مواد غذایی> درپي درخواست رییس اتاق تهران، مبني بر توقف اجرای طرح نصب برچسب کنترل سلامت و اصالت کالاهای حوزه سلامت، رييس انجمن مسولين فني شركت هاي وارد كننده درپاسخ به خوانساري با اشاره به مسوليت قانوني اين تشكل در دستورالعمل نظام رديابي، رهگيري و كنترل اصالت محصولات سلامت محور، گفت: در مباحث ملي و عمومي نبايد احساسي عمل كرد و حقوق مصرف كننده را به لحاظ جناح بندي ناديده گرفت و يا زير سوال برد.

اميد احمدي، با اشاره به اجراي درست،دقيق برچسب اصالت، افزود: توليد كننده و يا تاجر بايد دغدغه مصرف كننده را داشته باشند و براي افزايش آگاهي به ذينفعان طرح به خصوص مصرف كننده دراين طرح بكوشند وسبب كاهش تخلف و كالاهاي غير اصل از بازار شوند.

وي با بيان اينكه  طرح رديابي كالا در راستاي رعايت حقوق مصرف كننده است، خاطرنشان كرد: اين طرح به مصرف كننده كمك مي كند كه بابت كالاي غير اصل هزينه نكرده و سلامتش دچار آسيب نشود. اين طرح همچنين موجبات افزايش آگاهي مصرف كننده را فراهم مي كند و با تشخيص اصل از غير اصل بودن كالا ، تقاضاي كالاي قاچاق در بازار خود بخود كم مي شود و در نهايت كاهش اقدام به قاچاق توسط سودجويان را در پي دارد.

رييس انجمن مسولين فني شركت هاي وارد كننده با اشاره به اينكه اين انجمن به عنوان تنها تشكل نظارتي در حوزه واردات كالاهاي سلامت محور، مسوليتي قانوني دردستورالعمل نظام رديابي،رهگيري و كنترل اصالت محصولات بردوش دارد، سوالاتي را از رييس اتاق بازرگاني تهران مطرح كرد.

وي گفت: چه رانتی در شرکتهای تولید برچسب می تواند بوجود بیاید که شما و برخی از واردکنندگان اطراف شما نگران آن هستید؟در حالی که به هر متقاضی تولید برچسب بر اساس بررسی و تایید صلاحیت،این مجوز داده شده است . در حالی که در اتاق بازرگانی، پتانسیل و نشانه های بسیاری برای رانت وجود دارد ولی شما نسبت به آن تا بحال واکنش نشان نداده اید و بعنوان نمونه دلیل هزینه های چند میلیاردی برای کسب کرسی های اتاق که هیچ حقوقی به نمایندگان منتخب خود نمی دهد را با چه اصول اقتصادی و قانون کسب و کاری توجیه می كنيد؟

احمدي با بيان اينكه این طرح، دقیقا در راستای مبانی اقتصاد مقاومتی است و ایجاد همزمان چندین کار نظارتی را برای محصولات بوجود می آورد، اظهار داشت: سیستم recall  را اکثر شرکتها می باید در سازمان خود انجام بدهند و جزو الزامات است ، در حالی که از انجام آن امتناع می کنند. آیا شما به این قضیه واقف بودید و احساس نگراني كرديد؟

وي با طرح اين سوال كه آیا بارکد دوبعدی پیشنهادی شما را نمیتوان جعل کرد و تقلبی آن را تولید کرد؟ ادامه داد: آیا نرم افزاری وجود دارد که فقط در بارکد دوبعدی برای هر محصول مشخصه منحصر بفرد تولید کند و لی در طرح نشانه گذاری و نظام ردیابی این امکان وجود نداشته باشد؟ آیا بارکد دوبعدی توسط مبدا قابل اجراست و برچسب اصالت در مبدا ،قابل اجرا نیست؟

رييس انجمن مسولين فني شركت هاي وارد كننده با اشاره به اينكه اگر اتاق بازرگاني تهران نگران حقوق مصرف كننده باشد، بايد آگاهي خود را از نقش و عملكرد مسولين فني در شركت هاي وارد كننده بالا ببرد ، افزود: دراجرای این طرح، کارشناسانی به نام مسئول فنی، متعهد و ملزم به کنترل این فرآیند هستند و در شرکتهای بازرگانی مستقر بوده و از کارمندان آنها می باشند. در اين خصوص اگر اتاق بازرگاني نگران حقوق مصرف کننده است ، بايد تلاش کند که کارفرمایان بدون ممانعت اجازه بدهند برای حفظ سلامت مصرف کننده، مسئولین فنی واردات نقش خود را درست ایفا كنند و بعنوان پیشنهاد از اعضا اتاق خود بخواهید که لیست بیمه خود را ارائه بدهند و آنوقت متوجه خواهید شد که بیشتر واردکنندگان کالاهای سلامت محور، مسئول فنی خود را حتی بیمه هم نمی کند، چون اعتقادی به نظارت ندارند .
کد خبر 5df5bea0453d4ba7b4f31d70a2aaaba6

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =