثل روز روشن است. بدون‌ترديد، اين تلاش راه را براي صعود فعاليت‌هاي اقتصادي، هموار و موجي از ثبات ايجاد كرده است.
دولت يازدهم در راهبردي كامياب تصميم گرفت به‌جاي اتكاي محض به كارشناسان درون دولت كه البته باتوجه به گستردگي حذف‌ها در 8 سال 1384 تا بهار 1392 تضعيف نيز شده بود، به ديدگاه‌هاي بخش غيردولتي و كانون‌هاي اين بخش توجه اكيد كند.
مديران دولت فعلي در 8 سال كه از قدرت دور بودند با تشكل‌هاي خصوصي آشنا شده و مهارت، تخصص، دلسوزي و دانش موجود در اين تشكل‌ها را ديده و به‌وجود آن پي بردند. به‌همين دليل بود كه رييس دولت، معاون اول رييس‌جمهور، معاون اجرايي رييس‌جمهور، وزيران صنعت، معدن تجارت و كشاورزي و نفت و نيرو استفاده از تجربه تشكل‌هاي خصوصي را يك ضرورت تلقي كرده و نسبت به اجراي اين ديدگاه اصرار داشتند.
اما اين ديدگاه به مرور و بر اثر فشاري كه از ناحيه مديران و ذينفعان در برخي سازمان‌ها و نهادهاي دولتي بر مديران ارشد آمد تضعيف شده است. واقعيت اين است كه مردان و زنان اصلي تصميم‌گير در دولت يازدهم همه نيروي مادي و انديشه‌اي خود را براي به‌ثمر رساندن سياست خارجي متمركز كرده و به‌صورت سهوي از مسايل داخلي اجتناب شد. اين فراموشي بزرگ موجب شده است كه مناسبات نادرست و ناكارآمد پديدار شده در دولت‌هاي قبلي سر از لاك بيرون كرده و به‌مرور به مسأله اصلي تبديل شوند.
يكي از اين مسايل كه بايد به‌صورت جدي درباره آن انديشيد، سر برآوردن نيروهايي است كه موجب شدند نظام مباشري با محوريت يك گروه اندك از تجار واردكننده بر نظام مشاورت با تشكل‌هاي غيردولتي غلبه كند و كار به‌جاهاي سخت برسد.
يكي از ترفندهاي اين گروه كوچك و مرموز، تشكيك در آمارهاي ارايه شده از طرف برخي افراد در درون مؤسسه‌ها و سازمان‌هايي است كه كارشان تسهيل امور است اما به‌جاي تسهيل كار عمومي به تسهيل فعاليت‌هاي خاص مي‌انديشند پيش از اين نيز در همين ستون هشدار داده بوديم و بار ديگر يادآور مي‌شويم تشكل‌هاي غيردولتي مشاوراني امين، صادق و كم‌هزينه براي دولت به‌حساب مي‌آيند.
هزاران عضو هيأت‌مديره در صدها تشكل غيردولتي در 8 سال فعاليت دولت نهم و دهم ايستادگي كردند و اجازه ندادند فعاليت‌ها تعطيل شود و نشان دادند كه تحليل‌ها، گزارش‌ها و آمارهاي آنها درست و دقيق‌تر از آمار كساني است كه پشت درهاي بسته احتمالاً آمار توليد مي‌كنند.
كارخانه‌هاي قندوشكر ايران كه در همه‌جاي اين سرزمين پراكنده‌اند، علاوه بر ايجاد اشتغال مفيد، مانع از خروج ميليون‌ها دلار ارز گرانبها شده‌اند،حتماً مشاوراني امين براي دولت به‌حساب مي‌آيند. انجمن صنفي كارخانه‌هاي قندوشكر در سال‌هاي سپري شده و در شرايط دشوار، نظام آماري دقيقي را براي ارزيابي مقداري شكر در هرلحظه ايجاد كرده است كه مي‌تواند در دسترس دولت باشد. كم‌مهري سهوي برخي مديران ارشد به اين آمارها كه احتمالاً از طرف عده‌اي ذي‌نفوذ طرح مي‌شود جز خسارت براي دولت و مردم فايده‌اي نخواهند داشت. بار ديگر هشدار مي‌دهيم كه سناريوي ارايه آمار نادرست از شكر در دستوركار است و بايد به اين مسأله توجه جدي شود. تفاوت ميان مشاوران امين و مباشران سودجويي كه نشان داده‌اند منافع ملي برايشان به‌اندازه پشيزي ارزش ندارد از زمين تا آسمان است.

فقط عده‌اي خاص مي‌توانند مباشران را بر مشاوران امين ترجيح دهند.
کد خبر 55153e3ee9144e148164d9049b8b39e2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =